Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

[quote:804ca824f5="MrLeeJohn"]Hij zegt block16-fout. Heb je de pc een keer uitgezet ipv netjes halt te doen?[/quote:804ca824f5]Helemaal waar en ik moet nederig toegeven dat ik niet eens weet hoe af te sluiten. Heb gauw even het "Handbook" geraadpleegd en heb geleerd dat je dat moet doen met 'shutdown', maar hij luistert niet. Denk dat het komt dat ik niet als root ben ingelogd, omdat ie nog niet daaraan toe was. Dus nog weer eens opnieuw installeren ? opamax
Link naar reactie
[quote:38b17cec7c="MrLeeJohn"] Opnieuw installeren? Neu... zoek eens uit hoe je je root kunt checken met fschk...[/quote:38b17cec7c] Inderdaad, opamax start je PC op met de FreeBSD Live filesystem CD In sysinstall Main Menu selecteer [b:38b17cec7c] Fixit [/b:38b17cec7c] en 2) cdrom/dvd en Alt F4 En dan: [code:1:38b17cec7c] /sbin/fsck /dev/ad0s1e [/code:1:38b17cec7c] Op de FreeBSD Live filesystem CD versie 5.0 die ik heb is [b:38b17cec7c] /sbin/fsck [/b:38b17cec7c] [code:1:38b17cec7c] /sbin/fsck_ffs [/code:1:38b17cec7c]
Link naar reactie
Vriendelijk dank voor de adviezen. Heb ze genoteerd. Komen misschien nog een keer van pas. Had alles er al van af gegooid en wilde opnieuw beginnen. Lukte niet omdat via het dos-schijfje in a: geen format c: werd geaccepteerd. Dus op c: dan dos (opstartschijf winme) geinstalleerd en met del schoongemaakt. Toen bleef de installatie steken op het weigeren van de cdrom (die ik al met een koevoet had losgemaakt). Met een andere cdrom ging het perfect. Nogmaals: veel dank. Ga nu kijken hoe het met die nic's moet. opamax
Link naar reactie
Ben dus met de nic's bezig (te beginnen). Heb ontdekt dat je voor netwerk 3 stappen moet doornemen: a. bij de install >config kernel in Visual Mode b. ook bij install, maar dan bij Final Config c. bij /stand/sysinstall >interfaces Nu zie ik bij stap c alleen maar ed1. -Moet dat niet ed0 zijn ? -hoe kan ik weer in stap a en stap b komen ? (om daat aan te passen) opamax
Link naar reactie
>Nu zie ik bij stap c alleen maar ed1. Moet dat niet ed0 zijn ? Zou je wel zeggen he.... denkk ik ook... >hoe kan ik weer in stap a en stap b komen ? Kan niet. Stap b is eigenlijk stap c. En stap a kan eigenlijk niet meer.... je kunt de kernel opnieuw compileren... en da's lang niet zo lastig en tijdvretend als bij Linux. Misschien iets om gelijk te leren.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
[quote:ab0493010c="MrLeeJohn"]Wanneer gebruik je wat.... tja... lastig... OpenBSD is out-of-the-box wel wat veiliger.... maar de beste beveiliger is de beheerder. Maar FreeBSD kan een prima keus zijn. Ligt aan een heleboel zaken wat voor jou de beste keus is. Een DMZ zou ik met smoothwall (Linux) of OpenBSD/FreeBSD opzetten. Een goede/klassieke opzet zou ook zo kunnen: INET <--> OpenBSD-firewall <--> DMZ (smoothwall of FreeBSD) <--> LAN en inet-servers[/quote:ab0493010c]Even een koe uit de sloot(toch geen water in). Dus VOOR het LAN zijn er dan 2 bakjes. Elk met 2 nic's ? Dacht dat DMZ 3 nic's moest hebben ?? Denk idd dat 2 bakjes veiliger zijn en zal je voorstel volgen. De bak waarmee ik bezig ben is dan hier de DMZ. Komt goed uit. Daarop staat FreeBSD. Kan ik dan hier beginnen ? En dan straks een bakje ervoor zetten met OpenBSD ?. Of moet die eerst ? opamax
Link naar reactie
>Dus VOOR het LAN zijn er dan 2 bakjes. Zoals ik het in deze klassieke opzet omschrijf idd 2 pc's/routers tussen het lan en internet. >Elk met 2 nic's ? De firewall met 2 nics (inet-extern/intern) en de DMZ-router met 3 (inet, dmz, lan). > Dacht dat DMZ 3 nic's moest hebben ?? Idd >Denk idd dat 2 bakjes veiliger zijn en zal je voorstel volgen. Het is 1 van de vele oplossingen! Binnen bedrijven is dit de klassieke oplossingen zonder al te veel te overdrijven. > De bak waarmee ik bezig ben is dan hier de DMZ. Komt goed uit. Daarop staat FreeBSD. Kan ik dan hier beginnen ? Ja hoor. > En dan straks een bakje ervoor zetten met OpenBSD ?. Of moet die eerst ? Kan later. Moet je wel wat extra werk verzetten om de verbinding tussen het dmz en de firewall te maken. En misschien vind je die firewall dan ook niet meer nodig... wie weet...
