Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

Zit weer vast in de modder. /stand/sysinstall >fixit werkt niet. Heb vanaf de cdrom een flop gemaakt FIXIT.FLP, maar dat werkt ook niet. Wil dan in (A: voor DOS) kijken, maar ik weet niet hoe er te komen.......... Heb veel gezocht in Handbook en via Google, maar KAN HET NIET VINDEN. Kan overigens weinig documentatie vinden over commando's. Zal best wel aan mij liggen, maarrr euhhh, waar kan ik zoiets vinden ??? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

[quote:a96d028a18="opamax"]/stand/sysinstall >fixit werkt niet[/quote:a96d028a18] Wat is precies de bedoeling? En wat werkt er niet? [quote:a96d028a18="opamax"]Heb vanaf de cdrom een flop gemaakt FIXIT.FLP, maar dat werkt ook niet.[/quote:a96d028a18]Dus je hebt opgestart vanaf de kern.flp floppy, dan msfroot.flp en vanuit de sysinstall main menu, fixit de fixit.flp geplaatst en geselecteerd 3 floppy [Enter] en Alt F4
Link naar reactie
[quote:1b6ce063d0="jolo"][quote:1b6ce063d0="opamax"]/stand/sysinstall >fixit werkt niet[/quote:1b6ce063d0] Wat is precies de bedoeling? En wat werkt er niet? [quote:1b6ce063d0="opamax"]Heb vanaf de cdrom een flop gemaakt FIXIT.FLP, maar dat werkt ook niet.[/quote:1b6ce063d0]Dus je hebt opgestart vanaf de kern.flp floppy, dan msfroot.flp en vanuit de sysinstall main menu, fixit de fixit.flp geplaatst en geselecteerd 3 floppy [Enter] en Alt F4[/quote:1b6ce063d0]Via /stand/sysinstall heb ik FIXIT willen starten, maar dat reageert niet. Dwz floppie reageert niet. Denk dat de flop er goed uit moet zien, want heb die geproduceerd met RAWRITE. Maar hoe de inhou van de flop er uit ziet ?? Kan dat (nog) niet zien want ik weet niet hoe van drive c naar a te gaan. De vragen zijn dan: -hoe kom ik in a ? (mount fd0 of zoiets ??) -is het überhaupt nodig om dit allemaal te doen voor de melding 'ad)s1e: hard error reading fsbn...' ? opamax
Link naar reactie
[quote:3b0aa2de72="opamax"]de flop er goed uit moet zien, want heb die geproduceerd met RAWRITE.[/quote:3b0aa2de72] Waar heb je die info over rawrite vandaan? Op de FreeBSD 5.0 CD die ik heb, in de floppies map, staat het volgende [quote:3b0aa2de72] Get two blank, freshly formatted floppies and image copy kern.flp onto one and mfsroot.flp onto the other. These images are not DOS files. You cannot simply copy them to a DOS or UFS floppy as regular files, you need to ``image'' copy them to the floppy with fdimage.exe under DOS (see the tools directory on your CDROM or FreeBSD FTP mirror) or the dd(1) command in UNIX. For example, to create the kernel floppy image from DOS, you'd do something like this: C> fdimage kern.flp a: Assuming that you'd copied fdimage.exe and kern.flp into a directory somewhere. You would do the same for mfsroot.flp, of course. If you're creating the boot floppy from a UNIX machine, you may find that: # dd if=floppies/kern.flp of=/dev/rfd0 or # dd if=floppies/kern.flp of=/dev/floppy work well, depending on your hardware and operating system environment (different versions of UNIX have different names for the floppy drive). [/quote:3b0aa2de72] [quote:3b0aa2de72="opamax"]Maar hoe de inhou van de flop er uit ziet ??....-hoe kom ik in a ? (mount fd0 of zoiets ??) [/quote:3b0aa2de72] In FreeBSD kun je die floppy mounten met [code:1:3b0aa2de72] mount /dev/fd0 /mnt/floppy [/code:1:3b0aa2de72] Uiteraard controleer je of die map bestaat. [code:1:3b0aa2de72] cd /mnt[/code:1:3b0aa2de72] en [code:1:3b0aa2de72] ls [/code:1:3b0aa2de72] Maak zonodig de map floppy met [code:1:3b0aa2de72] mkdir floppy [/code:1:3b0aa2de72] [quote:3b0aa2de72="opamax"]s het berhaupt nodig om dit allemaal te doen voor de melding 'ad)s1e: hard error reading fsbn...' ?[/quote:3b0aa2de72] Lijkt me wel. Als dit een echt hardware probleem is, (met bad sectors) kan de harddisk beter worden vervangen.
