Ga naar inhoud

stemmen wegfilteren


anoniem

Aanbevolen berichten

weet iemand misschien met welk programma ik in een willekeurig mp3 / wav -file de stemmen van de zanger/zangeres kan filteren, en dus een muziekale versie van een nummer overhoud?? ik heb dit namelijk nodig voor een groep kinderen die ik lesgeef, deze gaan een nummer van k3 karaoke, maar dan moet ik dus de instrumentale verdie van het nummer Blub, ik ben een vis hebben, dmv zo'n programma wil ik dit maken. ps. het programma moet wel gratis zijn, freeware of shareware of alleen een werkende demo is allemaal geen bezwaar! alvast heel erg bedankt gr alain dacier
Link naar reactie
Helaas gaat dit niet zo makkelijk. Eerst wat uitleg: De stem in het geluid maakt onderdeel uit van het totale geluid en er is niet altijd sprake van een gescheide frequentie. Dit betekent dat de frequentie van de stem een overlap heeft met de rest van de muziek. Dit maakt het voor software nogal moeilijk om de stem alleen te kunnen herkennen. Ga je met een filter aan de gang om de typische frequentie van een gemiddelde stem weg te drukken dan tast je ook de rest van de muziek aan, meestal blijf je dan achter met een muziekstuk waar alles tussen de 500-2000hz weggefilterd is, dit klinkt dus echt niet. Mochten de stemmen zich altijd precies in het midden bevinden van het stereo beeld dan kun je door kanaalinversie een aardig eindje komen, maar helaas wordt dit niet door gratis software pakketten ondersteund. Van de meeste liedjes is er wel een karaoke versie te krijgen, ga bij de platenboer langs om te kijken of ze dit hebben. Vocalen compleet verwijderen wordt uiteindelijk een dure aangelegenheid.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...