Ga naar inhoud

mountpoint virtualbox shared folders


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik gebruik Virtualbox, waarbij het host-os Mandriva One 2009 Spring is en het guest-os Ubuntu 9.04. 1) Nu wil ik een gedeelde map op het host-os kunnen benaderen via het guest-os. Hierbij moet ik via de terminal het volgende commando (als root) geven (ten minste dat haal ik uit de user manual van Virtualbox) : mount -t vboxsf sharename mountpoint Bij mountpoint loop ik vast. Ik heb al allerlei zaken op internet nagelezen, maar ik weet niet wat ik nou exact bij "mountpoint" moet invullen. Stel, de gedeelde map met de naam 'jvdsharedvbox' op het host-os bevindt zich aldaar op de volgende plek : /home/jan/tom (dus in de map 'tom' zit de map 'jvdsharedvbox') Wat moet ik dan precies als mountpoint invullen? 2) Kan ik de gedeelde map ook via de GUI van het guest-os benaderen? Dat zou voor mij een stuk makkelijker zijn. Thx!
Link naar reactie
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Zelf heb ik Virtual Box geinstalleerd op Windows en ik gebruik o.a. een Ubuntu 9.04 guest. In de GUI specificeer ik bij Network de directory die ik wil sharen (In jouw geval dus: /home/jan/tom/jvdsharedvbox) Deze wordt in Linux gezien als een normaal device (zoals /dev/sdb1) Als /dev/sda1 je virtuele linux schijf is, dan wordt de share /dev/sdb1 Uiteraard moet je wel nog een directory maken voor een mount point Dus de mount wordt [code:1:562ff92bf4]sudo mkdir /jan sudo mount -t ext3 /dev/sdb1 /jan[/code:1:562ff92bf4] Vul voor ext3 het juiste filesysteem in.
Link naar reactie
Sorry, maar dit is voor mij allemaal nieuw en ik snap het nog steeds niet. Hetgeen je schrijft is weer anders dan in de manual van Virtualbox staat, dus ik raak de draad nogal kwijt. Je schrijft o.a. : "In de GUI specificeer ik bij Network de directory die ik wil sharen (In jouw geval dus: /home/jan/tom/jvdsharedvbox)" Je bedoelt de GUI van het guest-os (bij mij Ubuntu 9.04) neem ik aan? Wat bedoel je precies met "specificeer" en hoe doe ik dat? Je schrijft verder : "Als /dev/sda1 je virtuele linux schijf is, dan wordt de share /dev/sdb1" Het eerste deel snap ik, alleen het tweede deel niet. Het gaat toch om een gedeelde map en dat is toch geen 'device'? Verder : "Uiteraard moet je wel nog een directory maken voor een mount point" Domme vraag misschien, maar waarom moet dit en wat houdt een mountpoint precies in? Tenslotte lees ik in de manual dit commando : "mount -t vboxsf sharename mountpoint", terwijl jouw commando ("sudo mount -t ext3 /dev/sdb1 /jan") daar behoorlijk van afwijkt. Nogmaals, voor mij is dit compleet nieuw dus ik raak in de war omdat de manual anders aangeeft dan jij.
Link naar reactie
Je maakt met de GUI van Virtual Box een share, dus niet op de guest. Zorg dat je guest niet is opgestart. Als je de share (onder "shared folders") hebt aangemaakt dan start je de guest. De share wordt door de guest gezien als een device. Dus een gedeelde map is in je guest een device. Als je OS van je guest op sda staat (kun je zien met het "df -k" commando), dan staat de share op sdb1 (dus /dev/sdb1) Maak dan een mount point aan (dus met sudo mkdir /jan) en mount vervolgens daar /dev/sdb1 op.
