Ga naar inhoud

formatteren XP


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil de laptop gaan formatteren en heb net een installatie schijf gemaakt. Dacht eigenlijk dat dit een recovery cd was. Heb nu 2 vragen: Hoe moet ik gaan formatteren? Als ik de cd erin doe vraagt hij het volgende: - windows xp installeren - meer info over installatieproces - extra windows onderdelen installeren - andere taken uitvoeren - systeemcompatibiliteit controleren Dit zijn de dingen die ik pas kan gaan doen als de laptop helemaal weer in de fabrieksinstellingen staat. Hoe doe ik dat? Andere vraag: Enige tijd geleden is mijn pc (een compaq, XP) gestolen maar m'n recovery cd heb ik nog met serienummer. Kan ik deze gebruiken voor de laptop (dell, XP). Dat zou het een stuk makkelijker maken. Alvast bedankt voor de hulp
Link naar reactie
Voordat XP wordt geinstalleerd geeft zo'n recovery-cd vaak een waarschuwing en vraagt dan toestemming om de schijf te formatteren, dit gebeurt dus d.m.v. de recovery cd. De recovery cd van je vorige pc zou ik niet gebruiken, er zit andere hardware in deze pc en de kans bestaat dat de stuurprogramma's daarvoor niet op die cd staan.
Link naar reactie
Oke, deze kan ik dus niet gebruiken. Wat dan wel? Een originele recovery ontbreekt namelijk. Nadat ik de laptop terug heb gezet in de fabrieksinstellingen kan ik de installatieschijf gebruiken die ik net gemaakt heb. Maar hoe doe ik dat eerste??? Kan ik ergens een verborgen recovery vinden, heb ik weleens van gehoord. En wat moet ik daar precies mee?
Link naar reactie
Ik neem aan tijdens het booten. Gparted is een linux livecd, waarmee je ook windows schijven kunt partitioneren. Je kunt een eventuele verborgen partitie wel backuppen met ping of paragon backup express. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php http://ping.windowsdream.com/ping.html http://www.paragon-software.com/home/db-express/index.html
Link naar reactie
zover ben ik nog niet eens, booten. Lees m'n bericht bovenaan nog eens: Ik moet nog gaan formatteren maar weet niet hoe! Heb namelijk geen recovery cd/dvd. Ben er nu wel achter waar de verborgen partitie zit: via config.scherm -> systeembeheer -> computerbeheer En dan aan de linkerkant onder opslag -> schijfbeheer vind ik 3 partities. 78 MB FAT (EISA-configuratie), 3,00 GB FAT 32 (onbekende partitie), 34,17 GB NTFS (Systeem) Als ik het goed heb is FAT of FAT 32 de verborgen recovery. Maar hoe kan ik hier nu mee de laptop formatteren??? Dus gewoon helemaal terug naar de fabrieksinstellingen OFTEWEL: WAT MOET IK DOEN???????
Link naar reactie
Ehm, je hoeft niet te schreeuwen, hoor (hoofdlettergebruik)... We doen ons best om je te helpen. Hoe jij het schijfje ook noemt, je hebt "een cd" waarmee je XP kunt installeren, want die optie wordt weergegeven als je de cd start . Klik dan gewoon op installeren. Volgens jou is het geen cd waarop de installatiebestanden van XP staan en waarvanaf geinstalleerd kan worden. Naast deze cd heb je geen echte herstelcd's aangemaakt. Als je deze cd gemaakt hebt met een programma dat echt bij je laptop hoort dan zal die cd de installatiebestanden van die partitie op je harde schijf halen. Simpel gezegd: - je hebt een opstart-cd - die activeert de installatie vanaf de recovery-partitie En ja, voordat er geïnstalleerd wordt, zal er automatisch geformatteerd worden (zo'n cd zet echt niet een tweede besturingssysteem op je pc).
Link naar reactie
Heb net die cd erin gedaan maar het is dus echt een herstel-cd van Windows. Hij vraagt zelfs om een internet verbinding dus hier kom ik ook niet verder mee! Is er nou geen simpele manier om de pc leeg te halen en 'm dan opnieuw te installeren :cry: Sorry, je was me net voor (zie hierboven) maar ben hier al de hele dag mee bezig en raak er een beetje gefrustreerd van. Snap niet dat een pc zo snel zomaar kan crashen en als je wilt dat die leeg gaat het niet lukt
Link naar reactie
Hopelijk lukt dit? Dell PC Restore van Symantec gebruiken KENNISGEVING: Als u Dell PC Restore gebruikt, worden alle gegevens van de vaste schijf verwijderd, en worden alle toepassingen en stuurprogramma's verwijderd die u na ontvangst van uw computer hebt geïnstalleerd. Maak indien mogelijk een back-up van de gegevens voordat u PC Restore gebruikt. Gebruik PC Restore alleen als Systeemherstel (zie "Windows XP Systeemherstel gebruiken" op pagina 115) het probleem met het besturingssysteem niet heeft verholpen. OPMERKING: Dell PC Restore van Symantec is in sommige landen en op sommige computers mogelijk niet beschikbaar. Gebruik Dell PC Restore van Symantec alleen als laatste hulpmiddel voor het herstellen van het besturingssysteem. PC Restore herstelt de vaste schijf naar de oorspronkelijke werkende stand waarin deze verkeerde toen u de computer aanschafte. Programma's of bestanden die u hebt toegevoegd sinds u de computer in ontvangst nam, met inbegrip van gegevensbestanden, zullen permanent van de vaste schijf worden verwijderd. Gegevensbestanden zijn onder meer documenten, e-mailberichten, digitale foto's, muziekbestanden enzovoort. Maak indien mogelijk een back-up van alle gegevens voordat u gebruikmaakt van PC Restore. PC Restore gebruikt u als volgt: 1 Zet de computer aan. Tijdens het opstartproces verschijnt een blauwe balk met de tekst www.dell.com bovenin het scherm. 2 Als u de blauwe balk ziet, drukt u meteen op <Ctrl><F11>. Als u niet op tijd op <Ctrl><F11> hebt gedrukt, moet u wachten totdat de computer volledig is opgestart en de computer vervolgens opnieuw opstarten. KENNISGEVING: Als u niet wilt verdergaan met PC Restore, klikt u tijdens de volgende stap op Reboot. 3 Selecteer in het daaropvolgende scherm Terugzetten. 4 Selecteer in het volgende scherm de optie. Het herstelproces neemt ongeveer 6–10 minuten in beslag. 5 Klik desgevraagd op Finish (Voltooien) om de computer opnieuw op te starten. OPMERKING: Zet de computer niet handmatig uit. Klik op Voltooien en wacht tot de computer volledig is opgestart. 6 Klik desgevraagd op Ja. De computer wordt opnieuw opgestart. Omdat de computer naar de oorspronkelijke staat is hersteld, zijn de vensters die op het scherm verschijnen, zoals het venster met de eindgebruikerslicentieovereenkomst, dezelfde vensters die u te zien kreeg toen u de computer voor het eerst aanzette. 7 Klik op Next (Volgende). Het venster Systeemherstel wordt weergegeven en de computer wordt opnieuw opgestart. 8 Klik op OK zodra de computer opnieuw is gestart. Met dank aan Google :wink: Lukt dit ook niet, kijk dan op dell.nl, daar staan alle handleidingen (dus ook voor jouw laptop).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...