Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

Ik zeg het niet steeds, maar ik ben wel degelijk erkentelijk voor de hulp. Ik stel dat zeer op prijs !! Werkte even niet zoals ik verwachtte en heb gereboot. met "df" zie ik nu (uiteraard) geen flop of cd. met "mount -a" geeft "df" onveranderd resultaat. "mount /mnt/floppy" dan (a) gaat lampje van de drive even branden en krijg de nelding: "fd0c: hard error reading fsbn 16 of 16-31 (Nostatus)" en ook: "mount? /dev/fd0: Input/output error" df meldt geen floppy. Er zat geen schijfje in de drive. Met schijfje in de drive: (mfsroot.flp) "mount /mnt/floppy" geeft de melding: "WARNING: R/W (....en verder zoals in eerder bericht)" Met een ander schijfje: (fixit.flp) en dan "mount /mnt/floppy" dan komt er iets meer info: "WARNING: R/W mount of /mnt/ denied. Filesystem not clean - run fsck "mount /dev/fd0: operation not permitted" Wat doe ik niet goed ? Heb nu versie 4.5. Kan ik beter overstappen naar nieuwe stable ? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

[quote:a9f925fb4a="opamax"] met "mount -a" geeft "df" onveranderd resultaat.[/quote:a9f925fb4a] Dit hoeft dan ook alleen na een wijziging in fstab. [quote:a9f925fb4a="opamax"] Wat doe ik niet goed ? [/quote:a9f925fb4a] Geen idee, maar heb je al geprobeerd een nieuwe floppy te formatteren in FreeBSD. Te beginnen met het low level format. Let op! Je diskette mag nu NIET gemount zijn. [code:1:a9f925fb4a] fdformat /dev/fd0 [/code:1:a9f925fb4a] bevestig met y. Als er dan een error verschijnt neem je een andere diskette. Als de diskette goed is behoort deze output te verschijnen [code:1:a9f925fb4a] Processing VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVV done.[/code:1:a9f925fb4a] Dan [code:1:a9f925fb4a] disklabel -w -r /dev/fd0 fd1440 [/code:1:a9f925fb4a] Info tonen met [code:1:a9f925fb4a] disklabel -r /dev/fd0 [/code:1:a9f925fb4a] Een nieuw file systeem maken [code:1:a9f925fb4a] newfs /dev/fd0 [/code:1:a9f925fb4a] Dan floppy mounten [code:1:a9f925fb4a] mount /mnt/floppy [/code:1:a9f925fb4a] En dan de bruikbare capaciteit weergeven met [code:1:a9f925fb4a] df [/code:1:a9f925fb4a] Vergeet niet de floppy weer te umounten [code:1:a9f925fb4a] umount /mnt/floppy [/code:1:a9f925fb4a] [quote:a9f925fb4a="opamax"] Heb nu versie 4.5. Kan ik beter overstappen naar nieuwe stable ?[/quote:a9f925fb4a] Geen idee. Ik heb zelf FreeBSD 5.0. In de verschillen tussen 4.5 4.8 5.0 en 5.1 heb ik me nooit verdiept. Misschien weet MrLeeJohn dat. [quote:a9f925fb4a="opamax"] Lees in 'handbook' dat bij "mount -a" alle FS'en ge mount worden BEHALVE die waarbij NOAUTO is vermeld. Moet/kan ik dat in /etc/fstab wijzigen ? [/quote:a9f925fb4a] Verwisselbare media zoals floppy's en cdroms kan het beste in fstab staan als NOAUTO. Het is tenslotte niet de bedoeling dat FreeBSD een diskette probeert te mounten, als er geen diskette in het diskette station zit.
