Ga naar inhoud

Test SuSE 8.2 Prof versus SuSE 9.0 Prof


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:889ecc3858="BasHamar"]Vraagje: heeft iedereen hier nu SuSE 9.0 aangeschaft via de winkel? Het lijkt me namelijk nogal een dure grap om iedere keer bij een update een nieuwe versie aan te schaffen, of zijn er andere (goedkopere) manieren om je systeem te installeren danwel updaten?[/quote:889ecc3858] Ja, SuSE is ook gewoon van FTP te halen of via FTP te updaten. Maar er zijn veel mensen die Linux distro's kopen om financieele steun te geven aan ontwikkelaars. Ik heb zelf bijvoorbeeld het plm afgelopen half jaar gekocht: * Slackware 9.0 * Slackware 9.1 * Libranet 2.8.0 * Libranet 2.8.1 Vroeger kocht ik veel meer distros. Maar als ik eerlijk mag zijn vind ik 50 Euro per half jaar (zo duur zijn upgradeversies meestal) helemaal niet zo duur voor de nieuwste software. (En de officieele Slackware kun je al voor 20 euro krijgen ;) ).
Link naar reactie
[quote:c6e200a476="KayJay"] ext3 vind ik een regelrechte ramp..[/quote:c6e200a476] Wat is er volgens jou niet goed aan ext3? SuSE gebruikt dan wel standaard ReiserFS, maar als je zelf een partitie selecteert, dan blijkt ext3 te zijn voorgeselecteerd. [quote:c6e200a476="wstolk"]modules laden in initrd gaat wel maar op de zaak lukt het om 1ofandere rede gewoon niet en blijf ik met een error zitten[/quote:c6e200a476] Wat voor een error? [quote:c6e200a476="wstolk"]want cat/proc/mounts geeft dsu aan /rootfs ext2 [/quote:c6e200a476] Dat gaf ie bij mij ook aan. En ik had tijdens het installeren van SuSE 9.0 gekozen voor ext3. [code:1:c6e200a476] rootfs / rootfs rw 0 0 /dev/root / ext2 rw 0 0 [/code:1:c6e200a476] Maar bij mij bleek dat ik in GRUB (Ik gebruik die van Red Hat 9.0) de initrd regel vergeten was te kopiëren naar de /boot/grub/menu.lst. Nu is het weer in orde [code:1:c6e200a476] cat /proc/mounts rootfs / rootfs rw 0 0 /dev/root / ext3 rw 0 0 [/code:1:c6e200a476] [quote:c6e200a476="BasHamar"]Vraagje: heeft iedereen hier nu SuSE 9.0 aangeschaft via de winkel? [/quote:c6e200a476] Eigenlijk vind ik deze vraag niet zo goed passen in mijn SuSE Test topic. :roll: Maar nu je 'm toch gesteld hebt. Ik ben begonnen met het aanschaffen vanaf SuSE 6.1 in de winkel. En dat dus t/m versie 9.0. Wel heb ik één of twee versies daartussen overgeslagen.
