Ga naar inhoud

VERWIJDEREN Linux Opstart loader van Mandrake 9.0 HEEEELLP


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen, Ik heb (ehh) had inmiddels Xp en Linux Mandrake 9.0 geinstaleerd maar om een reden wilde Xp niet meer opstarten (ligt aan mij zelf). Nu wilde ik XP opnieuw instaleren. Dit wilde ik doen door alles te verwijderen inclusief de speciale Linux partitie IK WILDE helemaal van voren af aan beginnen). Ik heb alle schijven verwijdert met de opstartfloppy's van partiomagic recente versie. Ok, verliep goed Geen errors gekregen. Nu heb ik in partiomagic, 1 Fat 32 schijf gemaakt van ongeveer 80GB. Nu start ik de pc op om te kijken wat ie zou doen. Wat bleek de LINUx loader was niet weg, dat ding begint me te iriteren. Alles moet toch weg zijn na het verwijderen van alle partities?????? Maar toen heb ik de net gemaakte partitie verwijdert, MAAR nu met fdisk via opstartfloppy. NU heb ik de net gemaakte schijf verwijdert maar ik krijg nog steeds die Pokke Linux mandrake opstart 9.0 loader. Ik heb de hele pc ook een keer langzaam geformateerd C:\format c: en toen kreeg ik de loader nog te zien. Het was zelfs zo dat als je Linux kiest in die LOADer dat ie iets gaat laden van Linux waar die niet ver mee komt, maar toch (Terwijl die schijf leeg moet zijn?!?!?). Volgens mij zit dit alles in de MBR Master Boot Record vertopt?!? HOE KRIJG die opstart LOADER weg. XP kan ik wel instaleren maar die haald denk ik niet de Loader weg. ALVAST bedankt, M. Theloosen Betuwe
Link naar reactie
[quote:087f8bf862="Supersnail"][quote:087f8bf862="Theloosen"]XP kan ik wel instaleren maar die haald denk ik niet de Loader weg.[/quote:087f8bf862] Waarschijnlijk wel. Windows overschrijft namelijk de MBR en in dit geval dus ook de boot loader. fdisk /mbr, zoals hierboven staat werkt overigens ook.[/quote:087f8bf862] Weet niet hoe dat zit met XP (staat een bordje op mijn deur :D Geen eXtaPestzooi meer toegestaan :D :D ) maar win2K laat netjes je mbr met rust als er al een bootmanager staat hoor. zo moest ik ff kwijt :D
Link naar reactie
Een uitleg over het begrip formatteren zou geen kwaad kunnen, geloof ik :D Maar kortgezegd verwijder je niet het mbr als je de boel formatteert. Mocht dat wel het geval zijn, dan ben je niet veel verder, aangezien je zonder mbr ook niks kan opstarten. WindowsXP biedt de optie om haar bootloader in het mbr te schrijven. Hoe en wat weten ze vast wel in het Windows-gedeelte van dit forum, verder kun je een oude Windows-opstartdiskette gebruiken (dus niet die van XP) en zoals eerder gezegd [b:383ff2a1a0]fdisk /mbr[/b:383ff2a1a0] intypen. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...