Ga naar inhoud

suse 8 (pro)


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb vanmiddag mijn cd 1 van suse 8 (pro) verpest, d.m.v. krassen enzo.. Nu is mijn vraag, waar kan ik alleen cd 1 downloaden van suse.. ik heb de ftp van suse al wel afgezocht, maar daar staat die niet op...(kan hem in ieder geval niet vinden) Hopelijk datiemand me kan helpen.. Vrinendlijke groet deev
Link naar reactie
suse kent geen cd-opbouw op haar ftp-server, alles staat in 1 map. Als je een snelle internetverbinding hebt, en je gebruikt de cd's alleen voor het bijhouden van je huidige installatie, stel dan yast zodanig in dat deze een snelle nederlandse ftp-mirror als installatiebron gebruikt. heb je geen breedband internet, of wil je de discs gebruiken voor een nieuwe installatie oid. , maak dan even een deal met een andere suse-gebruiker die je een kopie kan toesturen. Zelf kan ik je niet helpen, heb mijn cd1 weggegeven :roll: Max
Link naar reactie
[quote:118c300e54="Marcel de Reus"]SuSE 8.0? Ik heb SuSE 8.0 Proffesional liggen en ik wil wel een kopietje van CD1 voor je draaien en op sturen, maar alleen als je hem ECHT zelf gekocht hebt. Ik werk namelijk niet mee aan illegale praktijken oid.[/quote:118c300e54] Wat is er illegaal aan een kopie van Suse 8.0 cd1 als hij hem niet gekocht hebt? Volgens de GPL mag dat gewoon..dus? :roll: M.
Link naar reactie
SuSE CD's mogen helemaal niet gekopieerd worden, ook niet als hij hem wel gekocht heeft. Als hij er echter 80 euro voor betaald heeft dan ga ik daar niet lullig over doen. Niemand mag dus kopietjes hebben van SuSE CD's en er mogen ook helemaal geen .iso files van de SuSE CD's online staan. Of begrijp ik de vraag nu verkeerd?
Link naar reactie
Dit zegt de YaST-licentie over het verspreiden van SuSE: [quote:d3c462cda7] It is forbidden to reproduce or distribute data carriers which have been reproduced without authorisation for payment without the prior written consent of SuSE Linux AG or SuSE Linux. Distribution of the YaST programme, its sources, whether amended or unamended in full or in part thereof, and the works derived thereof for a charge require the prior written consent of SuSE Linux AG. All programmes derived from YaST, and all works derived thereof as a whole or parts thereof may only be disseminated with the amended sources and this licence in accordance with 2b). Making YaST or works derived thereof available free of charge together with SuSE Linux on FTP Servers and mailboxes is permitted if the licences on the software are observed. [/quote:d3c462cda7] Beetje erg ambtelijk. Wat ik me hier afvraag is of het reproduceren en verspreiden van SuSe cd-roms, incl YaST niet toegestaan is, of dat dit niet is toegestaan als er om een vergoeding wordt gevraagd. Het is blijkbaar wel toegestaan om de inhoud via ftp-servers ter beschikking te stellen aan derden, met inachtneming van de YaST-licentie. Op zich een interessant iets om na te vragen bij SuSE zelf.. Het verspreiden van alle SuSE-cdroms is overigens niet toegestaan, omdat op sommige cdrom's commerciele software staat, die mogelijk wel gratis verkrijgbaar is, maar om die reden niet zomaar mag worden verspreid zonder de toestemming van de softwarefabrikant.. Max
Link naar reactie
Als je een beschadigde cd hebt dan kun je hem gewoon opsturen naar SuSe en krijg je hem netjes vernieuwd :D vwb. de licentie. Op YAST rust simpel copyright dus die mag je niet reproduceren. Maar SuSE diedt hem zelf grateloos aan op de ftp-servers dus... Een kopie maken van de distro mag ook maar dan moet je hem weggeven en je mag hem dus niet verkopen. Verder mogen er dus geen images via ftp aangeboden worden en mag je SuSe wel mirrorren maar alleen voor eigen gebruik (voor je interne netwerk dus) Als je een mirror van SuSE wildraaien moet je darvoor eerst toestemming krijgen. vwb. die cd van jou .... als je die van linux.iso hebt gedownload is het een evaluatie versie Linux.iso heeft nog nooit suse images aangeboden.
Link naar reactie
SuSE heeft altijd al restricties tav YaST gehad. Dus dat is niets nieuws. Op linuxiso is dan ook nooit de mogelijkheid geweest om suse te downloaden. Wat de cd-drager betreft: Volgens wstolk kun je via suse zelf een nieuwe krijgen, of het legaal is een andere via deze nieuwsgroep te bemachtigen zijn we nu aan het uitzoeken.. Max
Link naar reactie
Nee dat is gewoon een service van SuSE zelf om de distro op die wijze gratis te verstrekken. SuSE moet BTW betalen voor YAST (deze wordt door een 1 of ander commerciël bedrijf ontwikkeld) en ze gebruiken oa ook Acronis en Partition Magic waar zij geld voor neer moeten leggen. Het bedrijf moet dus inkomsten genereren om voor te kunnen blijven bestaan, bedrijven hebben nu eenmaal te maken met lasten en inkomsten en proberen mensen toch aan te zetten tot het "kopen" van de distro's ipv te downloaden. Een distro als Slackware heeft dat bijvoorbeeld niet, deze wordt door 1 persoon (Patrick Volkerding) ontwikkeld en daar zit verder geen bedrijf achter oid.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...