Link naar reactie
[quote="jolo"][quote:662e689e26="opamax"]de flop er goed uit moet zien, want heb die geproduceerd met RAWRITE.[/quote:662e689e26] Waar heb je die info over rawrite vandaan? [quote:662e689e26][/quote:662e689e26] Somewhere from the FreeBSD wereld. Heb zoveel gelezen dat ik niet meer weet waar. Sorry. Met fdimage lukte het bij mij niet en met RAWRITE heb ik ook de goed werkende mfsroot.flp en kern.flp gemaakt. opamax
Link naar reactie
Heb navigatie naar flopdrive eindelijk gevonden. Staat in hoofddstuk 17 onder system control. Daar zoek je niet direct. Tenminste, ik niet. Maar heb ook ergens gelezen: handbook is very frustating; you'll find a command after you have learned it'. Weet dus nu dat ik met '/dev/fd0c' (en wel zonder voorafgaand MOUNT) naar die drive moet, maar het lukt me nu NOG NIET, want krijg nu de melding: 'Permission denied'. Dius ga nu daarnaar op zoek. opamax
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Kan nog niet goed navigeren. Hoe kom ik bij de fd en cdrom ? Met: -/dev/fd0 lees ik 'permissiuon denied' -mount /dev/fd0 krijg ik 'unknown special file or file system' -less /etc/fstab zie ik: -/dev/ad0s1b none swap sw -/dev/ad0s1a / ufs rw -/dev/ad0s1e /usr ufs rw -/dev/acd0c /cdrom cd9660 ro,noauto -proc /proc procfs rw Ik gebruik FreeBSD 4,5 Wat is er fout ? Wat moet ik doen ? Waar kan ik dat vinden ????? opamax
Link naar reactie
[quote:ac8b685841="MrLeeJohn"]de device-naam van de floppy niet uit mijn hoofd... maar dacht niet dat het fd0 was.[/quote:ac8b685841] Eigenlijk is dat het wel. Alleen in een standaard FreeBSD installatie bestaat /mnt/floppy niet. De info uit mijn bericht van Vr Aug 22, 2003 11:16 pm klopt echter wel [quote:ac8b685841="jolo"]mount /dev/fd0 /mnt/floppy[/quote:ac8b685841] Voor FAT Filesystem wordt het bijvoorbeeld [code:1:ac8b685841] mount_msdosfs /dev/fd0 /mnt/floppy[/code:1:ac8b685841]
Link naar reactie
Hai folks, veel dank. Heb 'mkdir /cdrom' en 'mkdir fd0' gedaan. Een 'ls' in '/' meldt dat beide mappen aanwezig zijn. Een 'less /etc/fstab' meldt wèl /cdrom, maar geen fd In /cdrom en dan 'ls' toont niets. Ook niet met CD erin. In /fd0 en dan 'ls' toont 1 map en wel 'help'. (komt dat van mij ?) (wel of geen floppy erin maakt geen verschil) Hoe die flop (fixit.flp) te activeren ? Hoe weet ik of ik wel/niet een FAT-fs heb ? opamax
Link naar reactie
Heb het volgende gedaan met de resp berichten: 1. volgens 'handbook': # /sbin/newfs_msdos /dev/fd0 =>Input/output error 2. advies van MrLeeJohn: # mkdir /mnt/floppy # mount_msdosfs /dev/fd0 /mnt/floppy =>command not found 3. advies van Jolo: # mount /dev/fd0 mnt/floppy =>WARNING: R/W mount of /mnt denied =>Filesystem is not clear - run fsck =>mount: /dev/fd0: operation not permitted. Het lijkt erop dat ik in de buurt zit, maar nog niet helemaal. Hoe moet het verder ? Opamax
Link naar reactie
Paar hulpjes.... 1. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/floppies.html 2. Probeer eens: mount_msdos /dev/fd0 /mnt/floppy (als dat niet werkt lijkt dos-ondersteuning niet geinstalleerd of zo) 3. Je kunt ook de mtools gebruiken als je die hebt geinstalleerd..... mtools installeren, flop erin en mtool-commando gebruiken (zonder mounten). Zo'n commando kan zijn "mdir a:" of "mcopy a:\*.*". Zie o.a. http://www.freebsd.org/cgi/url.cgi?ports/emulators/mtools/pkg-descr
Link naar reactie
Hè, hè, dat was me een partij ploeteren.. en heb gevonden: mount <1> <2> waarbij: 1 is naam v fs in /dev en 2 is /fd0 in root (waar ook /cdrom) dus: # mount /dev/fd0 /fd0/mnt >lampje v drive brandt even >fd0c hard error reading (vanwaar die c ?) >/dev/fd0: input/output error Zat niets in drive. KERN.FLP er in gedaan. # mount /dev/fd0 /fd0/mnt (# ls >laat niets zien) # cd /fd0 # mount /dev/fd0 /fd0/mnt >filesystem not clean, run fsck # fsck -y /dev/fd0 ***** FILE SYSTEM MARKED CLEAN***** ***** FILE SYSTEM WAS MADIFIED***** # ls >geen reactie # cd /fd0 # ls >help mnt (dus 2 sub-dir's) # cd /fd0/mnt # ls >doet niets. Nu KERN.FLP in drive gedaan # mount /dev/fd0 /fd0/mnt >device is busy. Nu FIXIT.FLP erin. # ls >doet niets en dan.... na een minuut of 2 komt spontaan: fd0c: hard error writing...etc etc en dat blijft ie herhalen. Wat nu te doen ??? opamax ps: heb /fd0/mnt dus aangemaakt.
Link naar reactie
>ps: heb /fd0/mnt dus aangemaakt. Meer voor de hand lag /mnt/fd0 (Probeer eens "mount /dev/fd0c /fd0/mnt" ; misschien gaat het dan sneller... >mount_cd9660 /dev/acd0c /cdrom Zoals gezegd; dat werkt. Maar hoe de Cd er weer uit ? Heb # umount /cdrom gedaan en dan zegt ie: Device busy. Tja... dan sta je ergens toch nog naar je cdrom te kijken. Jouw commando klopt wel hoor...
Link naar reactie
Even step by step. Heb herstart (via shutdown, ja hoor) CDrom mounten gaat goed. Tort heel gezellig. # umount /cdrom geeft "device busy" en CD wil er niet uit. (dat was wel gelukt tijdens de herstart) Hé, is nu toch in orde !! umount /cdrom werkt NIET als je in die dir staat. Ging even naar de root, opdracht herhaald en geen enkele melding. CD kan er ook weer uit. Dit item is opgelost. Ga straks naar de flop kijken, maar eerst weer wat anders te doen opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...