Link naar reactie
[quote:2a5b2b6e18="jan13011965"]Ik gebruik Virtualbox, waarbij het host-os Mandriva One 2009 Spring is en het guest-os Ubuntu 9.04. [/quote:2a5b2b6e18] Dat zou net zo behoren te werken als het gewone netwerk. Dus je kunt je oude topic over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=199978]Netwerk mandriva[/url] er weer bijhalen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
De "gewone netwerkbenadering" werkt voor mij het beste en is het meest begrijpelijk. Nou probeer ik onder het guest-os Kubuntu9.04 de gedeelde map 'jvdsharedvbox' op het host-os (Mandriva One 2009 spring) te benaderen, maar ik krijg uiteindelijk de melding : "Unable to connect to server. Please check your settings and try again" Alvorens deze melding te krijgen heb ik het volgende gedaan : Via KDE menu > Computer > Network > Add Network Folder > (Network Folder Wizard verschijnt) > Secure Shell (ssh) > Next > de volgende gegevens ingevuld : name : jvdsharedvbox user : jan server : 192.168.2.2 (is het IP-adres van het host-os) port : 22 (was standaard ingevuld) folder : /home/jan/tom (in de map tom zit de betreffende gedeelde map die ik dus wil benaderen) encoding : arabic (ISO 8859-6) (was standaard ingevuld) Vervolgens klik ik op " save & connect" > het sftp login-venster verschijnt waarbij ik het betreffende password invul en op ok klik. Vervolgens komt dus de melding waarmee ik begon. Naar mijn mening heb ik alles in het host-os correct geconfigureerd. De vraag is dus : hoe kan ik de betreffende gedeelde map op het host-os bereiken? Wat doe ik fout?
Link naar reactie
Had je wel in Mandriva One 2009 wel al die dingen gedaan, die je oude topic deed? En als je vanuit Ubuntu in een terminalvenster typt [code:1:21c3d0a8ea] scp <bestandsnaam> jan@192.168.2.2:/home/jan/tom/ [/code:1:21c3d0a8ea][Enter] of [code:1:21c3d0a8ea] scp -r <mapnaam> jan@192.168.2.2:/home/jan/tom/ [/code:1:21c3d0a8ea][Enter]
Link naar reactie
"Had je wel in Mandriva One 2009 wel al die dingen gedaan, die je oude topic deed?" : Yep! " En als je vanuit Ubuntu in een terminalvenster typt [code:1:f17a9d6498] scp <bestandsnaam> jan@192.168.2.2:/home/jan/tom/ [/code:1:f17a9d6498][Enter] of [code:1:f17a9d6498] scp -r <mapnaam> jan@192.168.2.2:/home/jan/tom/ [/code:1:f17a9d6498][Enter][/quote]" : Dan krijg ik de melding : "No such file or directory" (die ben ik de afgelopen weken al wel vaker tegengekomen ;-() Het guest-os waar het voornoemde betrekking op heeft is overigens kubuntu9.04. Ik heb vanuit het guest-os het host-os even gepingd en ze zien elkaar wel. Dus daar zit 'm het probleem niet. Ik kan op de een of andere manier die gedeelde map op het host-os niet bereiken. Ik heb al van alles geprobeerd : firewall disabled, nfs-common, nfs-kernel-server en openssh software geinstalleerd. Maar het lukt niet. Verder ben ik met nog een ander guest-os aan het experimenteren (mint7) en ook daar verloopt het configureren van de shared folder (jvdsharedvbox) allemaal gladjes, echter ook hier loop ik weer tegen probleem van het mounten van die shared folder aan. Zowel via de terminal lukt me dat niet, maar dus ook vaak niet op de manier 'zoals dat via een normaal netwerk' gaat. Was er maar een simpele, eenduidige manier die altijd werkt....... Ik begrijp dat voor commando-goeroe's het een makkie is, echter ik ben dat dus niet. Te laat ingestapt zal ik maar zeggen. Ik probeer nu zoveel mogelijk op te pikken en toe te passen, maar ik baal zo af en toe stierlijk dat het zo moeizaam verloopt met die commando's. Ik heb nu zo'n beetje alle mogelijkheden aan commando's gebruikt, maar ik krijg die gedeelde map gewoon niet gemount! De een zegt zus, de manual zegt het net weer anders, een derde doet het weer net anders.............. erg verwarrend dus. (p.s. : m'n topics lijken mogelijk wat chaotisch, maar dat komt dus doordat ik met Virtualbox van alles aan het uitproberen ben en tegen allerlei zaken aanloop. Ik ben in elk geval erg blij met de hulp! Probeer het meeste eerst zelf allemaal uit te zoeken, maar dat lukt niet altijd. Wel leerzaam allemaal.........en soms ook hopeloos frustrerend! Maar ja, dan moet ik postzegels gaan verzamelen o.i.d. en niet computers als hobby nemen ;-))[u:f17a9d6498][/u:f17a9d6498]
Link naar reactie
Of probeer vanuit Ubuntu in een terminalvenster [code:1:36f0e5ec9d] ssh jan@192.168.2.2 [/code:1:36f0e5ec9d][Enter] Daarmee zou je kunnen inloggen op Mandriva. Of grafisch een paar stappen die je al deed. Via KDE menu > Computer > Network. Wat zie je daar zoal? [quote:36f0e5ec9d="jan13011965"] m'n topics lijken mogelijk wat chaotisch, maar dat komt dus doordat ik met Virtualbox van alles aan het uitproberen ben en tegen allerlei zaken aanloop. [/quote:36f0e5ec9d] Probeer toch aan iets prioriteit te geven.
