Ga naar inhoud

welke distrubutie ?


Aanbevolen berichten

Ik wil graag de smaak proefen van linux, nu zit ik te twijfelen tussen fedora en suse, welke is mij aan te raden, voor mijn computer? of mogelijk andere distrubuties. Ik draai nu Xp Home, ik heb 2 hardeschrijven een van 160 gb, met 3 parties (10 gb voor windows, 50 voor muziek en etc. en 100 voor andere bestanden.) + een van 80 gb waar ik linux op wil zetten, is het misschien een idee om linux en windows op de 80 gb harde schijf te instaleren? en die dus op te delen in 2/3 parties van 40-40 of 15-15-50 gb? Voor specs kijk in me sigs
Link naar reactie
Welke linux geschikt voor je is hangt helemaal af van wat je van linux verwacht, en wat je pc-achtergrond is. Fedora is naar mijn weten iets technischer van aard dan SUSE, er zijn meer zaken waarbij je de mouwen moet opstropen om ze voor elkaar te krijgen. Naast fedora en suse heb je ook mandriva, deze staat als gebruiksvriendelijk te boek Zie verder de faq. voor linux maakt het verder niet uit op welke schijf/partitie hij komt te staan. Windows is daar kritischer in, die wil volgens mij standaard alleen op de eerste primaire partitie van de eerste harde schijf zitten.
Link naar reactie
Ik kan dus met windows eerst 2 parties op de 80 gb HD aanmaken (2×15) en 1 uitgebreide. Ik zit windows dan op de 1e Primaire, en fedora op de 2e waarna ik de 160 gb HD hebruik voor data opslag. Ik gebruik windows voornamelijk om website's op te ontwikkelen + msn (heb in fedore gezien dat er standaard GAIM bij zat) verder luister ik regelmatig muziek.. meer doe ik eigenlijk niet op me pc behalve dan internetten... Verder ben ik al aan het prutsen geweest met fedora, ik krijg het niet voor elkaar om internet verbinding te krijgen, ik ga straks als ik thuis (zit nu op school) even de HD in orde maken, en Eerst windows instaleren waarna ik linux er op zet? ik zal dan ook de 160 gb HD even loskoppelen om te voorkomen dat windows denkt dat de 1e schijf is.. Ik heb nog een probleem, ik kan met linux de grote 160 GB harde schijf niet zien waar op de 2 grote data parties staan... ik zal straks wel even kijken hoe het allemaal precies zit!
Link naar reactie
Je hebt twee harddisks. Bedenk dat je vanuit Windows alleen NTFS en vfat partities kunt zien. Linux ext2, ext3 ,etc partities zijn dus onzichtbaar vanui Windows. Vanuit Linux kun je wel vfat partities lezen en schrijven, en NTFS alleen lezen. Schrijven van NTFS onder Linux is onzeker. (Controleer dit met googlen: 'NTFS linux'). Verder heb ik slechte ervaringen (overigens een tijd geleden) met het omzetten van de file-soort van een partitie --> ineens wilde dat niet meer, schijf een beetje gecorrumpeerd dus, partitie moest ext2 blijven. Daarom raad ik je aan een schijf met alleen Windows (je C: schijf uiteraard met Windows). en de andere schijf voor Linux te gebruiken. Linux kan best midden op de tweede schijf staan. Maak voor alle zekerheid op beide schijven de partities die je uitwisselbaar wil hebben tussen de twee OSsen: VFAT. En: windows schijf met windows fdisk formatteren (is al gebeurd dus), linux schijf met linux fdisk.
Link naar reactie
als ik jou was was ik voor suse 10 gegaan of mandrivia (mandrake). Deze zijn ideaal voor de beginners en ook voor mij dus haha. Zelf heb ik suse 10 en ubuntu ik vind persoonlijk suse 10 nog iets gebruiksvriendelijker dan ubuntu maarjah dat is mijn mening he :P ik zou een swap partitie make van ongeveer 1000 mb en een andere paritie van ongeveer 30 maar dat kun je zelf bepalen en dan kun je linux gaan installeren
