Ga naar inhoud

HELP! boot - partitie - ellende...


Aanbevolen berichten

Hoi, afgelopen weekend een install gedaan van MDK10 ter evaluatie. Helaas is er iets misgegaan, waardoor ik nu niet meer goed kan booten... Situatie voor: HDA1: Windows 2000 HDA2: extended, met daarin: HDA5: Fat 32 windows-data HDA6: boot RedHat 8 HDA7: / RH8 HDA8: swap Bootmanager (Grub) op MBR Nu heb ik MDK10 geïnstalleerd in de vrije ruimte van de windows-partitie (die dus voor geherpartitioneerd moest worden), en de bootloader op een floppy gezet (met het idee dat dan zonder flop booten de oude situatie zou weergeven). Situatie nu (voor zover ik heb kunnen achterhalen...): HDA1: W2000 HDA6: windows data HDA7: /boot RH8 (was dus HDA6...) HDA8: / RH8 (was dus HDA7) HDA11: / MDK Nu is de install van MDK niet naar wens gegaan (Zie andere posting), maar RH kan ik helemaal niet meer booten... Als ik zonder bootflop start, krijg ik een "lege" GRUB-prompt en kan ik RH niet meer starten. Ik neem aan omdat door de herpartitionering van HDA1 overige nummers zijn opgeschoven en verwijzingen dus niet meer kloppen... Hoe kan ik dit nu het beste oplossen, als de uitgangspunten zijn dat: - de W2000 installatie behouden moet blijven - de RH installatie liefst ook - de MDK installatie evt verloren mag gaan. HELP!
Link naar reactie
[quote:4046a433a0="Tekkie"]Vanaf de installatie cdrom in rescue mode booten naar een prompt. De / en /boot van RH mounten (als dit niet voor je gedaan word). De juiste gegevens in /boot/grub/grub.conf en /etc/fstab zetten. Daarna zou het weer moeten draaien.[/quote:4046a433a0] M'm grub.conf vooraf was: [code:1:4046a433a0]KNIP #boot=/dev/hda default=1 timeout=10 splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz title Red Hat Linux (2.4.20-28.8) root (hd0,5) kernel /vmlinuz-2.4.20-28.8 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi initrd /initrd-2.4.20-28.8.img title WINDOOS rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 root@ttyp2[grub]#[/code:1:4046a433a0] Hierin zie ik geen verwijzingen naar partities (toch?) Wat zou dan de aanpassing moeten zijn?
Link naar reactie
"root (hd0,5)" betekent dan zeker dat de root op de 1 hd (overal HDA genoemd), 5e partitie? Maar dit lijkt een circulaire verwijzing: bij het bootproces wordt /etc/fstab gelezen, waarin staat waar root (en dus ook /etc) is te vinden. Hoe kan dan fstab in eerste instantie gelezen worden...? Ik ben effe de weg kwijt...
Link naar reactie
Eerst HDD (hda) 6e partitie (hda6). :o je telt dus 1 op bij het grub partitie nummer. Hiermee kan grub je /etc vinden en de LABEL voor / erbij zoeken uit de fstab. (hd0,5)/etc/fstab Die root partitie uit de fstab geeft ie dan weer mee aan de kernel als parameter, zodat die vervolgens de root ook weer kan vinden. (/dev/hda6)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...