Link naar reactie
1) Het lukt me om via de guest met ssh jan@192.168.2.2 in te loggen op de Mandriva-host. Dan verschijnt : "jan@localhost". Nu wil ik dus de gedeelde map "jvdsharedvbox" (welke zich op de Mandriva host bevindt) openen in een GUI. Hoe krijg ik dat voor elkaar? 2) Wanneer ik in de Kubuntu-guest KDE menu > Computer > Network volg, dan opent "Dolphin", waarbij ik de volgende opties zie : "Nerwork Services", "Samba Shares" en "Add Network Folder" Wanneer ik "Add Network Folder" aanklik opent de "Network Folder Wizard" en kan ik kiezen uit de volgende opties: "Webfolder", "FTP", "Microsoft Windows Network Drive", " Secure shell (ssh)" Ik heb dit al eens doorlopen voor FTP en Secure Shell, maar dan eindigt het uiteindelijk bij hetgeen ik al eerder schreef, namelijk met de melding : "Unable to connect to server. Please check your settings and try again" en ben ik weer terug bij af.
Link naar reactie
[quote:31e2c51d54="jan13011965"] 1) Het lukt me om via de guest met ssh jan@192.168.2.2 in te loggen op de Mandriva-host. [/quote:31e2c51d54] Dan zou 2 ook moeten kunnen lukken. Ik heb inmiddels op mijn laptop Mandriva geïnstalleerd. Weliswaar Mandriva 2010 Beta. In Mandriva die dingen gedaan, die jij ook deed in je oude Mandriva topic. Met daarin via Mandriva Pakketbeheer Virtualbox 3.0.4 geïnstalleerd. En als guest OS Kubuntu 9.04. Ik heb 2 ook gedaan van jouw posting op ma aug 17, maar dan met mijn gegevens. Er wordt dan nog wel twee maal mijn wachtwoord gevraagd. Maar dan kom ik wel in de gedeelde map van Mandriva. Dat wil zeggen. Na een paar mislukte pogingen. Want KDE ben ik niet meer gewend. [quote:31e2c51d54="jan13011965"] De vraag is dus : hoe kan ik de betreffende gedeelde map op het host-os bereiken? Wat doe ik fout?[/quote:31e2c51d54] Zover ik dat kan beoordelen, doe je het goed. Kun je wel gewoon vanaf andere PC's bij je Mandriva PC waarop als guest OS Kubuntu 9.04 draait?
Link naar reactie
Jolo jouw vraag : "Kun je wel gewoon vanaf andere PC's bij je Mandriva PC waarop als guest OS Kubuntu 9.04 draait?", is geloof ik een heel goede en iets waar ik zelf nog niet eens bij stil had gestaan! Ik heb getracht om vanuit mijn pc01(Ubuntu 8.04) mijn pc02(Mandriva met guest-os-en) te benaderen en dit lukt dus niet (andersom overigens wel)! De firewall in pc02 was al steeds disabled en verder is alles correct geconfigureerd. Ik geloof dat hier de kern van het probleem ligt, waardoor het logisch is dat het ook niet lukt om vanaf het guest-os de share op het host-os te benaderen. Ik krijg o.a. de volgende meldingen wanneer ik de Mandriva pc(02) probeer te benaderen : "Permission denied" "Host key verification failed" (geen idee wat dit inhoudt???) "Could not connect to the host" (dat was me al duidelijk) Kort samengevat: voor zover ik het kan bekijken en zoals jij ook al berichtte is alles goed ingesteld en doe ik in theorie niets fout, alleen lukt het me toch niet om de Mandriva(host)-pc(02) te benaderen! Ik heb via google al getracht oplossingen te vinden door op de foutmeldingen te zoeken, echter zonder resultaat. De oplossing lijkt me gewoon een of andere instelling wijzigen. Maar welke??? Heb jij nog een idee?
