Ga naar inhoud

Hoe formatteer ik alles?


Aanbevolen berichten

De installatie van Linux is mislukt doordat hij 66MB tekort kwam (en ik heb nog wel een hdd van 1GB :evil:). Ik moest de pc overnieuw opstarten, maar vervolgens ging de pc niet meer terug naar de installatie. Nu wil hij niet meer starten vanaf de CDROM, dus zo kan ik niet meer installeren. Als ik vanaf bootdisk start klaagt hij dat hij linux niet kan vinden, hetgeen logisch is omdat ik de partitie waar de linux bestanden op stonden heb verwijderd met fdisk. Het grootste probleem: zonder bootdisk toont hij op een gegeven moment te tekst "LI" op het scherm en stopt dan. Nu zou ik dus graag het hele systeem, dus de hele harde schijf en het Master Boot Record helemaal formatteren. Hoe? alvast bedankt.
Link naar reactie
Vreemd probleem Ten eerste, waarom kun je niet meer opstarten vanaf cdrom?? Ten tweede: je schijf formatteren. Formatteren tot wat? Als je terug wilt naar Windows, dan kun je met fdisk van windows de non dos-partitie verwijderen, en vervolgens een nieuwe dos-partitie aanleggen in de vrijgekomen ruimte. het mbr voor windows herstel je met een opstartflop van Windows, door fdisk /mbr achter de prompt te typen. Wil je opnieuw Linux installeren, dan is het opnieuw formatteren niet nodig. Gewoon een nieuwe installatie starten. 1GB is uiteraard genoeg voor Linux, maar niet als je een bulk aan applicaties mee-installeerd. Distro's als SuSe en Mandrake leveren genoeg applicaties mee om 6 GB aan schijfruimte te vullen. Bepaal daarom tijdens de installatie handmatig wat je wel, en wat je niet wilt hebben. Succes, Max
Link naar reactie
[quote:bcc77b6925]Ten eerste, waarom kun je niet meer opstarten vanaf cdrom??[/quote:bcc77b6925]Als ik de pc opstart met een van de linux cd's erin, gaat hij gewoon door tot er LI op het scherm staat en stopt dan. Oftewel, de CDROM heeft geen invloed op het opstart proces (BIOS kan ik niet bijkomen, het is een Compaq). [quote:bcc77b6925]Wil je opnieuw Linux installeren, dan is het opnieuw formatteren niet nodig. Gewoon een nieuwe installatie starten. [/quote:bcc77b6925]Kon dat maar, dat is nou juist het probleem: de installatie starten met de cd lukt niet, en ik heb geen install flopy o.i.d. [quote:bcc77b6925]1GB is uiteraard genoeg voor Linux, maar niet als je een bulk aan applicaties mee-installeerd.[/quote:bcc77b6925]Tsja, van 90% van wat je kan selecteren weet ik niet eens wat het is. edit: ik weet ff niet meer hoe ik erop ben gekomen, maar ik heb het weer eens te vroeg gevraagd zonder het zelf goed uit te zoeken. Ik heb met fdisk een primaire DOS partitie aangemaakt en die geactiveerd, en nu kan ik weer de linux installatie starten vanaf CD. Nou kijken of het dit keer lukt...
Link naar reactie
Welke distro gebruik je? Als je bijv. SuSe gebruikt, selecteer dan de office-installatie. zorg er vervolgens voor dat je zelf nog pakketten mag uitzoeken, en loop alle categorieën door. Dat vergt nogal wat tijd, het zijn 2500 pakkketten :P Elk pakket geeft een korte beschrijving. Pakketten die zullen worden geinstalleerd hebben een X of a voor de naam staan. Lees van deze pakketten de beschrijving, en als je denkt het niet nodig te hebben: deselecteer ze door erop te dubbelklikken. Mocht zo'n pakket nu wel nodig zijn, dan geeft suse een melding hiervan. Uiteraard laat je dan het pakket staan. Wat heb je niet nodig? emacs, xemacs, vi vim, tex, telnet, kies verder voor of KDE, of Gnome. (kde is de standaard grafische omgeving..) en deselecteer alles van de ander. Deselecteer alle kde/gnome-applicaties die je niet denkt nodig te hebben, zoals spelletjes, speelgoed, addons, artwork, pim, en evt losse applicaties. Succes, Max
Link naar reactie
Ik heb RedHat 7.1, die ik helaas in de tekst-modus moet installeren omdat in de grafische modus de vensters niet helemaal zichtbaar zijn. Dit komt door mijn (hele oude) monitor, eentje van IBM uit 1991. Ik weet niet of dat in de grafische modus wel zo is, maar in de tekst modus staan geen beschrijvingen bij de programma's en paketten, dus kan je vrijwel niet beoordelen wat je nodig hebt en wat niet. Maar goed, na een stuk of vijf keer proberen is het gelukt om de installatie klein genoeg (680MB) te krijgen zodat-ie past. Op een gegeven moment kwam hij zelfs 410kb op de / partitie tekort, kan je nagaan.... maar goed de betstanden zijn gekopieerd dus ik ga ff de installatie afmaken... kijken of dat lukt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...