Link naar reactie
[quote:a69ec483f1="jolo"]Het branden met K3b is dus gelukt. Alleen bleek na het branden van de CD, dat SuSE 9.0 was uitgelogd. Ik had daar geen opdracht voor gegeven.[/quote:a69ec483f1] Ik heb K3b nogmaals getest. Waardoor bij de eerste test SuSE 9.0 was uitgelogd na het branden, blijft een raadsel. Tijdens de tweede test heb ik dit probleem niet kunnen vaststellen. Maar er ging wel iets anders mis. Ik had net zoals de eerste test Verify written data gevinkt. K3b brandde de CD-R en ejecte 'm, om vervolgens te beginnen met Verify written data. In de verkeerde volgorde lijkt me. Dit was de door K3b gebruikte cdrecord comand: [code:1:a69ec483f1] /usr/bin/cdrecord -v gracetime=2 dev=0,0,0 speed=24 driveropts=burnfree -eject -dao -data /home/jolo/Downloads/ultimate_bootcd/ubcd.iso [/code:1:a69ec483f1]
Link naar reactie
K3b werkt bij mij goed. Enige wat ik moest doen is een andere dao-driver opgeven om te kunnen branden, en het kopieren van cd's lukt niet als ik de bron-cd in de dvd-speler doe, misschien iets met scsi-emulatie die ik niet voor de dvd-speler heb aanstaan? Enfin, daar kom ik nog wel achter. Wat verder jammer is, is dat k3b halfvertaald is, als iemand begint met vertalen moet je dat natuurlijk wel blijven volhouden. Maar wie weet als kde 3.2 af is stort ik me op k3b Max
Link naar reactie
[quote:6e798ef5fa="maximilaan"]K3b werkt bij mij goed. Enige wat ik moest doen is een andere dao-driver opgeven om te kunnen branden,[/quote:6e798ef5fa] Hoe bedoel je, een andere dao-driver opgeven om te kunnen branden? Bij mij staat Cdrdao-driver op auto. [quote:6e798ef5fa="maximilaan"]en het kopieren van cd's lukt niet als ik de bron-cd in de dvd-speler doe, misschien iets met scsi-emulatie die ik niet voor de dvd-speler heb aanstaan? [/quote:6e798ef5fa] Dat heb ik nog niet getest. Ik dacht zelf dat alleen de CD-Writer scsi-emulatie nodig heeft. Ook kan het beste de dvd-speler niet op dezelfde ide flat kabel zitten als de CD-Writer.
Link naar reactie
jolo... ooit is er op nedlinux eens een draad geweest over filesystems. Deze ging redelijk diep op de specs in. Ik heb heel veel problemen gehad met EXT3 mbt journals die naar de knoppen ging. partities die vol liepen terwijl ze dat niet waren. (na een herstart was er weer een paar honderd mb vrij) en zo kan ik nog wel even doorgaan. neem dan ext2
Link naar reactie
[quote:d9cc2c3310="jolo"] Hoe bedoel je, een andere dao-driver opgeven om te kunnen branden? Bij mij staat Cdrdao-driver op auto. [/quote:d9cc2c3310] Bij mij ook, maar dat gaat blijkbaar fout. Als je op de tekst 'auto' klikt, dan kun je een specifieke driver kiezen. [quote:d9cc2c3310] Dat heb ik nog niet getest. Ik dacht zelf dat alleen de CD-Writer scsi-emulatie nodig heeft. Ook kan het beste de dvd-speler niet op dezelfde ide flat kabel zitten als de CD-Writer.[/quote:d9cc2c3310] Klopt, maar ik meende dat bij het kopieren ook scsi-emulatie voor de lezer moet worden aangezet, enfin, hij weigert de dvd te lezen.. Max
Link naar reactie
[quote:8ef4808b47="maximilaan"]maar ik meende dat bij het kopieren ook scsi-emulatie voor de lezer moet worden aangezet, enfin, hij weigert de dvd te lezen.. [/quote:8ef4808b47] Mijn dvd-speler maakt geen gebruik van scsi-emulatie. Inmiddels heb ik met K3b het On-the-fly kopiëren van een cd getest met een knoppix cd. Voor de CD-Writer gebruikt K3b: 0,0,0: PHILIPS CDRW2412A Rev: P1.5 Using driver: Generic SCSI-3/MMC - Version 2.0. Hoewel K3b over de dvd-speler zeurde [code:1:8ef4808b47] ERROR: No driver found for 'AOPEN 16XDVD-ROM/AMH', available drivers: cdd2600 generic-mmc generic-mmc-raw plextor plextor-scan ricoh-mp6200 sony-cdu920 sony-cdu948 taiyo-yuden teac-cdr55 toshiba yamaha-cdr10x [/code:1:8ef4808b47] gebruikte deze hier ook de: Using driver: Generic SCSI-3/MMC - Version 2.0 De door K3b gebruikte cdrdao command: [code:1:8ef4808b47] /usr/bin/cdrdao copy --device 0,0,0 --speed 4 --paranoia-mode 3 --source-device ATAPI:/dev/hdb --on-the-fly -n -v 2 --eject --remote 28 [/code:1:8ef4808b47] Het resultaat [code:1:8ef4808b47] Writing finished successfully. On-the-fly CD copying finished successfully. [/code:1:8ef4808b47] En uiteraard de kopie van de knoppix cd heb ik in een andere pc geplaatst. Deze werkt ook.