Link naar reactie
[quote:b54396d5c2="jan13011965"]Ik heb getracht om vanuit mijn pc01(Ubuntu 8.04) mijn pc02(Mandriva met guest-os-en) te benaderen en dit lukt dus niet (andersom overigens wel)!\[/quote:b54396d5c2] Dan zou je wellicht alle wijzigingen die je hebt gedaan na het voltooien van de Mandriva installatie, (nogmaals) kunnen nalopen en hier posten. Als ik hier vanuit mijn hoofd PC opgestart met Ubuntu 9.04 Locaties > Netwerk doe, dan zie ik daarin onder andere twee keer "Remote Access on Mandrivalinux" en één maal "SMPT File Transfer on Mandrivalinux" Deze drie iconen komen allemaal uit op dezelfde Mandriva installatie van mijn laptop.
Link naar reactie
Alle wijzigingen na het voltooien van Mandriva? Ik heb echt geen idee welke dat allemaal zijn. Kan ik dat in een of ander log vinden? Ik tref dezelfde iconen aan als jij, echter geen 3 maar 2, te weten "Remote Acces on Mandrivalinux" en dus " SFTP File Transfer on Mandrivalinux". Wanneer ik ze aanklik krijg ik bij beiden dezelfde melding : "Host key verification failed", waarvan ik dus niet weet wat het betekent en hoe dit op te lossen...... Verder ontdekte ik dat in Mandriva > Control Center > System > Manage system services by enabling or disabling them, dat de services "nfs-common" en "nfs-server" (welke voor zover ik weet nodig zijn om te kunnen netwerken tussen linux-pc's) disabled waren. Ik trachtte ze dus te enablen, echter dat lukt niet! Waarom niet is mij een raadsel?
Link naar reactie
Maar je kon toch inloggen vanuit Kubuntu 9.04 guest OS naar je Mandriva One 2009 Spring host via ssh jan@192.168.2.2 En als je dit doet vanaf je pc01(Ubuntu 8.04). Dan zou op Mandriva One 2009 Spring host > Systeem > Systeemdiensten in- of uitschakelen sshd nog op actief moeten staan. Had je ook nog SMB en/of NFS op actief staan. Afhankelijk van je keuze bij de te delen map. De te delen map op Mandriva One 2009 Spring host. Rechter muisknop > Delen > gedeeld > Bestandsdeling configureren > Alle gebruikers toestaan > OK. Welke keuze had je hier gemaakt? SMB of NFS? Ik heb hier eerst alleen SMB. Maar nu ook NFS. Daarom heb ik bij Systeemdiensten in- of uitschakelen, SMB op actief staan. Als je dat allemaal gecheckt hebt start je VirtualBox met je Kubuntu 9.04 guest OS. Dan weer KDE menu > Computer > Network > Add Network Folder > (Network Folder Wizard verschijnt) > Secure Shell (ssh) > Next. Waar je weer dezelfde gegevens intypt als in je bericht van 17 aug 2009 19:06. Ik zag pas later tijdens het typen, dat je bericht hebt gewijzigd. Als je bij "nfs-common" en "nfs-server" "Bij opstarten" hebt gevinkt, zou je eventueel je Mandriva One 2009 Spring host kunnen rebooten.
Link naar reactie
Dan nu nog de volgende toevoeging. Het bovenstaande met Secure Shell (ssh) op je guest OS Kubuntu zou behoren te werken als in je Host OS Mandriva One 2009 Systeemdiensten sshd actief staat. Maar ik neem aan dat dit het geval is omdat je kon inloggen vanuit Kubuntu 9.04 guest OS naar je Mandriva One 2009 Spring host via ssh jan@192.168.2.2 Maar als je met je guest OS Kubuntu wilt inloggen op de NFS gedeelde mappen van je Host OS Mandriva One 2009, check dan deze hyperlink http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php Ik heb dit getest vanaf mijn hoofd PC met Ubuntu 9.04. Dan kan ik inderdaad inloggen op Mandriva Host OS op mijn laptop. Alleen wat mij nog niet lukt, is inloggen met de guest OS Kubuntu 9.04 op mijn laptop in Mandriva Host OS op mijn laptop. Dan krijg ik deze melding [code:1:73fdabe6c9] mount.nfs : access denied by server while mounting <knip> [/code:1:73fdabe6c9] Ik vond nog wel op http://www.virtualbox.org/wiki/Sharing_files_on_OSE dat de user ID op de guest- hetzelfde zou moeten zijn als host OS. Ik heb dit geprobeerd. Maar de foutmelding in guest OS Kubuntu 9.04 bleef. Ik heb er verder geen verklaring voor waarom inloggen bij mij via NFS met Ubuntu wel lukt, en met Kubuntu niet. Maar met dit bovenstaande heb je toch weer iets om uit te proberen. //Edit om ongeveer 19:55 in de avond. Ik ben er uit. Het lijkt erop dat VirtualBox om gebruik te kunnen maken van NFS, het netwerk moet staan op Bridged Adapter. De default is NAT. Maar daarmee wil NFS niet werken.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
