Ga naar inhoud

html <=> xhtml => de voordelen en de nadelen


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 157
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    158

[quote:86a769ff25]is het mogelijk om dit te doen en de hoogte door te sturen naar je stylesheet? of moet je de hoogte dan gaan opgeven als <div heigth="scriptje"> [/quote:86a769ff25] Nee niet als je xhtml gebruikt, kan wel met html4. [quote:86a769ff25]gelijk nog een vraag soms gebruik ik een div voor alleen de opmaak mag ik hem dan ook zo aflsuiten <div id="id" /> [/quote:86a769ff25] Ja niks mee, ik vraag me alleen af of je een lege div zou moetn gebuiken voor layout. /E
Link naar reactie
In xhtml (alle versies) wordt de css 1 spec strikt toegepast, een div element kan alleeen een absolute of relatieve (niet percentueel) hoogte hebben. Wat dus wel werkt is: [code:1:f13dea5f6d]div { height: 400px; }[/code:1:f13dea5f6d] of [code:1:f13dea5f6d]div { height: 40em; }[/code:1:f13dea5f6d] Wat betreft <div height="boelpixels">, ik geloof niet dat height een geldig attribuut voor div is. /E
Link naar reactie
[url]http://www.geocities.com/Area51/Realm/8655/HTMLJavascriptCSS/DUWindowsMSIE55.html[/url] & [url] http://www.xs4all.nl/~ppk/js/winprop.html[/url] Daar staat alles wat je ooit zal willen weten over window propertes. Ik denk dat je het ongeveer zo moet aan pakken. [code:1:f5bd1608c6]function resizeDiv() { var iHeight = 0; var iWidth = 0; if(mozilla) { //lees hoogte en breedte van het window } else if(iE6) { //lees hoogte en breedte van het window } else { //lees hoogte en breedte van het window // ie5 & ie5.5 specifieke code } oMyDiv = document.getElementById('myDiv'); iMyDivTop = parseInt(oMyDiv.style.top); iMyDivLeft = parseInt(oMyDiv.style.left); oMyDiv.style.height = (iHeight - iMyDivTop) + 'px'; oMyDiv.style.width = (iWidth - iMyDivLeft) + 'px'; } window.onload = resizeDiv;[/code:1:f5bd1608c6] Ik denk dat je zelf wel de details kan in vullen (zie uri's). /E
Link naar reactie
[quote:df01f6fd84="BasHammar"]wat doe je zoal in het dagelijks leven?[/quote:df01f6fd84]Ik ben projectcoordinator voor Alphyra, een IT-bedrijf dat geavanceerde elektronische transactie oplossingen levert in Europa. [quote:df01f6fd84="termin8or"]misschien een rare vraag, maar ik ben nu dus even het een en ander aan het testen met xhtml 1.1strict en ik krijg maar geen scrollbar aan m'n div. ie accepteert height niet en netscape lijkt overflow niet te accepteren.[/quote:df01f6fd84]NS accepteerd wel overflow. De browser weet niet van welke waarde hij het percentage moet nemen. Door [i:df01f6fd84]position: absolute;[/i:df01f6fd84] te gebruiken, weet de browser dat je het percentage van het zichtbare gedeelte van de pagina bedoelt. [quote:df01f6fd84="Eelco"]Volgens de w3c spec (http://www.w3.org/TR/REC-CSS1#height) zijn percentage values niet geldig voor de height property. IE (en Mozilla) doet z'n werk dus zoals het hoort.[/quote:df01f6fd84]In CSS1 niet, maar in CSS2 wel! En alle nieuwe browsers ondersteunen dit, alleen IE nog niet! [quote:df01f6fd84="Eelco"]In xhtml (alle versies) wordt de css 1 spec strikt toegepast, een div element kan alleeen een absolute of relatieve (niet percentueel) hoogte hebben.[/quote:df01f6fd84] :o In XHTML wordt helemaal geen CSS toegepast! En hoe druk jij relatieve hoogte uit? Ik vind percentages daar wel handig voor :wink:. [quote:df01f6fd84="termin8or"]...maar als ik nou zoiets heb als hier hoe kan ik dan de onderste div de main-div een scrollbar geven zodat je een soort effect krijgt dat je ook hebt met frames.[/quote:df01f6fd84]Hiervoor is [i:df01f6fd84]position: fixed;[/i:df01f6fd84]. Gebruik dit voor je navigatie-element, alleen werkt dit weer niet in IE :cry:. Ik zou je pagina zoiezo anders opbouwen. Probeer [i:df01f6fd84]position: absolute;[/i:df01f6fd84] zo veel mogelijk te vermijden, tenzij het echt nodig is. Ook is je pagina nog geen 'valid' XHTML. En layers zijn toch div's\span's? :D
Link naar reactie