Link naar reactie
[quote:13ddf27ee7="KayJay"] Ik heb heel veel problemen gehad met EXT3 mbt journals die naar de knoppen ging. partities die vol liepen terwijl ze dat niet waren. (na een herstart was er weer een paar honderd mb vrij) en zo kan ik nog wel even doorgaan. [/quote:13ddf27ee7] Ik heb anders goede ervaringen met ext3. Ik heb bijvoorbeeld tijdens het testen op mijn dual pc, met de 2.4.x smp-kernel icm de hpoj driver, die de kernel deed crashen, meerdere malen op de reset knop moeten drukken. De meeste keren werd het ext3 filesystem goed hersteld. Het is ook wel een keer mislukt. Toen kon ik Linux weer opnieuw gaan installeren. [quote:13ddf27ee7="KayJay"] neem dan ext2 [/quote:13ddf27ee7] Ik vond juist ext2 lastiger, dan moet je na een reset meerdere dialogen beantwoorden. Trouwens volgens een [url=http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?s=&threadid=28687&highlight=]poll [/url] op LinuxQuestions.org wordt ext3 het meest gebruikt.
Link naar reactie
[quote:a7883bf6b8="maximilaan"]Wat verder jammer is, is dat k3b halfvertaald is, als iemand begint met vertalen moet je dat natuurlijk wel blijven volhouden. Maar wie weet als kde 3.2 af is stort ik me op k3b [/quote:a7883bf6b8] Verwijs je daarmee op K3b's handboek? Die is bij mij licht-grijs. Dan zal deze inderdaad niet vertaald zijn. Maar nu je het toch over kde 3.2 hebt. Ik heb zojuist de SuSE 9.0 rpm's van kde 3.2 beta1 gedownload. Ik heb deze in tekst mode proberen te installeren. Er wordt gezeurd om libvcard.so.0 libkdenetwork.so.2 en libmimelib.so.1 [code:1:a7883bf6b8] linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # rpm -Uvh *.rpm error: Failed dependencies: libvcard.so.0 is needed by (installed) kbarcode-1.4.1-53 libvcard.so.0 is needed by (installed) kdepim3-3.1.4-26 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-1.2.92-60 libvcard.so.0 is needed by (installed) myldapklient-0.6.6-143 libvcard.so.0 is needed by (installed) quanta-3.1.4-29 libvcard.so.0 is needed by (installed) synce-kde-0.6-48 libvcard.so.0 is needed by (installed) kdenetwork3-mail-3.1.4-27 libvcard.so.0 is needed by (installed) kdepim3-kpilot-3.1.4-26 libvcard.so.0 is needed by (installed) kdepim3-organizer-3.1.4-26 libvcard.so.0 is needed by (installed) kdepim3-sync-3.1.4-26 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-extra-1.2.92-60 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-illustration-1.2.92-60 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-presentation-1.2.92-60 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-spreadsheet-1.2.92-60 libvcard.so.0 is needed by (installed) koffice-wordprocessing-1.2.92-60 libkdenetwork.so.2 is needed by (installed) kdenetwork3-mail-3.1.4-27 libmimelib.so.1 is needed by (installed) kdenetwork3-mail-3.1.4-27 libmimelib.so.1 is needed by (installed) kshowmail-3.0.5-34 [/code:1:a7883bf6b8] Maar deze zijn al aanwezig [code:1:a7883bf6b8] linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # updatedb linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # locate libvcard /opt/kde3/lib/libvcard.la /opt/kde3/lib/libvcard.so /opt/kde3/lib/libvcard.so.0 /opt/kde3/lib/libvcard.so.0.0.0 /opt/OpenOffice.org/program/components/libvcard.so /usr/local/mozilla/components/libvcard.so linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # locate libkdenetwork.so.2 /opt/kde3/lib/libkdenetwork.so.2 /opt/kde3/lib/libkdenetwork.so.2.0.0 linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # locate libmimelib.so.1 /opt/kde3/lib/libmimelib.so.1 /opt/kde3/lib/libmimelib.so.1.0.1 linux:/home/jolo/Downloads/kde3.2beta # [/code:1:a7883bf6b8]
Link naar reactie
[quote:fffa2a9d2c="jolo"] Verwijs je daarmee op K3b's handboek? [/quote:fffa2a9d2c] nee het programma zelf [quote:fffa2a9d2c] Die is bij mij licht-grijs. Dan zal deze inderdaad niet vertaald zijn. [/quote:fffa2a9d2c] Volgens mij is er nog geen boek. [quote:fffa2a9d2c] Maar nu je het toch over kde 3.2 hebt. Ik heb zojuist de SuSE 9.0 rpm's van kde 3.2 beta1 gedownload. Ik heb deze in tekst mode proberen te installeren. Er wordt gezeurd om libvcard.so.0 libkdenetwork.so.2 en libmimelib.so.1 [/quote:fffa2a9d2c] Je probeert kde 3.2 over kde 3.1 heen te installeren, dat levert dependencie-problemen op, omdat bepaalde onderdelen van kde 3.2 in een ander pakket staan dan bij kde 3.1 het geval is. Als je kde 3.1 wit overschrijven met kde 3.2 zul je dat dus via --force --nodeps moeten doen.. Max
Link naar reactie
[quote:ad01727d4e="maximilaan"]Je probeert kde 3.2 over kde 3.1 heen te installeren, dat levert dependencie-problemen op, omdat bepaalde onderdelen van kde 3.2 in een ander pakket staan dan bij kde 3.1 het geval is. Als je kde 3.1 wit overschrijven met kde 3.2 zul je dat dus via --force --nodeps moeten doen.. [/quote:ad01727d4e] Ik had eigenlijk zo iets al verwacht. Dan wordt kde 3.2 wel geïnstalleerd. Deze ziet er goed uit. Alleen past deze kde 3.2 beta test niet goed in deze topic. Ik zou er eventueel wel een nieuwe topic over kunnen starten.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:748e1974cd="jolo"] In SuSE 9.0 bleek de fv van de monitor maar 59 hz te zijn, in plaats van 101 hz. [/quote:748e1974cd] Omdat ik ben overgegaan van ext3 naar ReiserFS, heb ik ook SuSE 9.0 opnieuw geinstalleerd. Nu blijkt dat als ik de monitor tijdens het installeren configureer (in plaats van achteraf) dat de monotor wel een hogere refresh krijgt. Namelijk fv=105Hz. [quote:748e1974cd="jolo"]Toen ik probeerde met KWord 1.2.92 in SuSE 9.0 een document weg te schrijven, crashde deze. [/quote:748e1974cd] Het merkwaardige is dat ik nu opeens wel documenten kan wegschrijven met KWord 1.2.92 in SuSE 9.0, terwijl ik er niets aangedaan heb om dit probleem op te lossen. Of zou het kunnen zijn dat KWord 1.2.92 in SuSE 9.0 alleen crashed tijdens het wegschrijven van documenten naar een ext3 partitie.
