Ga naar inhoud

Apache + PHP installeren op Linux


Aanbevolen berichten

Mensen, ben ik weer, met weer een voor mij niet duidelijk probleem. Ik ben bezig Apache en php op een linux machine te installeren. Ik heb daarvoor een aantal tuts dedownload en gelezen. ! daarvan heb ik gevolgd en de installatie liep naar mij inzien goed. Wat heb ik gedaan: 1)apache tar.gz uitgepakt 2)apache geconfigureerd met de volgende regel [code:1:7654534200] ./configure --enable-shared=max --enable-module=most [/code:1:7654534200] 3)make gedraaid 4)make install gedraaid Dit alles ratelde behoorlijk wat over mijn scherm zonder enige foutmeldingen. 5)php tart.gz uitgepakt 6)php geconfigureerd met de volgende regel [code:1:7654534200] ./configure --with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs --enable-mysql [/code:1:7654534200] 7)make gedraaid 8)make install gedraaid Ook dit alles ratelde weer behoorlijk over mijn scherm zonder foutmeldingen. 9)httpd.conf geopend om een virtual host aan te maken. (het is de bedoeling dat er twee websites draaien op de zelfde server, uit andere tuts gelezen dat je dan met virtual hosts moet werken. En dan nu het probleem. Als ik apache gestart heb en ik ga naar het adres van mijn virtual host. dan krijg ik een 403 error. Forbidden of zoiets. Heeft iemand een idee wat er nog fout kan zijn. ik zal hieronder een dump van mijn httpd.conf zetten. (Ik weet dat is een heleboel, maar anders kunnen jullie denk niet achterhalen wat er fout is.) Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want dit krijg ik echt niet voor elkaar. Als iemand nog meer informatie nodig heeft dan hoor ik het wel. B.v.d. Peter Hier is de dump [code:1:7654534200] verwijderd anders duurt het laden zo lang [/code:1:7654534200]
Link naar reactie
Ja, er staat een index.html zo ook een index.htm en een index.php Overstaat gewoon een hij doet het regeltje voor te testen. Eerst de vhost aan de praat en dan moet uiteindelijk php er ook bij komen. Maar we komen er niet in. De rechten van de directory's staan overigens goed. De root staat op lezen en alles daaronder op lezen en exec.
Link naar reactie
Waarom de binaries los downloaden als elke distro ze als kant en klare geoptimaliseerde pakketjes leverd? :o Heb je redhat? => up2date apache en daarna up2date php Heb je Suse=? yast2 en dan apache en mod_php/php selecteren Heb je slackware => installeren dmv de package tool Heb je Debian? => apt-get install php en apt-get install apache (of hoe die packages ook heten.) Echt het bespaart je heel veel elende...en het bespaart je heel veel tijd.. M.
Link naar reactie
[quote:00d313fa55="MVE"]Waarom de binaries los downloaden als elke distro ze als kant en klare geoptimaliseerde pakketjes leverd? :o [/quote:00d313fa55] sommige mensen (zoals ik) hebben een hekel aan rpm`s (of rpm likes) omdat je dan geen controle hebt over wat waar neer gezet wordt. doe je alles met de hand compileren kun je dit wel ik heb jammer genoeg geen zinnig antwoord op het topic.
Link naar reactie
[quote:7bbd9a5f14="KayJay"]door dingen te gaan plaatsen op andere plekken kom je juist in de problemen. als ik ergens altijd een gruwelhekel aan heb is het onderhouden van machines waar alles anders staat dan dat ik dat gewend ben[/quote:7bbd9a5f14] daarom plaats je ze op de plek waar jij ze graag hebt. en niet waar de rpm ze graag heeft [quote:7bbd9a5f14="MVE"]Indeed..en heb je btw wel eens een rpm geinstalleerd via webmin? Dan zie precies waar welke file uit die rpm is neer gezet..rpm is imho het beste een mooiste package manager systeem wat er bestaat. [b:7bbd9a5f14]Je ziet juist wel wat er waar geinstalleerd wordt..[/b:7bbd9a5f14] M.[/quote:7bbd9a5f14] je ziet wel WAAR, maar je kunt hetniet beinvloeden. 1) maby handig op discussie niet hier te voeren? 2) t blijft achter af toch n mening
Link naar reactie
Mensen, bedankt! Ik moet toch ook zeggen, wat me niet lukte na twee dagen geklooi. Deed ik in 30 minuten m.b.v. van 2 rpm filetjes. Dat zegt denkt ik al genoeg over mijn mening op het gebied van rpm files. Ik zag dat als je ze uitpakt met een rpm manager, je inderdaad weinig te zeggen hebt over hoe en waar, maar als je de commandline gebruikt las ik dat je wel degelijk meer in kan stellen als je wilt. Dat is overigens toch nog te veel voor mij gevraagd, daarom heb ik webmin gedownload. Wat een WERELDS GOED pakket is dat. Als ik dat eerder geweten had dan had dat mijn try and error dagen behoorlijk verkort. Nogmaals bedankt!
Link naar reactie
[quote:91ab8abcd5="MVE"]...rpm is imho het beste een mooiste package manager systeem wat er bestaat. ...[/quote:91ab8abcd5] Daar zijn de meningen over verdeeld. :wink: Ik houd het voorlopig gewoon bij apt. Packagemanagers hebben het voordeel dat dependencies vooraf gemeld worden en niet tijdens het compileren.
Link naar reactie
[quote:b1deadb56c="AndorabLe"][quote:b1deadb56c="MVE"]...rpm is imho het beste een mooiste package manager systeem wat er bestaat. ...[/quote:b1deadb56c] Daar zijn de meningen over verdeeld. :wink: Ik houd het voorlopig gewoon bij apt. Packagemanagers hebben het voordeel dat dependencies vooraf gemeld worden en niet tijdens het compileren.[/quote:b1deadb56c] Mee eens..apt is voor de 1 handiger/ lekkerder in het gebruik..ik prefereer up2date/rpm.. M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...