Ga naar inhoud

Linux Redhat 9.0 beeldscherm resolutie


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb om zo maar eens te proberen, Linux Redhat 9.0 op een wat oudere pc geinstalleerd. Op zich geen probleem als is het niet erg snel. Maar omdat de resolutue op 800 x 600 stond heb ik deze veranderd naar 1024 x 768. En toen na het opstarten had ik geen beeld meer. Dus ben ik zelf nu niet instaat om dit weer te wijzigen. Hoe kan ik het beste weer ongedaan maken zonder alles opnieuw te installeren? :oops:
Link naar reactie
Als ik opstart krijg ik dat "keuzemenu" te zien en daarna start dus Linux verder op. Alles in textvorm loopt dan over m'n scherm totdat dat klaar is en dan komt eingelijk het grafische gedeelte. En daar wordt mijn beeld zwart. Inderdaad kan mijn monitor die resolutie niet aan en ik zie ook op dat moment het lampje van de monitor ook knipperen. De harde schijf rateld wel door, dus het besturingssyteem wordt wel opgestart.
Link naar reactie
[quote:a143ebfb77="jolo"][quote:a143ebfb77="Marcel de Reus"]Je monitor kan de hoge resolutie blijkbaar niet aan. [/quote:a143ebfb77] Ik denk dat je de Refresh Rate van de monitor bedoelt. Een te hoge resolutie zorgt er alleen voor, dat de letters op de monitor te klein worden om te lezen. De maximale Refresh Rate van de monitor wordt dan lager.[/quote:a143ebfb77] Nee ik bedoel wat ik zeg ;) Monitoren hebben een maximale resolutie. Als je monitor niet meer aan springt komt dit vaak doordat de v_sync of de h_sync te hoog staat en die zijn nodig om een bepaalde resolutie (en refresh rate) te halen. Met een te hoge refresh rate werkt een monitor vaak wel, maar daar gaat hij op ten duur naar de klote van.
Link naar reactie
[quote:223d38824a="Marcel de Reus"]Met een te hoge refresh rate werkt een monitor vaak wel,[/quote:223d38824a] Hmm, als concreet voorbeeld, op mijn (8 jaar oude) 15 inch Philips Brilliance 15a monitor, is de aanbevolen resolutie 800 x 600. Bij 16 bit kleuren is de maximale refresh rate 85 Hz. 1024 x 768 werkt op deze monitor ook nog, maar dan met een maximale refresh rate van 75 Hz. Bij een hogere refresh rate, zorgt de beveiliging van de monitor, dat het beeld zwart wordt. :wink:
Link naar reactie
[quote:33655ccbd1="jolo"] 1024 x 768 werkt op deze monitor ook nog, maar dan met een maximale refresh rate van 75 Hz. Bij een hogere refresh rate, zorgt de beveiliging van de monitor, dat het beeld zwart wordt. :wink:[/quote:33655ccbd1] Yep, een beetje monitor is tegen overbelasting beveiligt. Mijn oude monitor sprong ook uit als je hem gebruikt op 800x600 met 75 mhz als verversingsfrequentie (wat hij aankan, hij kan tot 85 mhz aan op deze resolutie), maar bij een te hoge v_sync of h_sync/ Dat was knap lastig, omdat bijv. sax2 steevast een te hoge waarde inschatte tijdens het starten van deze applicatie, waardoor het scherm op zwart ging als je met sax iets wilde instellen.. Max
Link naar reactie
[quote:153ec2f738="jolo"][quote:153ec2f738="Marcel de Reus"]Met een te hoge refresh rate werkt een monitor vaak wel,[/quote:153ec2f738] Hmm, als concreet voorbeeld, op mijn (8 jaar oude) 15 inch Philips Brilliance 15a monitor, is de aanbevolen resolutie 800 x 600. Bij 16 bit kleuren is de maximale refresh rate 85 Hz. 1024 x 768 werkt op deze monitor ook nog, maar dan met een maximale refresh rate van 75 Hz. Bij een hogere refresh rate, zorgt de beveiliging van de monitor, dat het beeld zwart wordt. :wink:[/quote:153ec2f738] Nee, dat komt door een te hoge v_sync of h_sync. Deze wordt te hoog omdat je een te hoge resolutie pakt met een daarbij te hoge refresh rate. Probeer het maar eens uit en je zult bij een Philips monitor uiteindelijk de melding krijgen v_sync out of range. Dat de zaken samenhangen is absoluut waar, maat het zijn de syncs die voor het zwarte scherm zorgen en niet de refreshrate die je wel degelijk boven aanbevolen waarden kunt forceren. Maar om even back to the point te komen. Het is lastig om als je niet veel van GNU/Linux weet dit op te lossen vrees ik, dus je zult of behoorlijk moeten kutten, maar je kunt natuurlijk ook gewoon even opnieuw installeren. In de loop der tijd zul je dan vanzelf leren hoe je dit soort dingen oplost en over een paar maanden help je iemand met hetzelfde prob ;)
Link naar reactie
[quote:2f143e9b56="Marcel de Reus"]Nee, dat komt door een te hoge v_sync of h_sync. Deze wordt te hoog omdat je een te hoge resolutie pakt met een daarbij te hoge refresh rate. Probeer het maar eens uit en je zult bij een Philips monitor uiteindelijk de melding krijgen v_sync out of range. [/quote:2f143e9b56] Voordat we te diep in de details gaan. Ik heb hier mijn 11 talige Philips gebruiksaanwijzing erbij gepakt. Het Engelstalige deel Technical information. Daarin staat [quote:2f143e9b56] Line (Horizontal) frequency : 30 – 66 Khz (automatically) Raster (Vertical) frequency : 50 – 110 Hz (automatically) [/quote:2f143e9b56] Via het xfree configuratie tool in Red Hat 9.0 [code:1:2f143e9b56] redhat-config-xfree86 [/code:1:2f143e9b56] Geavanceerd, kan wel een Beeldscherm worden geselecteerd. Maar het juiste model staat er niet bij. Daarom had ik geselecteerd Philips Brilliance 105(15inch/CM2200) Horizontale Sync bereik 30.0-69.0 Vertical verversingsfrequentie 50.0-120.0 Dus inderdaad iets te hoog. Van andere modellen zijn deze te laag. Omdat bij mij 1024 x 768 ook zwart beeld opleverde, heb ik bij mij, zojuist deze waarden handmatig aangepast. Wellicht staat het juiste monitor model van Darkeye er ook niet in.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...