"Maar je kon toch inloggen vanuit Kubuntu 9.04 guest OS naar je Mandriva One 2009 Spring host via ssh jan@192.168.2.2 En als je dit doet vanaf je pc01(Ubuntu 8.04). Dan zou op Mandriva One 2009 Spring host > Systeem > Systeemdiensten in- of uitschakelen sshd nog op actief moeten staan" : Ik heb dit gedaan en inderdaad staat sshd in host dan op actief. Vervolgens via pc01(Ubuntu8.04) op pc02(Mandriva) via ssh jan@192.168.2.2 trachten in te loggen. De volgende melding verschijnt dan : "jan@pc01:~$ ssh jan@192.168.2.2 @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ @ WARNING: REMOTE HOST IDENTIFICATION HAS CHANGED! @ @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ IT IS POSSIBLE THAT SOMEONE IS DOING SOMETHING NASTY! Someone could be eavesdropping on you right now (man-in-the-middle attack)! It is also possible that the RSA host key has just been changed. The fingerprint for the RSA key sent by the remote host is 98:77:9a:bc:74:20:4b:bc:dd:ff:ed:d6:73:15:5e:fa. Please contact your system administrator. Add correct host key in /home/jan/.ssh/known_hosts to get rid of this message. Offending key in /home/jan/.ssh/known_hosts:2 RSA host key for 192.168.2.2 has changed and you have requested strict checking. Host key verification failed." Dit gaat mij nogal boven de pet om eerlijk te zijn! Verder tref ik bij Systeemdiensten in - uitschakelen geen optie "NFS" aan, maar wel "NFS-COMMOM" en "NFS-SERVER". Deze krijg ik met geen mogelijkheid gestart. M'n venster 'slaat dan zelfs vast'. Niets is meer aanklikbaar en ik moet het hele venster eerst sluiten om het daarna weer te openen. Er klopt dus duidelijk iets niet. Via guest-os Kubuntu op host-Mandriva inloggen via de wizard Network Folder lukt ook weer niet. Zelfde melding verschijnt dan.
Link naar reactie
Wat die warning betreft. Dat lijkt erger, dan het is. Je zou zoals daar staat die fingerprint kunnen toevoegen aan die /home/jan/.ssh/known_hosts op de PC waarop je dat ssh commando deed. Of als dat niet lukt, verwijder je dat host bestand. [code:1:d9f7bf57a1] rm /home/jan/.ssh/known_hosts [/code:1:d9f7bf57a1][Enter] Zodra je weer het ssh commando gebruikt en de nieuwe verbinding accepteert, wordt die /home/jan/.ssh/known_hosts weer opnieuw aangemaakt. Wat het starten van NFS-SERVER op Mandriva Host betreft. Vond ik in deze [url=http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?p=409251&sid=6d07978e4e7c2da314cc74d2143fbc81]thread[/url] dat je zou kunnen checken of portmap draait. Info over portmap kun je vinden in de [url=http://club.mandriva.com/xwiki/bin/view/KB/ConnectCnfs]Mandriva Club.[/url]
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik heb even wat lopen testen. 1) Op een andere harde schijf in mijn systeem heb ik ubuntu als host-os geinstalleerd en kubuntu als guest-os. En wat blijkt : het lukt probleemloos om de share op het host-os te bereiken en mappen/bestanden te sharen tussen het host-os en het guest-os. De conclusie lijkt mij dan ook gerechtvaardigd, dat er 'iets' in het mandriva-host-os de zaak blokkeert, wat dat dan ook mag zijn...... 2) Via een simpele workaround is het toch mogelijk om ook mappen/bestanden te sharen wanneer het host-os mandriva is. Ik gebruik hiervoor een aparte (fysieke) pc in mijn LAN. Deze wordt n.l. keurig door het guest-os herkend. Mijn uiteindelijke doel (de mogelijkheid tot het sharen van mappen/bestanden van en naar het guest-os) is hiermee dus (ook) gerealiseerd. Beetje via een omweg, maar daar kan ik mee leven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...