Ga naar inhoud

Siemens wasmachine duurt soms erg lang


Ga naar oplossing Opgelost door HarryO,

Aanbevolen berichten

goedemorgen, onze siemens WM14E461NL/05 duurt sinds kort zo nu en dan erg lang. gister bijna 3 uur voor een programma wat normaal 1:07 (30 graden bont) zou moeten duren. de "vertraging" lijkt voornamelijk in het 1e deel van het programma te zitten (met het symbooltje van een "schuimende bak"). ik heb niet het idee dat het elke keer wassen zo is. gister ook een 60 graden was gedaan, dat leek niet heel veel langer te duren, maar ik zal het de komende tijd even in de gaten houden. kan het iets zijn wat op te lossen is door het apparaat te resetten (en hoe moet dat)? of kan het een ander defect zijn wat door het zelf vervangen van een onderdeel op te lossen kan zijn? of door het apparaat een keer goed te reinigen ofzo (door op 90 graden te laten draaien)? ik hoor graag de moeg
Link naar reactie
  • Oplossing
Meestal is dit een verwarmings element probleem maar dan gaat het juist mis bij een programma met hogere temperatuur. Het symbool "schuimende bak" betekend dat hij in het wassen deel van het programma bezig is. Dit kan zowel de voor als hoofdwas zijn. Werd/word hij wel hand warm tijdens die 30 graden was? Resetten lost niets op. Een schoonmaak beurt misschien wel. Als er prut op de temperatuur sensor zit zal dit bij lagere temperaturen eerder een probleem op leveren dan bij hogere. Advies: geef de machine eerst eens een beurt met een wasmachine reiniger. Verkrijgbaar bij supermarkt en drogist. Lees goed de instructie voordat je begint.
  • Thanks 1
Link naar reactie
wij hebben een aantal keer de programma's getimed. zie bijgaande afbeelding voor de tabel. 60 graden lijkt goed te gaan. bij 30 graden juist de problemen. heb bij het 30 graden programma dat bijna 3 uur duurde een paar keer aan het glas van de deur gevoeld, heel warm werd dat niet. waar kan het aan liggen dat het bij het de ene temperatuur wel goed gaat en bij de andere niet? laat de wasmachine nu nog even op 90 graden draaien met soda, voor de reiniging (grootmoeders tip, omdat de drogist dicht is). ik laat nog wel weten hoe lang dat 90 graden programma duurt.
Link naar reactie
ik typ het wel even uit. Zie onder: - bont eco programma 60 gr 1:37 volgens de klok, werkelijk 1:47 - bont normaal 30 gr 1:07 volgens de klok, werkelijk 2:56 - bont eco 30 gr 1:35 volgens de klok, werkelijk 2:05 - bont evo 60 gr 1:37 volgens de klok, werkelijk 1:50 - bont eco 60 gr 1:37 volgens de klok, werkelijk 1:48 zo te zien gaat het bij hogere temperaturen wel goed (duurt het wel ietsje langer, maar niet schrikbarend). de 30 graden beurten duren echt wel veel langer. waar kan dat aan liggen dat lagere programma's (30 graden) wel veel langer duren en de hogere temperaturen (60 graden) veel minder lang? kan/moet ik nog meer timen? of kan ik andere dingen doen om de oorzaak te onderzoeken? ik hoor graag, op zich is de machine wel bijna 10-11jaar oud, maar op zich moet ie nog wel even mee kunnen tochh? onderdelen als sensor / verwarmingselement zijn eventueel wel goed zelf te vervangen volgens mij. ik hoor het wel.
Link naar reactie
Als de schoonmaak actie niet geholpen heeft dan zijn er nog meerdere oorzaken mogelijk. - Aanslag op de temperatuur sensor > zit in het element gestoken. - Slecht contact op de aansluiting van het element of in het element. - Slecht of los contact van het verwarmings relais op de elektronica print. Om bij het element te komen moet het front er af omdat het element er van voren ingezet is: zie [url]https://www.youtube.com/watch?v=oUzPLx_WRMY[/url] Relais: verwijder het bedienings paneel en haal de print uit zijn behuizing. Hier zitten een aantal relais op gesoldeerd, dat zijn witte of zwarte 4-kante of rechthoekige blokjes met 5 pootjes. Controleer hier de soldeer verbindingen van. Bij twijfel een paar duidelijke fotos hier van maken en ergens op internet zetten waar we ze kunnen zien.
Link naar reactie
Harry, schoonmaakactie gister gedaan. De komende 10/15 wassen gaan we even timen om te kijken of het probleem er nog is / hoe lang de wasprogramma's duren. Dan kijken we verder en meld ik me wel weer. sensor vervangen / element vervangen dat red ik zelf nog wel denk ik. Printplaat etc... gaat boven mijn pet denk ik, dus mocht dat het zijn, dan wordt het lastig voor me. Als we wat getimed hebben meld ik het wel even en kijk ik verder
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Harry, sinds de schoonmaakactie een aantal keer (6 ofzo) getimed. 1e keer op 30 graden een uur en 15 minuten langer. daarna de 60 graden en 30 graden programma's maximaal 12 minuten langer. op zich is dat nog redelijk volgens mij (machine stemt de duur ook af op de "volheid" van de trommel volgens mij). we blijven nog even een aantal keer timen, om zeker te weten of het probleem voorbij lijkt (en de 1e keer 1 uur 15 minuten langer een laatste incident blijkt). ik kom via deze weg bij je terug als we in totala een keer of 15-20 getimed hebben. hebben we het er dan wel verder over.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Harry, Na de schoonmaak met wasmachine reiniger hebben we sowieso al 14x een was getimed. Hebben wel al veel meer wasseb gedaan, maar we misten het timen ook wel eens een keer. de 1e na de schoonmaak was 2 uur en 50 minuten voor een programma van 1:35. dus 1 uur en 15 minuten langer. Maar daarna was de hoogste "overschrijding" maar 13 minuten. Op zich is 13 minuten wel acceptabel toch? als de machine wat voller als anders zit, dan stemt deze daar zelf wat extra tijd voor af toch? Ik heb in ieder geval het idee dat het probleem weg is (als rond de 10 minuten overschrijding inderdaad wel kan kloppen). We blijven nog even een aantal keer timen, dan weten we in ieder geval zeker dat er niet grotere uitschieters in zitten.
  • Like 1
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...