Ga naar inhoud

[Fedora Core 2] SSH met blijvende sessie?


Aanbevolen berichten

Mijn tweede vraag op dit forum :). En de derde zit hier ook bij . Ik heb zowel mijn server als mijn desktop pc nu goed draaiende op Fedora Core 2, en na 2 dagen nog steeds geen drang om windows te installeren. Dit wil ik graag zo houden. Ik heb thuis een KVM switch staan waarmee ik beide computers dus kan beheren, maar als ik naar een lanparty ga is het vaak zo dat servers in een apart deel van de zaal komen te staan en dat je je server van afstand moet kunnen beheren. Nu heb ik net het fenomeen SSH uitgevonden waarmee ik remote op mijn server kan inloggen. Ik heb ook een sh bestandje geschreven om mijn quake server op te starten. Ik kan dus remote mijn server opstarten, maar mijn probleem is dat zodra ik de terminal waarin ik em opgestart heb afsluit, mijn q3 server pleitos is. Er is vast wel een manier in de vorm van een commando om dat proces op mijn server te laten lopen...Iemand met een gouden tip? Mijn andere vraag gaat over iets heel anders. Ik heb op mijn eigen pc een aantal partities waar ik mijn zooi op gooi. Deze staan, heb ik uitgevonden, netjes gerangschikt in mijn fstab bestand. Ik heb uit ervaring al mijn schijven vfat gemaakt, aangezien dit wel ondersteund word door FC2. Mijn fstab ziet er als volgt uit: [code:1:328496e3e3] LABEL=/ / ext3 defaults 1 1 none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0 none /dev/shm tmpfs defaults 0 0 /dev/hda5 /dvd vfat defaults 0 0 none /proc proc defaults 0 0 /dev/hdb5 /stuff vfat defaults 0 0 none /sys sysfs defaults 0 0 /dev/hda6 /zooi vfat defaults 0 0 /dev/cdrom /mnt/cdrom udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0 /dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0 /dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0 [/code:1:328496e3e3] Zoals te zien is heb ik in totaal 3 vfat schijven. Deze kan ik allemaal goed gebruiken, alleen heb ik het probleem dat ik als niet-root user geen schrijfrechten heb op deze schijven. Wat moet ik precies aanpassen in mijn fstab file om dit te verhelpen? Kan iemand me uitleggen hoe dit file precies werkt / wat het doet? Mijn eigen idee is dat het een file is die de hardware die er is simpelweg een plek geeft in het bestandsysteem...zie ik dat goed?
Link naar reactie
Hoi, about je eerste vraag: plaats achter het commando een & (ampersand), dan wordt het op de achtergrond gedraaid. Zou moeten blijven draaien als je sessie wordt verbroken. de 2e: man fstab. Deze "oplossing" zal je nog vaak te horen krijgen. Iha kan je van commandos meer te weten komen door in te typen "man <commando>". Een uitgebreiderde versie door info commando. En weet je het commando niet, dan typ je apropos <trefwoord> (bv apropos copy leert je dat het commando cp gebruikt kan worden... Kom je er niet uit, dan kan je natuurlijk altijd de community te hulp roepen; da;s een van de leukste dingen van linux ;-) (en overigens: je eerste ubderstanding over fstab is juist!)
Link naar reactie
[quote:aca89ed71f="GoRoW"]Ik heb ook een sh bestandje geschreven om mijn quake server op te starten. Ik kan dus remote mijn server opstarten, maar mijn probleem is dat zodra ik de terminal waarin ik em opgestart heb afsluit, mijn q3 server pleitos is. Er is vast wel een manier in de vorm van een commando om dat proces op mijn server te laten lopen...Iemand met een gouden tip?[/quote:aca89ed71f] Start e.e.a. met een '&' er achter en 'nohup' er voor. Dus: [code:1:aca89ed71f] nohup startquake & [/code:1:aca89ed71f] Nohup voorkomt dat er een signal verzonden wordt naar het quakescript bij het uitloggen.
Link naar reactie
Tnx voor de replies. Het principe dat er een hele community is die je graag te hulp schiet is echt erg rustgevend :). Fstab ben ik nu achter. Als ik echter mijn quake server opstart met het volgende commando: [code:1:56680c186b]> nohup sh host.sh & [/code:1:56680c186b] en vervolgens mijn terminal afsluit, dan draait het proces niet meer. Als ik hetzelfde doe en mijn terminal aan laat staan kan ik wel gewoon joinen, dus het proces wordt wel gestart. :S
Link naar reactie
[quote:2e60f6fa9e="GoRoW"] Nu heb ik net het fenomeen SSH uitgevonden waarmee ik remote op mijn server kan inloggen. Ik heb ook een sh bestandje geschreven om mijn quake server op te starten. Ik kan dus remote mijn server opstarten, maar mijn probleem is dat zodra ik de terminal waarin ik em opgestart heb afsluit, mijn q3 server pleitos is. Er is vast wel een manier in de vorm van een commando om dat proces op mijn server te laten lopen...Iemand met een gouden tip? [/quote:2e60f6fa9e] [color=green:2e60f6fa9e]screen[/color:2e60f6fa9e] Deze utility laat het toe om programma's te starten en deze dan te 'los te koppelen' van je terminal sessie. Je kunt deze draaiende virtuele schermen op een later tijdtip gewoon weer oproepen waar je ook vandaan bent ingelogged. screen is een aanrader als je een of meerdere gameservers draait. (Trouwens ook voor niet gameservers :-) ) Voor meer info zie [color=green:2e60f6fa9e]man screen[/color:2e60f6fa9e]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...