Link naar reactie
1) mbt. ext3 Deze heb ik (shame) achteraf gemaakt en dat werkt dus op de meeste bakken wel. Behalve op die ene. Natuurlijk heb ik gecheckt of ik initrd wel in lilo.conf heb staan (had ik nml in het begin vergeten op de eerste bak die ik "migreerde") maar die staat er dus wel. mk_initrd geeft ook duidelijk aan dat ext3 geladen wordt. echter kernel zeurt dat hij dat wel wil maar niet kan? Ben verder niet meer aan het probleem toegekomen, machine draaid nml. verder gewoon goed. 2) mbt. dvd lezers en k3b Ik heb ook voor de dvd (in 8.2 dus nog) ook scsi emulatie aan moeten zetten anders deed hij het dus idd. niet. dus simpel ide-scsi=/dev/hdb in grub en klaar. suse 9.0 heb ik dus nu in test draaien maar niet op mijn werkbak (zag trouwens dat ik nog wel 20 gig leeg (ongepartitioneerd) heb dus kan dat evt. nog wel ff doen maar moet dan eerst ff /boot aanpassen voor "8.2" anders wordt straks de verkeerde kernel geladen. Persoonlijk vindt ik tot nu toe 9.0 nog niet goed genoeg om over te stappen (SuSE kwaaltje want de minor releases zijn vaak stukken beter.) Ik wacht dus denk ik ff tot 9.1 of 9.2.
Link naar reactie
[quote:17e74f9a76="wstolk"]Natuurlijk heb ik gecheckt of ik initrd wel in lilo.conf heb staan[/quote:17e74f9a76] [quote:17e74f9a76="wstolk"]dus simpel ide-scsi=/dev/hdb in grub en klaar. [/quote:17e74f9a76] Bedoel je dat je op de ene PC gekozen hebt voor LILO en op andere PC's GRUB? [quote:17e74f9a76="wstolk"] Ik heb ook voor de dvd (in 8.2 dus nog) ook scsi emulatie aan moeten zetten[/quote:17e74f9a76] Alleen scsi emulatie voor de CD brander zou voldoende moeten zijn [code:1:17e74f9a76] jolo@linux:~> dmesg | grep scsi Kernel command line: root=/dev/hda6 vga=0x317 desktop hdc=ide-scsi hdclun=0 splash=silent ide_setup: hdc=ide-scsi hdc: attached ide-scsi driver. scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices Attached scsi CD-ROM sr0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0 sr0: scsi3-mmc drive: 40x/40x writer cd/rw xa/form2 cdda tray jolo@linux:~> [/code:1:17e74f9a76] De dvd speler zit bij mij op /dev/hdb
Link naar reactie
[quote:2741fc8f65="maximilaan"]Als je een cd wilt kopieren door deze in de dvd-romspeler te doen (en de lege cd-rom in de brander) dan heb je scsi-emulatie voor de dvd-romspeler nodig. [/quote:2741fc8f65] Volgens welke argumenten? Ik meen me nog wel te herinneren dat in SuSE 8.1 ook de dvd speler standaard scsi-emulatie had. Maar in SuSE 8.2 werd deze standaard scsi-emulatie voor de dvd speler er weer uitgehaald. Ik heb inmiddels een DVD brander gekocht. Ik gebruik alleen voor deze DVD brander scsi-emulatie. Ik heb er zojuist een DVD+RW mee gebrand als test, met K3b vanaf een 4,3 GB data DVD. Dat duurde via on-the-fly ongeveer 1 uur. De door K3b gebruikte commando's zijn [code:1:2741fc8f65] growisofs comand: ----------------------- /usr/bin/growisofs -Z /dev/sr0=/dev/fd/0 -use-the-force-luke=notray -use-the-force-luke=tty [/code:1:2741fc8f65] en [code:1:2741fc8f65] readcd comand: ----------------------- /usr/bin/readcd -v dev=ATAPI:/dev/hdb f=- [/code:1:2741fc8f65]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...