Ga naar inhoud

[SuSE 8.1]Internet delen via Linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Heb net mijn netwerkje geinstalleerd en smb geconfigureerd. samba werkt nu, ik kan bestanden openen en printen vanaf mijn w'98 pc op de linux-computer. Nu de volgende stap, Internet. Ik heb een @home-kabelabbonnement, en wil nu via de Linux-pc op Internet komen. Maar hoe stel je suse 8.1 in dat deze als router fungeert, en hoe vertel je W'98 om die route te volgen?? Max
Link naar reactie
check ff in één van de config files van SuSE en zoek een regel als [code:1:c099561744] IS_THIS_MACHINE_A_ROUTER [/code:1:c099561744] voorheen zat hij in rc.config (denk nu in één van de firewall files) als je hier ja zegt en dan de rest ff goed invul is SuSe er al klaar voor SuSE kan het allemaal mbv. de firewall regelen dus in SuSEFirewall2 => FW_ext=ppp0 (voor je modem) FW-INT=eth0 enz. Succes
Link naar reactie
Probeer dit eens: [color=red:0f537076d2]iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE[/color:0f537076d2] gevolgd door enter (eth0 is bij mij de netwerkkaart die verbonden is met het internet, misschien moet jij wel ppp0 of iets dergelijks doen) [color=red:0f537076d2]echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward[/color:0f537076d2] gevolgd door enter bij je andere pc's: een ip nummer geven in de range van de linux bak een gateway (= je linux bak) nameserver ip adressen (van je isp)
Link naar reactie
Max, Hoe heb je in 'shemelsnaam win98 geconfigureerd, ik heb bijna hetzelfde (met suse63), maar in win98 krijg ik niets van het netwerk te zien.! Internet werkt wel en aanloggen op de SMB server via DOS "net use... " werkt ook maar mijn Netwerklokaties geeft aan dat het netwerk niet kan worden gevonden. Ik heb btw EnablePlainTextPassword geactiveerd en in win95 kan ik de SMB-server wel vinden. Ik heb alle fora afgestroopt, maar kan geen tips meer vinden die ik kan uitvoeren. Wat doe ik toch verkeerd.....:cry:
Link naar reactie
[quote:e76681178a="Gonzo"]Max, Hoe heb je in 'shemelsnaam win98 geconfigureerd, ik heb bijna hetzelfde (met suse63), maar in win98 krijg ik niets van het netwerk te zien.![/quote:e76681178a] Even kijken, dat had ik ook, totdat ik dit in het bestand smb.conf zette: [code:1:e76681178a] hosts allow = 192.168.100.1 [/code:1:e76681178a] Waarbij [b:e76681178a]192.168.100.1[/b:e76681178a] het ip-adres is van de pc die mag inloggen bij samba oid. Je kunt hier ook een bepaald bereik opgeven, zodat je meerdere computers kunt toelaten bij samba. Verder heb ik op Linux twee bestaande linux-gebruikers actief gemaakt voor samba via het commando [b:e76681178a]smbadduser unixnaam:netwerknaam[/b:e76681178a], waarbij unixnaam de naam is van een user onder linux, en netwerknaam eigenlijk dezelfde naam in mijn geval ;) De Windowsbak heb ik als volgt ingesteld: Bij de netwerkeigenschappen de eigenschappen voor [b:e76681178a]TCP/IP->3COM Fast Ethernet...Ethernetadapter[/b:e76681178a] (dus de binding van de netwerkkaart die met het Windows-netwerk is verbonden) aangeklikt, en vervolgens deze info ingevuld: [list:e76681178a] [*:e76681178a]tabblad ip-adres: ipnummer voor de pc, die dus als hostallow in smb.config staat. en het subnetmasker 255.255.255.0 [*:e76681178a]Tablad gateway: het ip-adres van de smb-netwerkkaart in de pc die verbonden is met Internet. [*:e76681178a]tabblad DNS: dns ingeschakeld, als hostnaam de smb-naam van de computer opgegeven, en als domein het smb-domein. Vervolgens de dns-ingangen uit /etc/resolv.conf [/list:u:e76681178a] [list:e76681178a] [*:e76681178a]Onder tabblad 'identificatie van het hoofddialoogvenster voor netwerkeigenschappen de naam van de computer en het domein in het smb-netwerk opgegeven. [/list:u:e76681178a] Daarna een nieuwe gebruiker aangemaakt, die dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord heeft als dezelfde gebruiker onder Linux. Toen (uiteraard) de boel opnieuw opgestart. Ingelogd onder de nieuwe gebruikersnaam, en klaar voor het bladeren op de server, in mijn geval alleen in de map van de betreffende gebruiker. Toen de printerconfiguratie. Ik heb een Lexmarkz52. Ik onder Windows deze installeren via de meegeleverde driver cdrom. Dat mislukte helaas, eerst kwam de installatie in een lus, en had ik uiteindelijk 4 netwerkprinters, die allen geen verbinding met het netwerk kregen. Toen alles verwijderd, incl de reeds geinstalleerde lexmark van het Windows-netwerk met WinME (=dualbot met SuSE 8.1). Toen nogmaals getracht te installeren, maar nu klaagde de printer dat deze alleen offline (dus afdrukken naar bestand) kon worden gebruikt. De boel weer verwijderd, pc opnieuw gestart, en bsloten een postscript-printer te installeren. Heb gekozen voor een "Digital Turbo Printserver/20", deze postscriptdriver print perfect, op 1 detail: hij gooit er eerst 2 lege pagina's uit voordat hij gaat afdrukken. maar dat kan hem aan de Linuxbak liggen, na de installatie van SuSE 8.1 gooide de printer 8 lege pagina's eruit voordat hij begon met printen. Pas na een flinke opruiming in /home/max erkte de printer zoals hoort (op nog een ander detail na, hij drukt negatief af :O - maar dat is vast op te lossen door de driver van de fabrikant te gebruiken, heb ik nog niet gedaan :P ) Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...