Link naar reactie
Nou, Jolo, dat is mooi gedetailleerd. Werkte prima, formatteren geslaagd en na 'df' stond fd0 parmantig te prijken. En na 'umount' is tie weer verdwenen. Dus dat is OK. Andere flop erin. (mfsroot.flp) En nu, na "mount /mnt/floppy" dan heb ik WEL WEER de melding "fd0c: haard error reading...." en "input/output error" Dus lijkt het helemaal toe te schrijven aan de floppies mfsroot.flp, kern.flp en fixit.flp. Heb deze flops gemaakt met 'rawrite'. Kan het daaraan liggen ? opamax
Link naar reactie
[quote:c4ed891218="opamax"] En nu, na "mount /mnt/floppy" dan heb ik WEL WEER de melding "fd0c: haard error reading...." en "input/output error" Dus lijkt het helemaal toe te schrijven aan de floppies mfsroot.flp, kern.flp en fixit.flp. Heb deze flops gemaakt met 'rawrite'. Kan het daaraan liggen ? [/quote:c4ed891218] Daar zou het niet aan moeten liggen. Probeer anders in FreeBSD deze floppy te maken met dd bijvoorbeeld [code:1:c4ed891218] dd if=kern.flp of=/dev/fd0 [/code:1:c4ed891218]
Link naar reactie
De floppies .flp werken nog niet. Alleen met de pas geformatteerde floppy kan ik de floppy-driver activeren. Heb nog even met die nieuwe flop de drive geactiveerd, die flop eruit, fixit.flp erin en heb dan gedaan: # cp /mnt/floppy/fixit.hlp /tools maar dat lukte niet. Niet alleen omdat ik niet weet hoe de files heten, maar vooral omdat ie weer met de kreet kwam van "hard error...etc" Heb gekeken op de 1e cd van release 4.5, maar doorop staat geen fixit. De 2e cd van deze release meldt na een ls "4.5-disc2.iso" Waarom kan ik niet meer lezen ? (van de 2e cd) opamax
Link naar reactie
[quote:6215f4b77f="MrLeeJohn"]Gaat het wel goed als je het mount-commando buiten de fstab gebruikt? Ik bedoel dus met fs erbij gezet?[/quote:6215f4b77f]1. dan zou dat met 'mount_ufs' moeten beginnen ? 2.Realiseer me dat ik bezig ben om met fixit.flp foutmeldingen proberen weg te werken. En dat was ettelijke berichten terug. Die foutmelding is er nu helemaal niet meer. (foutmelding over de HD). Het heeft dus wat dat betreft geen zin meer. Tenzij ik straks toch nog een keer wat moet doen met of van een flop. Is dat te verwachten ? opamax
Link naar reactie
Heb, voor de zekerheid, nog een keer gereboot (ja hoor, met shutdown) en zie tot mijn verbazing dat er toch een foutmelding is en wel: "ad0s1e: hard error reading fsbn 1524178 of 594112-594135 (ad0s1 bn 1524178; cn 1512 tn 1 sn 19) status=59 error=40. Segmentation fault - core dumped" Moet ik dan toch terug naar fixit ? Of is er uit die foutmelding te halen dat de HD beschadigd is ? Als ik die moet vervangen kan ik dan beter naar release 5.0 ? opamax
Link naar reactie
[quote:9fdd506f0a="opamax"]Heb gekeken op de 1e cd van release 4.5, maar doorop staat geen fixit. [/quote:9fdd506f0a] Wat staat er bij jouw dan op FreeBSD 4.5 CD1 in de map floppies? [quote:9fdd506f0a="opamax"]"ad0s1e: hard error reading enz [/quote:9fdd506f0a] Zouden bad sectors kunnen zijn. Zie ook [url=http://groups.google.nl/groups?q=hard+error+reading&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=IHV_8.220830%24iB1.11797358%40bin4.nnrp.aus1.giganews.com&rnum=10]deze discussie[/url] [quote:9fdd506f0a="MrLeeJohn"]Een bootflop of bootcd die een hd checkt... maar wat precies?[/quote:9fdd506f0a] Bij problemen met bad sectors zal dat niet helpen. Misschien de diagnostic utilities op de website van de harddisk fabrikant.