Link naar reactie
[quote:9bc38cac8f="Kopskops"]1000 MB swap :o :o :o :o Is dat niet een beetje erg veel... Ik dacht dat ongeveer 256 MB wel voldoende was Maar i.i.g. suc6 met je poging om linux te installeren. SuSE en Mandriva zijn i.d.d. goede distro's om mee te beginnen.[/quote:9bc38cac8f][/quote] nou ik moet eerst me HD weer oplappen en windows er opzetten, heb het voor me kaar gekregen om de boot sequense in elkaar te schoppen, ik ga nu me ouwe pc's Ide HD in me nieuwe pc hangen en dan de andere 2 HD formateren dat moet voldoende zijn, ik hou jullie op de hoogte !
Link naar reactie
[quote:c69266971f="Prin0096"][quote:c69266971f="Kopskops"]1000 MB swap :o :o :o :o Is dat niet een beetje erg veel... Ik dacht dat ongeveer 256 MB wel voldoende was [/quote:c69266971f] Heel normaal hoor 1000 mb als je een 1 GB geheugen hebt in je PC. Persoonlijk zou ik de swapfile zelfs 2 GB maken.[/quote:c69266971f] Waarom? Ik heb alleen op mijn laptop een swap van 1,5GB, maar dat is alleen omdat ik de inhoud van mijn ram (1GB) erin kwijt moet kunnen om te kunnen suspenden... Voor de rest hebben mijn pc's niet meer dan 250MB swap, meer is gewoon zonde van de ruimte als je genoeg ram hebt.
Link naar reactie
[quote:bbd8558cf0="Gentoo_Kip"] Ik heb alleen op mijn laptop een swap van 1,5GB, maar dat is alleen omdat ik de inhoud van mijn ram (1GB) erin kwijt moet kunnen om te kunnen suspenden... Voor de rest hebben mijn pc's niet meer dan 250MB swap, meer is gewoon zonde van de ruimte als je genoeg ram hebt.[/quote:bbd8558cf0] Lekker belangrijk bij schijven die 40 cent per GB kosten. Zeker bij servertoepassing is een grote swapfile onontbeerlijk. Stelregel: swapfile is 1 tot 2x internal memory.
Link naar reactie
[quote:f19538abce="Prin0096"]Stelregel: swapfile is 1 tot 2x internal memory.[/quote:f19538abce] Dat is een zwaar achterhaalde regel bij die RAM prijzen van tegenwoordig. Als je een Gb ram hebt, en je bent voor 1Gb aan het swappen, word het toch echt tijd om er een Gb RAM stickje naast te zetten, als je nog wat performance wilt zien op je machine...
Link naar reactie
[quote:555d75cce2="Prin0096"]Zeker bij servertoepassing is een grote swapfile onontbeerlijk.[/quote:555d75cce2] Je doet echt iets verkeerd als je server gaat swappen. Het is een veiligheidsnet, maar het zou nooit zover moeten komen. Anyway, een grote swap file kan geen kwaad. Je kunt toevallig een programma treffen met een memory leak, en een een grote swap file geeft in zo'n geval wat meer speelruimte.
Link naar reactie
Bovendien gaat het hier helemaal niet om een zwaarbelaste server.... [quote:96bf0f0177="s.Mighty"] Ik gebruik windows voornamelijk om website's op te ontwikkelen + msn (heb in fedore gezien dat er standaard GAIM bij zat) verder luister ik regelmatig muziek.. meer doe ik eigenlijk niet op me pc behalve dan internetten...[/quote:96bf0f0177]
Link naar reactie
nou ik zit nu met een probleem, heb de cd's gedownload en gebrand, alles geinstaleerd maar als me harddisk omwissel van prioity dan start de bootloader wel op, maar linux zelf niet, ik krijg dan: [code:1:17f60c8226]grub>[/code:1:17f60c8226] meer niet, ik kan er verder niks mee, hoe kan ik er voor zorgen dat linux toch opstart (desnoods in de boot file van windows)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...