Ga naar inhoud

Waartoe dient "100Mb door systeem gereserveerd"


Aanbevolen berichten

N.a.v. mijn andere vraag "Foutmelding bij update" [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=219920[/url] toch nog even een vraag over het terugzetten van een image. Tijdens een schone installatie van Win7 maakt Windows zelf een kleine partitie van 100Mb aan. Wanneer ik nu een image terug zet, kan ik kiezen tussen: > 100Mb "Door systeem gereserveerd" > Software / Data van C-schijf Ik kies voor de zekerheid maar allebei en dat werk(te) ook goed. Totdat ik dus betreffende foutmelding kreeg (zie bovenstaande link) Nu is mijn vraag: waartoe dient deze 100Mb, wat doet Windows hiermee? - Wanneer ik een image heb van een kale Windows installatie en daarna allerlei programma's ga installeren (Office, Virusscanner, div. Gadgets, Photoshop, etc) wordt er dan ook aanpassingen gemaakt in deze 100Mb? - Wanneer ik de hardware verander (extra harde schijf erbij, mijn BIOS ga updaten; worden er dan wijzigingen in deze 100Mb aangebracht? M.a.w. is het noodzakelijk om bij het terugzetten van een image ook deze 100Mb partitie terug te zetten? tnx, Oscar
Link naar reactie
Als je een voltooide installatie hebt, kan je die boot partitie (want dat is het) zelfs verwijderen met een partitemanager..... Daarna zal Windows7 niet meer opstarten. Maar als je de Computer laat opstarten vanaf de installatie-DVD dan kan je kiezen voor "Opstart-herstel" en dan worden de noodzakelijke boot-bestandjes alsnog gewoon op de C-schijf gezet. En kun je weer gewoon opstarten.
Link naar reactie
Informatie over die 100 MB systeempartitie is onder andere te vinden, op de site van Microsoft http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/what-are-system-partitions-and-boot-partitions Indien je 'm zou willen verwijderen, check dan ook nog deze Engelstalige informatie http://www.terabyteunlimited.com/kb/article.php?id=409
Link naar reactie
[quote:b0552d01e7="Ossie644"]Andre, Lion bedankt. Ik ga er eens mee aan de slag, laat nog wel even weten hoe het afloopt. Oscar[/quote:b0552d01e7] Voor de duidelijkheid: mocht je die systeempartitie laten voortbestaan, dan hoef je er verder ook niets mee te doen. Normaal gesproken maak ik alleen een image van de C partitie, die andere laat ik voor wat-ie is....
Link naar reactie
Meenemen als je hem wel hebt.... maar omdat ik dat een stuk lastiger vind heb ik uitgezocht hoe het zonder kan... dus door eerst zelf partities aan te maken en dat niet aan window7 over te laten bij de installatie. En heel veel programma's zijn zo gewend aan het op C te zetten.. ... dat staat er bij de installatie als default... dus kun je dat telkens veranderen... shitboel dus elke keer... Immers door de 100 MB partitie wordt de hoofdschijf dus D....
Link naar reactie
[quote:17c5e7492b="Ossie644"]Met "die ander laat ik voor wat het is..." neem ik aan dat je de 100Mb partitie bedoeld. Die zou -in het ergste geval- toch ook beschadigd of met een virus besmet kunnen raken? Is het derhalve niet slimmer om deze mee te nemen in je image?[/quote:17c5e7492b] Slim? Nee, waarom? Ik heb 't nog nooit gedaan. Wel bij een Win7 Pro systeem 2x een image (C) teruggezet en bij een Home Prem. systeem 4x een image teruggeplaatst. Niet wegens besmettingen, maar om andere redenen. Alles ellende kan, maar m.i. is het een van de redenen geweest dat Microsoft een aparte bootpartitie heeft bedacht.... Mocht hier ooit wat mee gebeuren (die kans acht ik zeer klein), dan kan je altijd de boel herstellen middels de installatie DVD. Een andere mogelijkheid is om [u:17c5e7492b]eenmalig[/u:17c5e7492b] een image van die partitie te maken. Maar bij al mijn Windows techneuten kennissen ken ik er niet een die dat ooit gedaan heeft.
Link naar reactie
[quote:bc9d49878f="andre@home"] <knip> ...En heel veel programma's zijn zo gewend aan het op C te zetten.. ... dat staat er bij de installatie als default... dus kun je dat telkens veranderen... shitboel dus elke keer... Immers door de 100 MB partitie wordt de hoofdschijf dus D....[/quote:bc9d49878f] ?? Weet niet hoe je hierbij komt. Die 100Mb heeft geen drive letter. Bij het terugzetten wordt winodws zelf gewoon op C: geinstalleerd.
Link naar reactie
De 100MB is redelijk essentieel voor systeemherstel. Ik zou emd us meenemen in images (dan is ie goed en schoon) en bij herstel ook terugzetten. Verder krijgt die partitie geen driveletter. Deze strategie werkt al jaren probleemloos en is ook in lijn met wat Microsoft adviseert (en die hebben e.e.a. immers bedacht :) Dat hij bij jou op gegeven moment wel een driveletter geeft aan dat er mogelijk door je eigen strategie te volgen juist fouten in geslopen zijn. gr Edmond
Link naar reactie
[quote:1555030527="Edmond Varwijk"]De 100MB is redelijk essentieel voor systeemherstel. Ik zou emd us meenemen in images (dan is ie goed en schoon) en bij herstel ook terugzetten. Verder krijgt die partitie geen driveletter. Deze strategie werkt al jaren probleemloos en is ook in lijn met wat Microsoft adviseert (en die hebben e.e.a. immers bedacht :) Dat hij bij jou op gegeven moment wel een driveletter geeft aan dat er mogelijk door je eigen strategie te volgen juist fouten in geslopen zijn. gr Edmond[/quote:1555030527] Zonder nou direct de eigenwijzerik te willen uithangen :? : De [u:1555030527]inhoud[/u:1555030527] van die partitie is essentieel. Logisch. Maar wijzigt niet meer, dus 1x (zonodig, want ook via de install. DVD is-ie te herstellen) een image maken is toch voldoende....? Overigens, als je met redelijke zekerheid kan vertellen dat een eventueel probleem ergens op de Windows partitie (C) huist, dan is het voldoende om alleen een image van C terug te zetten, zoals ik al meerdere malen bij verschillende Windows 7 systemen heb gedaan....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...