Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

Heb een maagdelijke bak. Een 486er. Geformateerd. Wil naar FreeBSD. In de bios kan ik geen cdrom instellen. Moet dat dus met FreeBSD ?? Heb FreeBSD al op CD gebrand, maar PC ondersteunt nog geen CDROM. Heb dus FreeBSD floppies gemaakt. Kern.flp en mfsroot.flp Die gebruikend kom ik tot de melding 'no kernel' Hoe de CDROM ondersteuning te verkrijgen ???????????????????/ Al vast bedankt voor advies. opamax
Link naar reactie
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

Zulke oude bakken ondersteunen meestal geen CD boot, dus moet het vanaf diskette. Of de CD-ROM dan gedetecteerd wordt hangt ervan af of het een IDE CD-ROM is of een CD-ROM met een propietary interface (dan is het onder FreeBSD in veel gevallen bad luck). Hoe heb je de bootfloppies aangemaakt?
Link naar reactie
[quote:20d75d87a8="danieldk"]Zulke oude bakken ondersteunen meestal geen CD boot, dus moet het vanaf diskette. Of de CD-ROM dan gedetecteerd wordt hangt ervan af of het een IDE CD-ROM is of een CD-ROM met een propietary interface (dan is het onder FreeBSD in veel gevallen bad luck). Hoe heb je de bootfloppies aangemaakt?[/quote:20d75d87a8]Deze oude bak had, toen ik hem kocht (voor weinig), een snelle cdrom (50x). Heb die vervangen door een quad. Had nog geen resultaat. Toen de boot-flopies gemaakt: De 1e cd van FreeBSD in een andere pc en van deze cd gecopied KERN.FLP, MFSROOT.FLP en RAWRITE.EXE naar een plaats in die pc. En vanaf die plaats heb ik getypt RAWRITE en de instructies gevolgd. Heb dus 2 bomvolle floppies en daarmee naar de maagdelijke, oude bak. Na herstart (na de 2e flop) komt de melding: >>FreeBSD/i386 BOOT Default: 0:fd(0,a)/kernel boot: Wat ik dan ook intyp (bv 2:wd(1,a)kernel GENERIC) dan komt melding: Disk error 0x1 (lba=0x0) No GENERIC Kennelijk kan FreeBSD de cdrom niet vinden, schoon daarvan lampje brandt bij de start. Wat te doen. opamax
Link naar reactie
Heb beide floppies nog een keer geformatterd, volledig. En weer opnieuw volgepropt via rawrite. Start van de pc lijkt voorspoedig te verlopen met oa de meldingen Bios disk A: is Disk0 en bios disk C: is disk 1 met daarna insert mfsroot.flp en als dat even draait gaat de bak herstarten en verschijnt alweer de melding >>FreeBSD/i386 BOOT Default: 0=fd(0,a)/kernel boot: No /kernel Wat gaat/is er fout en wat te doooooeeeeeen ???????????????? opamax
Link naar reactie
Volgens Bartje heb je 2 flopjes nodig; kern.flp en mfsroot.flp Heb de flopjes NOG een keer geformatterd. Anders dan de vorige keren (met rawrite) heb ik die files overgeplaatst met fdimage. Blijf nog steeds steken bij de al genoiemde melding: No /kernel >>FreeBSD/i386 BOOT Default: 0:fd(0,a)/kernel boot: Wat is er dan nog fout ? opamax
Link naar reactie
[quote:77abc335c2="jolo"][quote:77abc335c2="opamax"]Heb de flopjes NOG een keer geformatterd. [/quote:77abc335c2] Hoe? Met [url=http://www.ss64.com/bash/fdformat.html]fdformat[/url] en [url=http://www.unet.univie.ac.at/aix/cmds/aixcmds3/mkfs.htm]mkfs[/url]?[/quote:77abc335c2]Uit Windows en op de dos-prompt getypt format a: opamax
Link naar reactie
[quote:21b488d54a="opamax"]Uit Windows en op de dos-prompt getypt format a: [/quote:21b488d54a] Hmm, heb je daarna de diskettes nog gecontroleerd met ScanDisk (Schijfcontrole) Uitgebeid, met oppervlakte controle? Let daarbij op of het diskette station niet te veel geluid produceert, wat er op kan duiden dat er lees problemen zijn. Ik heb hier al enkele keren voor mijn PC's een diskette station moeten vervangen. :o
Link naar reactie
[quote:90c21bc92f="MrLeeJohn"]Anders gok ik dat je cdrom-speler niet ondersteund wordt....[/quote:90c21bc92f] Nee, dat is het niet, want de CD speler wordt pas relevant na het booten tijdens de installatie. De kernel wordt gewoon vanaf flop geladen. Ik hou het op: of de verkeerde images worden gebruikt of de schijven zijn niet goed. Heel veel oude diskettes van mij lijken het gewoon goed te doen als je ze beschrijft, maar zijn zo brak als de pest...
Link naar reactie
Heb nieuwe schijfjes gehaald, geformatterd en ook scandisk geeft optimistische berichten. De flops geladen met: tools\fdimage floppies\kern.flp a: en ook mfsroot.flp. Met de floppies naar die 486er. 1e floppy loopt goed (decompressing...done, etc) en vraagt dan op een geven moment naar de mfs-flop. Tot zover dus goed. Dan die mfsroot.flp. Die draait maar eventjes en komt dan weer met de al vaker genoemde melding. Enig ander idee ? opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...