Ga naar inhoud

10 jaar oude gebrande cd niet meer te openen


anoniem

Aanbevolen berichten

Op deze cd staan een aantal zaken, zoals xls,jpg,een paar exe's, muziek (klassiek) en zo meer. Op geen enkele manier is er nog maar iets te openen, noch met Li noch met R klik. De zaak loopt zelfs vast, herhaaldelijk Ctrl Alt Del of de cd er uit halen geeft enige verlichting,En als er een zandloper verschijnt gebeurt er helemaal niets meer. Is hier een verklaring voor of heeft iemand een suggestie? Het merk van de cd kan ik niet zo snel ontdekken: er staat een aardig zelf gemaakte foto op geprint.
Link naar reactie
Doet mij denken aan cd-rot. Zelf gebrande cd's vergaan. Het ene merk eerder dan het andere, maar na verloop van tijd zijn ze allemaal onleesbaar. Jammer, maar waar. Digitalisering zou het einde van het papieren tijdperk inluiden. Dat klopt dus niet. Er zijn intussen diverse tests uitgevoerd. Hoe lang blijft een tekst leesbaar: op papier, op een cd, op een harde schijf? Papier wint nog steeds. Als je googelt naar cd-rot of naar 'onleesbare cd' krijg je genoeg hits over de oorzaak van cd-rot en over programma's waarmee je misschien nog een paar bestanden kunt redden. Kijk bij voorbeeld op de volgende site: [url]http://www.eenmanierom.nl/bestanden-van-een-door-cd-rot-beschadigde-cd-te-herstellen/[/url] Tip: wanneer je de cd in je cd-station stopt, moet je langere tijd de Shift-toets ingedrukt houden. Dit om te voorkomen dat Windows zelf een poging gaat wagen om de cd te lezen. Je hebt immers al gemerkt dat dat toch niet lukt. Je kunt ook nog een poging wagen op een andere pc.
Link naar reactie
@DJdJ: de cd ziet er nog goed uit; Van afbladderen en zo is geen sprake.je kent de ruimte waar die bewaard wordt. Een aantal dingen lieten zich sowieso op de cd zien en openen. Isobuster ziet inderdaad de hele cd. Er staan o.a. 3 xls-bestanden op (daar ging het ten dele om). Uiteindelijk doet Isobuster wel iets (ik kende het prog niet) , en er komt zelfs een kopie van het verminkts excel-bestandje. Maar ook de mededeling "Microsoft Office Excel-logbestand voor bestandsherstel. Er zijn fouten aangetroffen in bestand C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\verjaars kalender modif dl vs5.xls Dit is een lijst met de herstelde items: [hier staat niks] Het bestand is zo beschadigd, dat herstellen niet mogelijk was. De formules en waarden zijn wel zoveel mogelijk hersteld, maar bepaalde gegevens zijn mogelijk verloren of beschadigd. Einde citaat" Met de hyperlink van Porrelaar ga ik nog eens verder kijken. Inderdaad heb ik veel zaken op 3 (drie!) HD"s staan: 1 extra ingebouwd en 2 USB met voeding, door schade en schande iets wijzer geworden. Maar ook een meter (ouderwetse) cd's met bestanden, veel foto's.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...