Ga naar inhoud

Grafische kaart & Resolutie


anoniem

Aanbevolen berichten

Als linuxleek zijnde had ik een paar vragen. Aangezien ik graag een keer met linux wilde gaan werken (en dit niet op mijn 'goede' pc wilde doen) heb ik Debian Linux 3.0 geinstalleerd op een oude P 233 mhz (deze werd bij andere mensen geadviseerd met zo'n systeem). Voor een linuxleek vond ik het vrij goed van mezelf dat ik deze distro erop heb gekregen. Maar nu zijn er een paar problemen. Volgens mij is niet de juiste driver van de grafische kaart geinstalleerd (Diamond Stealth Video 2500), want ik krijg steeds overal 'vlekken' en soms paarse en groene blokjes op het scherm. Heeft dit inderdaad met de driver te maken? Zo ja, hoe pas ik dit aan. Verder zou ik ook graag de resolutie wijzigen, want volgens mij staat ie op 640X480 (of hoe was tie ook al weer) en ik zou deze graag op 800X600 hebben. Alvast bedankt!
Link naar reactie
Hallo, Om je grafische kaart te wijzigen kun je het (spartaanse) programma "xf86config" gebruiken. Wat je ook kunt doen is je XFree-config file met de hand aanpassen. Deze file staat meestal in /etc/X11/XFConfig-4 of iets dergelijks (laatste 4 is je major versie nummer). In deze file kun je je driver wijzigen (gewoon bij het kopje driver) en je resolutie wijzigen. Ik heb onder de sectie screen het volgende staan: Subsection "Display" Depth 16 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubsection Dat betekent dat je in 16 bits mode onder 1024x768 draait. De resoluties daar achter geven mogelijke resoluties aan, maar xfree pakt standaard de hoogste die erbij staat. Succes!
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, maar ik zei het al ik ben een leek, dus het is me nog niet gelukt. Ik heb xf86config gedraaid. Aan het einde krijg je dan de vraag of het programma de informatie weg moet schrijven naar /etc/x11/XF86Config/. Ik kies dan voor yes en de file lijkt goed te zijn weggeschreven, maar ik krijg nog steeds geen resultaat. Moet ik hierna nog iets uitvoeren, of doe ik iets anders verkeerd? Ik moet zeggen, ik heb op een andere pc (die nu weg is) heel even Redhat 8 gedraaid en dat werkt allemaal een stuk eenvoudiger.....
Link naar reactie
Nadat je xf86config hebt gedraaid hoef je niks meer te doen om je nieuwe instellingen te laden, dat gebeurt automatisch bij het opstarten van xfree. Open eens je /etc/x11/XF86Config in een text-editor (bv met "vi"). Zoek dan naar het stukje: Section "Device". Als het goed is staat daar een optie "Driver" (zonder aanhalingstekens) met daarachter de naam van je videokaart (of de chip daarop). Waarschijnlijk staat die op de verkeerde kaart ingesteld. Hoe de afgekorte naam van je kaart is weet ik niet. En je hebt gelijk dat redhat 8.0 makkelijker is om mee te beginnen. Standaard worden nieuwere versies van xfree en je window (of desktop)manager meegeleverd. Ik denk wel dat het erg traag zal draaien op een p 233! Ik hoor wel of 't lukt. Groetjes, Wilco
Link naar reactie
Had de afkorting van mijn videokaart al opgezocht en heb het even snel veranderd (had niet veel tijd). Het lijkt erop dat het nu prima werkt, moet alleen de resoluties nog doen (maar dat lukt me zelf wel). In ieder geval bedankt! Wat is trouwens de reden zijn dat distro's als Suse en Redhat op zo'n configuratie traag draaien.
Link naar reactie
De reden dat die distro's zo traag draaien is dat er te veel zooi in zit. Ze zijn groot en er zit te veel spul bij wat je niet gebruikt. Verder gebruikt debian nooit de nieuwste versies van programma's en de wat oudere progs draaien meestal ook sneller op oudere systemen. Je krijgt redhat en suse wel (redelijk) snel door geen grafische mode te gebruiken, of te kiezen voor een simpele windowmanager (zoals icewm) i.p.v. gnome of kde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...