[quote:a937fcc853]In CSS1 niet, maar in CSS2 wel! En alle nieuwe browsers ondersteunen dit, alleen IE nog niet![/quote:a937fcc853] Je hebt gelijk css2 staat dit wel degelijk toe. Het probleem is dat als de height van het containing block (in dit geval het body element) niet gedefineerd is de height als auto wordt geintepreteerd, dit heeft niks te maken met position absolute. Door position absolute of fixed te gebruiken haal je het blok uit normale document flow en is height gerelateerd aan de viewport. (IE ondersteunt dit overigens wel) [quote:a937fcc853]In XHTML wordt helemaal geen CSS toegepast! En hoe druk jij relatieve hoogte uit? Ik vind percentages daar wel handig voor[/quote:a937fcc853] Xhtml kan net als xml, html, worden gestyled met CSS, hoe defineer jij een font face voor een paragraaf in xhtml? Wat betreft de relatieve hoogte wat dacht je van em of ex. /E
Link naar reactie
[quote:d0b553aca8="Remytje"]En layers zijn toch div's\span's? :D[/quote:d0b553aca8]als je dit bedoelde over mijn reactie dat ik dan met klayers ging werken. dit is een javascript dat door iemand geschreven is en zorgt dat je niet zoveel met browsers rekening hoeft te houden, dit scriptje maakt alles gelijk voor elke browser. [url=http://www.kruglov.ru/klayers/english/]de link[/url]. ik weet overigens niet zeker of alles wat hierboven staat klopt, maar bas weet er geloof ik wel het een en ander vanaf. grtzz..
Link naar reactie
KLayers is een JavaScript library waarin een klasse staat waarmee je layers kan aanspreken. Het mooie van die klasse is dat alle browser-specifieke functies, methoden en eigenschappen binnen de klasse worden afgehandeld en dat je als gebruiker van het script daar niet langer over hoeft in te zitten. Je maakt gewoon een instantie aan van een layer (inclusief id, anders kan je 'm natuurlijk niet aanspreken) en vervolgens roep je methoden aan die binnen de klasse worden vertaald naar de benodigde JavaScript om te kunnen bereiken wat je wilde. Daarbij komt nog dat bij het uitgeven van nieuwe browsers ook de library wordt geupdate (indien nodig) en dat je enkel het oude bestand hoeft te vervangen om weer in alle browsers te werken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar er staat ook nog het een en ander op de site van [url=http://www.kruglov.ru/klayers/english/]Kruglov[/url]. Fijn te weten dat er mensen zijn die ook echt de tips lezen die je geeft. - Bas
Link naar reactie
[quote:79b3a70ff0="Eelco Osseweijer"]Het probleem is dat als de height van het containing block (in dit geval het body element) niet gedefineerd is de height als auto wordt geintepreteerd, dit heeft niks te maken met position absolute. Door position absolute of fixed te gebruiken haal je het blok uit normale document flow en is height gerelateerd aan de viewport. (IE ondersteunt dit overigens wel)[/quote:79b3a70ff0]Dat bedoelde ik ook, maar waarschijnlijk had ik wat duidelijker moeten zijn of anders moeten verwoorden. :D. IE ondersteunt wel percentage tov de viewport? Ik heb het niet in IE voor elkaar gekregen, terwijl het in NS en Opera wel goed werkte. [quote:79b3a70ff0="Eelco Osseweijer"]Xhtml kan net als xml, html, worden gestyled met CSS, hoe defineer jij een font face voor een paragraaf in xhtml?[/quote:79b3a70ff0]Dit defineer ik niet in XHTML, maar in CSS :wink:. Mijn vorige reactie was, omdat ik dacht dat je zei dat CSS1 spec onderdeel is van XHTML, wat dus niet juist is (XHTML kan worden opgemaakt met CSS1, CSS2, CSS3, CSS6, XLS etc.). Maar uit je reactie nu, neem ik aan dat je dit ook niet bedoelde. [quote:79b3a70ff0="Eelco Osseweijer"]Wat betreft de relatieve hoogte wat dacht je van em of ex.[/quote:79b3a70ff0]Je hebt helemaal gelijk! P.S. Ik dacht dat KLayers een spelfout was. :lol:
Link naar reactie
Div is geintroduceert in html 3.2 (weet 'k niet zeker, kan ook eerder zijn) en span in html 4.0 wat dat betreft zijn er dus geen problemen te verwachten (praktisch alle browser die vandaag de dag worden gebruikt ondersteunen op z'n minst 3.2). Waar je wel op moet letten is dat je empty elements zoals br met een spatie voor de sluitende slash schrijft. Dus <br /> i.p.v. <br/>. /E
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...