Link naar reactie
>Wat staat er bij jouw dan op FreeBSD 4.5 CD1 in de map floppies? Daar staat o.a. fixit.flp, maar ik zou fixit.EXE willen hebben. Heb al een flop met fixit.flp maar dat kan de flop-drive niet lezen. Heb een flop in FreeBSD geformatteerd en die kan WEL worden gelezen. Ga nu eens proberen die fixit.flp naar de geformatteerde flop te copieren. Kan dat met 'cp /mnt/cdrom/floppies/fixit.flp /mnt/floppy' ? opamax
Link naar reactie
Wat heb ik gedaan : - een schijfje geformatteerd. - zowel cdrom als floppy gemount. - van cdrom/floppies 'fixit.flp' gecopieerd naar het schijfje. Het schijfje bevat zelfde aantal bytes als op de cd. So far so good. ===>dank zij de enorme inzet van de piefen !! Nu heb ik dus een schijfje (fixit.flp) waaraan zoveel energie is besteed en zeker niet alleen door mij. Maar wat moet ik nou met zo'n schijfje ?????? Ging naar /stand/sysinstall >fixit >cdrom/dvd (ook 1x naar floppy), maar na een enter gebeurt er nada/niente. Moet ik toch nog iets anders doen ? Is er een andere tool om de hd wat op te voeden ? Of kan ik het blauw-blauw laten ? Deze bak moet gaan fungeren als dmz. Zal die functie de laatste procenten van de hd nodig hebben ? opamax
Link naar reactie
[quote:e5b930ef76="opamax"]Daar staat o.a. fixit.flp, maar ik zou fixit.EXE willen hebben. [/quote:e5b930ef76] Zover ik weet bestaat er geen fixit.EXE. [quote:e5b930ef76="opamax"]Ga nu eens proberen die fixit.flp naar de geformatteerde flop te copieren.[/quote:e5b930ef76] Ik denk dat heeft niet zoveel zin. Die fixit.flp is tenslotte een ingepakt bestand. Maar als je FreeBSD 4.5 CD1 mount. Dan [code:1:e5b930ef76] cd /mnt/cdrom/floppies [/code:1:e5b930ef76] [Enter] en een nieuwe diskette in je diskette station plaats, en typt [code:1:e5b930ef76] dd if=fixit.flp of=/dev/fd0 [/code:1:e5b930ef76] [Enter] Wat gebeurd er dan. Bij mij gaan dan zowel de floppy drive en de cdrom aan 't werk. Even later verschijnt de output [code:1:e5b930ef76] 2880+0 records in 2880+0 records out 1474560 bytes transferred in 55.797919 secs (26427 bytes/sec) [/code:1:e5b930ef76] Het is overigens niet de bedoeling dat je deze fixit.flp floppy mount. Maar via sysinstall. PC opstarten met kern.flp en mfsroot.flp of in FreeBSD typen sysinstall. [Enter] Fixit en floppy en Alt + F4. Als je die fixit.flp flop voor de harddisk zelf wilt gebruiken kun je het beste de PC opstarten met kern.flp en mfsroot.flp. Want dan zijn de FreeBSD partities niet gemount. [quote:e5b930ef76="opamax"]Nu heb ik dus een schijfje (fixit.flp) waaraan zoveel energie is besteed en zeker niet alleen door mij. Maar wat moet ik nou met zo'n schijfje ?????? [/quote:e5b930ef76] Een floppy met alleen een bestand fixit.flp erop kun je niets mee doen. [quote:e5b930ef76="opamax"]Of kan ik het blauw-blauw laten ? Deze bak moet gaan fungeren als dmz. Zal die functie de laatste procenten van de hd nodig hebben ? [/quote:e5b930ef76] Dat gedeelte van die vraag kan waarschijnlijk MrLeeJohn beter beantwoorden. Maar ik ga er vanuit dat een PC die van een harddisk opstart, deze ook betrouwbaar moet werken.
Link naar reactie
De vorige 2 berichten hebben elkaar voor een groot deel gekruist lijkt het. Ik heb idd EN cd EN de flop gelijktijdig kunnen laten draaien. Mooi he ? Heb dus nu cd en flop in drives en gedaan: # /stand/sysinstall >Fixit >cdrom. En dan enter en dan gebeurt er niets Daarna hetzelfde met >floppy en dan gebeurt er ook niets. Ook een keer Alt+F4 gebruikt. Moest toen opnieuw inloggen. Verder niets. Die Alt+F4 werkt nu niet meer. Wat doe ik niet goed ? opamax
Link naar reactie
[quote:5361689424="opamax"]# /stand/sysinstall >Fixit >cdrom. En dan enter en dan gebeurt er niets Daarna hetzelfde met >floppy en dan gebeurt er ook niets. [/quote:5361689424] Hm, als ik dit deed PC gestart vanaf harddisk in FreeBSD, dan gebeurde bij mij ook niks. Maar PC opstarten met kern.flp en mfsroot.flp dan fixit > floppy verschijnt dialoog Please insert floppy in flopy drive A. [Enter] Alt + F4 werkt dan wel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...