Link naar reactie
Nee, dat klinkt goed, maar heb het in single user gedaan? Dan zijn de partities nl nog read-only. Dus starten met "boot -s" bij de bootloader (AFAIR), en dan als root fsck / en vervolgens voor andere partitied fscd /dev/ad0s1f fscd /dev/ad0s1g etc Doe cat /etc/fstab voor een overzicht van partities. Heb je trouwens softupdates aan staan? Het is net zo snel als async en biedt veel bescherming voor metadata. Je kunt het aanzetten door in /etc/fstab ",softdep" achter "rw" te zetten. Maar controlleer dit voor die tijd even in het Handboek en "man fstab". Want het is al een tijdje geleden dat ik FreeBSD gedraait heb (ik draai NetBSD).
Link naar reactie
[quote:84278a1014="danieldk"]Nee, dat klinkt goed, maar heb het in single user gedaan? Dan zijn de partities nl nog read-only. Dus starten met "boot -s" bij de bootloader (AFAIR), en dan als root fsck / en vervolgens voor andere partitied fscd /dev/ad0s1f fscd /dev/ad0s1g etc Doe cat /etc/fstab voor een overzicht van partities. Heb je trouwens softupdates aan staan? Het is net zo snel als async en biedt veel bescherming voor metadata. Je kunt het aanzetten door in /etc/fstab ",softdep" achter "rw" te zetten. Maar controlleer dit voor die tijd even in het Handboek en "man fstab". Want het is al een tijdje geleden dat ik FreeBSD gedraait heb (ik draai NetBSD).[/quote:84278a1014]ben alleen, dus single user. Heb CAT gedaaan en per abuis meteen ENTER elke opdracht die ik geef wordt herhaald, verder niets. Hoe kom ik hier uit ? opamax
Link naar reactie
[quote:3d20f43fd9="opamax"] fsck meldt na '**Phase 1 t/m 5': 18715 files, 118726 used, 52609 free (6945 frags, 5708 blocks, 4.1%fragmentation) [/quote:3d20f43fd9] Zoals danieldk al aangaf, is dat OK. Maar dat geldt niet voor die foutmelding die je deed in deze [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=615207&highlight=#615207]reply[/url] in OS Windows. [quote:3d20f43fd9="opamax"]ad0s1e: hard error reading fsbn 152......[/quote:3d20f43fd9] Gaat het hier om dezelfde PC als in deze topic? [quote:3d20f43fd9="opamax"] Heb CAT gedaaan en per abuis meteen ENTER elke opdracht die ik geef wordt herhaald, verder niets. Hoe kom ik hier uit ? [/quote:3d20f43fd9] Ctrl C
Link naar reactie
[quote:608b83f0f9="opamax"]ben alleen, dus single user.[/quote:608b83f0f9] Dus niet ;). Single user is een speciale modus waarin / read-only gemount wordt en netwerk e.d. niet gestart wordt. Om een goede fsck uit te kunnen voeren moeten de boel read-only gemount zijn. [quote:608b83f0f9] Heb CAT gedaaan en per abuis meteen ENTER elke opdracht die ik geef wordt herhaald, verder niets. Hoe kom ik hier uit ? opamax[/quote:608b83f0f9] ctrl + c
Link naar reactie
[quote:37911b75dd="jolo"][quote:37911b75dd="opamax"] fsck meldt na '**Phase 1 t/m 5': 18715 files, 118726 used, 52609 free (6945 frags, 5708 blocks, 4.1%fragmentation) [/quote:37911b75dd] Zoals danieldk al aangaf, is dat OK. Maar dat geldt niet voor die foutmelding die je deed in deze [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=615207&highlight=#615207]reply[/url] in OS Windows. [quote:37911b75dd="opamax"]ad0s1e: hard error reading fsbn 152......[/quote:37911b75dd] Gaat het hier om dezelfde PC als in deze topic? [quote:37911b75dd="opamax"] Heb CAT gedaaan en per abuis meteen ENTER elke opdracht die ik geef wordt herhaald, verder niets. Hoe kom ik hier uit ? [/quote:37911b75dd] Ctrl C[/quote:37911b75dd] Ben hier bezig over m'n bsd-bak. Was in windows voor iets anders over een andere bak. Aan het pmerkings vermogen van jolo hoeven we nog niet te twijfelen. Hou dat zo. Merci voor ctrl c opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...