Ga naar inhoud

Wat doet desktop.ini bestand?


anoniem

Aanbevolen berichten

Na de laatste Windows-update (vanmorgen) had ik een klein bestandje, genaamd desktop.ini, op mijn bureaublad staan. Ik had het verplaatst naar een map op het bureaublad (Temp) en de mapnaam veranderde in "Bureaublad". Het bestandje er weer uit gehaald, map werd weer Temp. Heb nu de extensie gewijzigd in txt en het zolang in de Temp-map gezet, vervolgens pc opnieuw opgestart en alles lijkt gewoon te werken. Zo'n bestandje op mijn bureaublad beschouw ik als rommel en dat wil ik dus weg hebben. Maar met het verplaatsen of verwijderen komt er de melding dat een of ander programma mogelijk niet goed meer zal werken en dat zit me niet lekker. Ik wil het dus kwijt, maar durf het niet echt weg te gooien. Wie weet raad? Mijn OS: Windows 7 Prof 64-bit. De inhoud van dit desktop.ini-bestandje: [.ShellClassInfo]LocalizedResourceName=@%SystemRoot%\system32\shell32.dll,-21769IconResource=%SystemRoot%\system32\imageres.dll,-183
Link naar reactie
In het bestandje desktop.ini staan de instellingen betreffende o.a. de weergave van de map waarin het staat. In principe heeft elke map een bestandje desktop.ini, alleen is dit normaliter verborgen. Waarschijnlijk is er inmiddels al weer een nieuw bestandje aangemaakt maar is het nu wel verborgen zoals het hoort. Je kunt het zichtbaar maken door in de verkenner bij Organiseren > map- en zoekopties opties > tabblad 'weergave' het vinkje weg te halen bij 'beveiligde besturingssysteembestanden verbergen' en de radio-button bij 'verborgen mappen en bestanden weergeven' in te schakelen. Het is dus een (nodig) systeembestand waar geen kwaad in zit, het hoort alleen verborgen te zijn.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...