Ga naar inhoud

[Embedded Linux]Welke distributie?


anoniem

Aanbevolen berichten

Eerst maar even de standaard grap over m'n naam: ja, ik doe aan Linux ja ;) Zo, dat hebben we gehad, kan ik nu mijn vraag stellen. Situatie: een dedicated PCtje ([url]http://www.acrosser.com/products/ar-m9919.htm[/url]) met als specs: Cyrix 300 Mhz, 128 Mb RAM, 32 MB Compact Flash card. Hier wil ik dus een Linux variant op draaien om er vervolgens een dedicated "lees een com-poort uit en sla de data op" oplossing van te maken. De Flash card wordt als IDE schijf gedecteerd en vormt geen probleem qua installatie. Mijn vraag is dus: weet iemand hier een leuke distro voor? Grafische onzin (lees: X-Windows) is niet nodig, apparaat wordt bij wijze van spreken in een hoek geknikkerd. Het is dus belangrijk dat deze zo klein mogelijk is, maar er moeten wel custom C(++) applicaties op kunnen draaien... Nu ik toch hier ben: kan de swap functie van Linux uitgezet worden? Een flashdisk is immers maar iets van 1000000 keer overschrijfbaar...
Link naar reactie
[quote:6be9ebc35f="Bill Gates"][quote:6be9ebc35f="robian"]Geen swap entry in /etc/fstab?[/quote:6be9ebc35f]Daar dacht ik ook aan, maar ik vraag me af of Linux dat wel zo leuk vindt ;)[/quote:6be9ebc35f] Tja, het moet uit de lengte of de breedte komen. Overigens heb ik weleens een livecd gedraaid die mijn swap partitie niet automatisch gebruikte. Het systeem werd erg langzaam, maar bleef wel gewoon draaien. Ik denk dus dat Linux er geen probleem mee heeft, hoogstens dat sommige applicaties nadelig in hun werking worden beinvloed.
Link naar reactie
Ik denk niet dat het met zo weinig ruimte zinvol is om distro's aan te gaan raden. Ik zou zeggen, compileer zelf een kernel en gebruik dit in combinatie met busybox (een programma voor "kleine systemen", biedt alle standaard commando's als ls e.d. gelinkt aan 1 binary). Daarmee moet je het in een MB of 4 kunnen doen. Swap is uiteraard niet nodig. Ook zou je kunnen kijken naar PicoBSD, een mini-BSD gebaseerd op FreeBSD. PicoBSD wordt veel gebruikt op flash drives. Zie voor meer info: http://people.freebsd.org/~picobsd/picobsd.html
Link naar reactie
in 2.6 kun je ervoor kiezen om support voor swap niet mee te compilen in je kernel. verder geldt: geen swap-partitie in /etc/fstab == niet swappen ;) (preciezer: geen swap-partitie met auto-optie erbij) wat je het beste kunt doen is een cross-compiler bouwen en daarmee een aangepaste mini-lfs maken (zie resp. gcc.gnu.org en www.linuxfromscratch.org )
Link naar reactie
Geef al je mountpoints de optie " sync " mee en swappen is zogoed als niet nodig. Tenzij je natuurlijk een afgrijselijk zware applicatie wil draaien en dat wil je dus niet :D Wat je echter wel kan doen is een swap van ca 16 of 32Mb te maken in een ramdisk (ramdisk grootte geef je op tijdens booten en vervolgens kun je er een aanmaken mbv. een scripje of ff een paar regels in /etc/rc.d/boot.local. Hierin kan dan je kernel zijn code kwijt die hij maar zelden nodig heeft en vormt verder geen belasting voor je RAM.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...