Ga naar inhoud

windowsxp prof voor delen internetverbinding


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi ondanks dat ik op dit forum al heel lang mee lees, stel ik nu mijn eerste vraag. Daar ik een database op mijn website wou maken heb ik het boek mysql/php databases applicaties gekocht. Tijdens het lezen van dit boek werd mij duidelijk dat het gewoon beter was om linux op mijn pc te installeren. Ik heb vanavond Mandrake linux 9.0 geinstalleerd. Maar nu bots ik meteen al tegen het tweede probleem. Ik weet absoluut niet hoe ik mijn pc, met linux, via de pc van mijn vrouw (waarop win xp prof is geinstalleerd) op het internet kan krijgen. Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen, vergeet hierbij svp niet dat ik helemaal geen verstand van linux heb maar het wel heel graag wil leren. Probleem 1 is trouwens de video kaart de het alleen maar op een resolutie van 800*600 doet maar daar kom ik wel uit zodra ik die internet verbinding weer heb :D . Groet Joost
Link naar reactie
hoe je precies in XP regelt dat je de internetverbinding kunt delen met Linux weet ik niet. Weet wel dat je dat kunt regelen via NAT (waarbij Windows als router functioneert) of via een proxyserver. Meer info over NAT en proxy onder Windows krijg je vast wel in het Windows-onderdeel van dit forum. Daarna kun je in Mandrake met netconfig het ip-adres van XP opgeven als gateway, of als je een proxy besluit te gebruiken, je desktop/browser zo configureren dat deze de proxyserver weet te vinden. Succes, Max
Link naar reactie
ik had eigenlijk gehoopt dat ik die instellingen onder linux zou kunnen wijzigen, zodat ik een verbindign krijg. Ik ben nu ook al een tijdje op internet aan het zoeken maar volgens alles komt het niet zo vaak voor dat iemand zijn internet verbinding wil delen via windows. Ik vind het best wel raar dat linux dit niet ondersteunt.
Link naar reactie
Je gooit de dingen door elkaar. Linux ondersteunt standaard het delen van Internet. Dus bij je Linux-box ligt het probleem niet. Jij wilt dat je XP-box als Internet-doorgeefluik fungeert. Dat kan, en XP biedt ook de optie om Internet te delen. Als dat via een zgn NAT gaat, dan ben je in no-time klaar: stel het ip-adres van je Windows-pc in als gateway op de Linux-pc, en je zit op Internet. Gebruikt Windows een MS-eigen propietary-manier om de internetverbinding te delen, tja dan kun je verwachten dat Linux dit niet ondersteunt, MS heeft een gloedhekel aan dit systeem en zal er alles aan doen om het gebruik ervan zo moeilijk mogelijk te maken. In dat geval moet je zelf een NAT-programma installeren, of een proxy installeren. Daarna kun je Linux instellen zoals ik eerder aangaf. Ik kijk nog wel even hoe je NAT onder Windows kunt gebruiken.. Max
Link naar reactie
Even gekeken, dit vond ik over NAT onder Windows: http://www.microsoft.com/WINDOWSXP/pro/techinfo/planning/networking/nattraversal.asp Mogelijk dat hier informatie staat over hoe je XP instelt als NAT-server. Als dat is gelukt, start dan onder Mandrake netconfig op en stel het ip-adres van de XP-computer in als gateway. En klaar ben je. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...