Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

>Maar als je FreeBSD 4.5 CD1 mount. Dan > [code:1:064a0b3029] cd /mnt/cdrom/floppies [/code:1:064a0b3029] Ik heb /mnt/cdrom EN /mnt/floppy. Kan dat samen ? >een nieuwe diskette in je diskette station plaats, en typt [code:1:064a0b3029] >dd if=fixit.flp of=/dev/fd0 [/code:1:064a0b3029] Dit dan typen als je IN /mnt/cdrom/floppies staat ? > Wat gebeurd er dan. Bij mij gaan dan zowel de floppy drive en de >cdrom aan 't werk. Even later verschijnt de output[code:1:064a0b3029] >2880+0 records in >2880+0 records out >1474560 bytes transferred in 55.797919 secs (26427 bytes/sec)[/code:1:064a0b3029] Bij mij exact hetzelfde, alleen in 9,.... seconden. >PC opstarten met kern.flp en mfsroot.flp of in FreeBSD typen sysinstall. Kan niet bij mij. Moet eerst in Bios de startvolgorde bepalen. Ben nog aan het stoeien. opamax
Link naar reactie
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

[quote:9183dc9d9d="opamax"] >PC opstarten met kern.flp en mfsroot.flp of in FreeBSD typen sysinstall. Kan niet bij mij. Moet eerst in Bios de startvolgorde bepalen. [/quote:9183dc9d9d] Dat zou kunnen zijn BIOS Features setup > Boot Sequence. Maar in jouw PC zou het ook een andere naam kunnen hebben. In het FreeBDS boek wat ik heb wordt ook nog wel harddisk problemen genoemd. Ook dit boek adviseert zoals ik de diagnostics van de harddisk fabrikant te gebruiken. Een Low-Level format of vervanging van de harddisk wordt genoemd.
Link naar reactie
Ben er nog. Na veel geklooi, o.a. een nieuwe kern.flp, en weer opstarten en komend in Main Menu van /stand/sysinstall deed ik als volgt: >Fixit en enter >floppy en enter en dan kwam de melding: "Error mounting floppy fd0 (/dev/fd0) on /mnt2 :Input/output error". nog een enter en dan verschijnt: "The attempt to mount the fixit floppy failes, bad floppy or unclean file system. Try again? " Yes, maar kom niet verder. Nog eens een aanlop genomen en dan krijg ik WEL de mogelijkheid om ALT+F4 te gebruiken. Dat gedaan hebbend staat er bij de cursor: "Fixit #" en dan kan ik niets anders dan exit typen. Nog een keer herstart en na ALT-F4 krijg ik een blank scherm met helemaal bovenin "# en de cursor" Een enter doet daar niets; # komt weer terug en fixit is 'not found'. Een pwd leert dat ik in /mnt2 zit. Een ls meldt ook 'not found'. Waar doe ik wat niet goed ? En waar komt die /mnt2 vandaan ? opamax
Link naar reactie
Na diverse reboots kom ik na Fixit op een scherm waarvan het bovenste gedeelte in beslag genomen wordt door een kader met in het kader een stukje tekst dat begint met "You are now running from FreeBSD "fixit" media" en eindigt met "command history of this shell". En ONDER het kader staat: "Good Luck !" en dan daaronder staat: "Fixit#", maar er gebeurt niets. Een enter herhaalt die 'cursor' en na intypen van '' fixit" komt er de melding: "fixit: not found" pwd zegt dat ik in de root zit en daar zie ik ook /mnt2 en ga ik naar /mnt2 dan zie ik daar weer (o.a.) ook mnt, mnt1, mnt2, mnt3 en mnt4. Ga ik naar /stand dan zie ik daar meer dan 1 scherm met commands, elk met een sterretje (*) toegevoegd. Het bovenste leesbare /zichtbare commando is "ftp*" en op 1 na de onderste is "vi*" en dat werkt ook nog. Als ik gok dat er bover het zichtbare ook wel fixit zou staan en geef dat commando dat zie ik "not found" Let wel, ik zit in /mnt2/stand en de 'cursor' ziet er uit als volgt "Fixit#:) waarbij de dubbele punt de eigenlijke cursor (blokje) voorstelt. (die smile te lezen als dubbele punt en haakje sluiten) Zie nergens het commando fixit. Wat kan/moet ik nu doen ? opamax
Link naar reactie
Niets op de FreeBSD-site? Dit vond ik via de zoek-optie op freebsd.org.... in de /stand en /mnt2/stand directories staan dus een aantal repair-tools; doe daar eens een ls en kijk wat je kunt gebruiken.... 4.1 Repairing an Existing FreeBSD Installation FreeBSD features a ``Fixit'' option in the top menu of the boot floppy. To use it, you will also need either a fixit.flp image floppy, generated in the same fashion as the boot floppy, or the ``live filesystem'' CDROM; typically the second CDROM in a multi-disc FreeBSD distribution. To invoke fixit, simply boot the kern.flp floppy, choose the ``Fixit'' item and insert the fixit floppy or CDROM when asked. You will then be placed into a shell with a wide variety of commands available (in the /stand and /mnt2/stand directories) for checking, repairing and examining filesystems and their contents. Some UNIX administration experience is required to use the fixit option.
Link naar reactie
Hi folks, Ben er nog best een tijd mee aan het klooien geweest. In fixit (idd de repair-prompt) veel dir's en files gezien. Soms was een file een commando soms info en zat ook nog een keer in een editor. Van elke file de betekenis opzoeken was ook (te)veel werk. Heb de HD eruit ged...., een andere ingebouwd, FreeBSD opnieuw geinstalleerd en er komt niet meer die foutmelding. Wat mij betreft deze sliert gesloten. Heel veel dank aan hen die hebben meegedacht. opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...