Ga naar inhoud

??rij invoegen in tabel??(Access)


Aanbevolen berichten

Beste lezer, Ik heb niet veel ervaring met Access. Alleen een kort cursusje gehad. Dus dit zou een 'lege' vraag kunnen zijn. MAAR; kan ik, als ik een nieuwe database maak, een tabel ontwerp en een paar velden maak in de tabel rijen invoegen? Ik bedoel net zoals je kolomen invoegt? Als ik met rechts op een kolom klik heb ik de optie 'kolom invoegen'. Zo wil ik ook een rij invoegen, om er gegevens tussen te zetten. Groet, @
Link naar reactie
[color=darkred:bd2525ad7d] ik neem aan dat je daarbij in de "datasheet view" zit. (sorry, heb alleen de engelse versie voorhanden). Je zou dan gewoon met de rechtermuisknop kunnen klikken in de linker marge, en dan kiezen voor "new record". Je kunt 'm ook gewoon onderaan toevoegen. Als je daarna de sortering weer aanpast, komt ie vanzelf op de juiste plek terecht. [/color:bd2525ad7d]
Link naar reactie
Als ik met rechts klik, zoals je aangeeft en voor 'new record' kies, dan wordt dit nieuwe record niet toegevoegd tussen bv. record 4 en 5 (als je 10 rijen of records hebt) maar kennelijk onderaan. Hoe kan ik Access laten [u:96567dbf7e]tussenvoegen[/u:96567dbf7e] als ik met rechts kies voor 'nieuwe record'? Hoe pas ik de sortering aan? (Sorry, Access beginner!) Bedankt @
Link naar reactie
Ok dan snap ik het al...; het produceren van volgnummers bij records in een query is niet mogelijk. En dat ligt besloten in het relationeel model, de theoretische basis waarop een Access database is gestoeld. Het relationeel model beschouwt een tabel (relation) als een verzameling records (tuples) die per definitie ongeordend zijn. Dit houdt in dat, in mijn eigen woorden, een record geen "weet" heeft of zich nog andere records in de tabel bevinden. En om een volgnummer te hebben, moet een record daar natuurlijk wel weet van hebben Concluderend, In Access hebben rijen in tabellen geen 'volgorde' zoals we in Excel gewend zijn. De volgorde bepaal je door te sorteren (bijvoorbeeld met een query). Ok Ok ook berichtje op officeforum geplaatst... Bedankt voor de moeite! Groeten, @ d r i a a n
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...