Ga naar inhoud

Home partitie delen Linux distro's


Aanbevolen berichten

Ik heb mij er eens heel even in verdiept, maar ik was bang (en ben dat nog steeds) dat er te veel verschillen zitten in de instellingen en configuratie. (Mandrake / Gentoo) Voorbeeldje: Gentoo kent geen ~/.profile, maar regelt eea in /etc/profile. Maar wat gebeurt er als dat bestand wel aanwezig is? Waarschijnlijk zal er toch wat wijzigen aan mijn instellingen. Nu is dit probleem nog te voorkomen, en dat geld eigenlijk voor elk probleem, overal is wel weer een oplossing voor. De grootste ellende doet zich voor als je weer eens een update draait, je zult steeds weer je configuratie-files aan moeten passen, zodat het acceptabel werkt voor beide distro's. Wil je toch in beide distro's bij dezelfde documenten ed kunnen, dan zou ik een niveau lager een extra partitie mounten, waar je alle stuff plaatst, waarvan je zeker weet dat die distro-onafhankelijk zijn. En als je voor beide distro's de zelfde UID en GID hebt, dan kun je op die manier ook eenvoudig experimenteren met wat wel en wat niet goed gaat.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties. :) //Max Toen ik in Slackware Current de UID en GID van de user in /etc/passwd het zelfde maakte als in SuSE 8.1, kon ik met deze user niet meer inloggen: "Permision denied". Ik heb toen als root met KUser deze user + home directory en in de /tmp de mappen met deze user moeten verwijderen. Om daarna deze user opnieuw te maken met de zelfde UID als SuSE 8.1. De GID kan overigens niet worden ingevuld, maar lijkt minder belangrijk, want deze is niet het zelfde terwijl ik als user wel toegang heb tot de SuSE user map. :wink:
Link naar reactie
Dat van die mappen weggooien had je achterwege kunnen laten, gewoon een [b:8e37911cd6]chown -R gebruiker.users /home/gebruiker[/b:8e37911cd6] had na het aanmaken van de nieuwe gebruiker er voor gezorgd dat je de oude mappen weer kon gebruiken. Wat updates en configuraties betreft, ik ken geen enkele distro die in /home updates uitvoert, en evt verschil in configuratiebestanden is met wat gesleutel wel op te lossen ;) Max
Link naar reactie
[quote:37603b06c1="maximilaan"] gewoon een [b:37603b06c1]chown -R gebruiker.users /home/gebruiker[/b:37603b06c1][/quote:37603b06c1] Wellicht had dat gekunt, alleen lukte me het niet met KUser de oude /home/gebruiker, om de UID te veranderen in die van SuSE. Deze sprong steeds weer terug naar de oude UID. :roll:
Link naar reactie
Hm, in Mandrake 9.0 Userdrake is de UID van de user licht grijs en kon dus niet worden gewijzigd. Maar na deze UID te hebben gewijzigd in /etc/passwd bleek idd [code:1:1f52ce3c4e] chown -R jolo /home/jolo [/code:1:1f52ce3c4e] voldoende te zijn om weer te kunnen inloggen. Dit bleek ook te werken in Slackware Current. In Debian 3 is de wijziging van de UID met graphische User Manager wel gelukt, maar ook dan bleek [b:1f52ce3c4e] chown -R jolo /home/jolo [/b:1f52ce3c4e] nog nodig te zijn. Dus het lijkt er op dat graphische tools toch niet altijd doen wat je er van verwacht. Overigens kende ik [b:1f52ce3c4e]chown -R[/b:1f52ce3c4e] al uit de Linux FAQ. En heb deze al eens gebruikt om bijvoorbeeld een backup van de SuSE gebruikers map die ik had gekopieerd naar een andere ext3 partitie, volledig te kunen lezen vanuit een andere distro, die een andere UID had. Alleen in Redhat 8.0 bleek de user standaard al de zelfde UID te hebben als SuSE 8.1. Toeval? :roll:
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Een beetje een nabrander ...[quote:cac87bd86c="jolo"]Heeft iemand al ervaringen met het delen van de home partitie van 2 of meerdere Linux distro's. Zo ja, was dat met dezelfde gebruikers naam op elke Linux distro.[/quote:cac87bd86c]Ik heb er zeker géén ervaring mee, maar er wel eens over gedacht. Misschien dat daarom mijn oog viel op een artikel in [url=http://www.linux-magazine.com/issue/29/]LINUX MAGAZINE April 2003[/url], blz 50 t/m 53 (dat is in Nederland trouwens wel een prijzig blad!) waarin een en ander zo te zien gedetailleerd uit de doeken gedaan wordt (bijv. ook hoe je een homepartitie kan delen). Uit de conclusie:[quote:cac87bd86c]The scenario shown here may appear complex at first sight, and careful planning is required before partitioning and for creating user directories.[/quote:cac87bd86c]Misschien heb jij er wat aan. Wellicht dat ik me er binnenkort aan waag, maar wellicht ook niet ...
Link naar reactie
//PeBo Bedank voor de tip. Ik heb nog geen gemeenschappelijke home partitie. Ondanks dat mijn harddisk 80 GB is heb ik er nog geen partitie voor kunnen vrij maken. Voor nu vindt ik het voldoende dat ik zoals Max aangaf, met een user met dezelfde UID toegang heb tot de andere distro's user mappen. :roll:
Link naar reactie
Ik gooi er nog een antwoord tegenaan.[quote:715607d726="jolo"]Bedank voor de tip. Ik heb nog geen gemeenschappelijke home partitie.[/quote:715607d726]Graag gedaan. Inmiddels vond ik [url=http://www.linux-user.de/ausgabe/2003/03/070-multidistri/]het oorsponkelijke artikel[/url]. In het Duits maar wel via internet raadpleegbaar! Mocht jij, een ander of ik er later toch noch aanwillen, dan vinden we in deze draad in elk geval een paar links!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...