Ga naar inhoud

Source software instaleren op SuSE 8.1 personal javascript:e


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb SuSE Linux 8.1, na wat kleine probleempjes heb ik het toch goed draaiende gekregen. Ik ben nu druk bezig met het instaleren van software. De .rpm bestanden kan ik moeiteloos installeren met yast2, maar nu wil ik Kmess instaleren, maar deze bevat een fout in het .rpm bestand, dus ik moet de source versie instaleren. Ik heb me keurig aan de aanwijzingen gehouden: 1. pak het bestand uit 2. cd 'de map waar het instaat' in Konsole 3. geef het commando ./configure 4 geef het commando make 5 geef het commando 'make install' (als root) Volgens mij verliep dit alles prima, maar toen ik het commando kmess gaf in de grafische schil van KDE 3.05 meldde ie dat ie het commando niet kon vinden. Weet iemand hou ik dus source bestanden op SuSE Linux kan instaleren? Alvast Bedankt, linux-fred
Link naar reactie
Het zou kunnen dat hij het programma niet in de goede directorie heeft gedaan. Voer eens[code:1:faa78bc246]locate kmess | grep -v $HOME[/code:1:faa78bc246] in en kijk of het programma op de schrijf staat. Het 'locate' programma vraagt waar het programma op de schrijf staat en het 'grep' commando filtert de bron-code eruit. Zoek vervolgens op waar het programma hoort te staat door [code:1:faa78bc246]locate kcalc[/code:1:faa78bc246] (ervanuitgaande dat je kcalc geïnstalleerd hebt.) Als het programma verkeerd geïnstalleerd is staat er alleen bestanden van 'kmess' in de directorie en kun je die verplaatsen naar de plaats waar hij hoort te staan. Je kunt dit voorkomen door aan 'configure' opties mee te geven. Vaak moet je dan wel meerdere opties meegeven. Zo moet ik soms "./configure --prefix=/usr --mandir=/usr/share/man" invoeren (RH 8).
Link naar reactie
De linux "standaard" is in principe dat alle standaard software (ping ls etc) in: /bin /sbin komen. Programma's welke door het bij het systeem behorende package systeem geinstalleerd zijn moeten komen in: /usr/bin /usr/sbin Wanneer je zelf source compileerd moet je proberen aan te wennen om: /usr/local/bin /usr/local/sbin te gebruiken. Dus eigenlijk is de gehele /usr/local structuur om source programma's in te zetten. In veel distro's wordt dit path niet meegenomen en zijn programma's daardoor niet op te starten omdat bv /usr/local/bin niet in het path staat of dat /usr/local/lib niet in het lib path staat waardoor programma's niet werken. Controleer in een console door het commando: echo $PATH of /usr/local/bin voorkomt. Let wel op dit is eigenlijk als standaard bedoeld maar je mag natuurlijk ook source software in /usr/bin zetten dan zal het zeker werken. Let ook op met het commando locate, omdat dit commando zoekt in de locate database (welke om de zoveel tijd geupdate wordt). Het kan dus zijn dat je nieuw geinstalleerde programma nog niet in die database staat waardoor het lijkt dat deze niet bestaat. Om real time te zoeken gebruik ik meestal: find / | grep bestandsnaam
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...