Ga naar inhoud

Hoe werkt een "product-key"?


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik ben uit nieuwsgierigheid op zoek naar een antwoord op de volgende vraag en hoop dat hier iemand is die het weet: Ik woon vlak aan de duitse grens en heb bij een grote zaak net over de grens een nieuwe p4 computer gekocht. Hierop is een duitse versie van win xp home edition geinstalleerd. Ik ben dus in het bezit van een geldige licentie echter, ik ben natuurlijk niet blij met een duitse versie. Wat ik me afvraag is, hoe werkt zo'n product-key? Stel, ik formateer mijn harddisk en installeer een nederlandse of engelse xp versie, zou ik deze dan kunnen installeren met de key van mijn legale (duitse) versie? (en vervolgens dus registreren bij microsoft om zodoende in het bezit te komen van een activation code?) En zou het dan nog uitmaken of ik een home edition of een pro edition installeer? Hoe werkt dat met die product-key? Word deze code bij de installatie vergeleken met een bepaalde code op de cd? Dat zou betekenen dat softwaremakers elke cd verschillend moeten maken hetgeen ik me niet kan voorstellen. Wie weet hoe dit werkt? Hoe komt het dat een cd-rom zich alleen laat installeren met een geldige product-key? Iemand zei me dat die code een heximale waarde is. Het zegt me verder weinig. Wie kan me antwoord geven op deze vragen? Bij voorbaat dank. M.vr.gr., Mario :D
Link naar reactie
Heyz naamgenoot :P Of het werkt wat je wilt weet ik niet, dat is een kwestie van proberen. Die code werkt zo: Je start voor het eerst die PC op (of voor de 1e keer met nieuwe install). Windows vraagt of je windows wilt activeren. Dit gaat overigens via internet. Dan gaat microsoft in een database kijken, klopt de hardware in de PC (ongeveer) met hetgeen in onze database?? (die activatie code hangt na de 1e keer activeren, wat het bedrijf waarschijnlijk voor je heeft gedaan, vast aan een bepaald hardware profiel dat bij M$ in de database staat) Dwz dat als je bijv je CPU gaat upgraden je naar M$ belt, ik heb me CPU geupgraden, ik wil een nieuwe code??? Om een kort verhaal lang te maken. Die activatie code hangt na 1e activatie vast aan je hardware, oftwel PC.
Link naar reactie
Hallo geest van Oirlo, Thanks voor deze snelle reactie, echter, je hebt mijn vraag verkeerd begrepen. Ik wil weten hoe dat met die product-key functioneerd, niet het activeren van de software. De product-key (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx) die je bij je cd krijgt als je 'm koopt of die in mijn geval op de kast van mijn computer staat. Deze code heb je nodig om de software te kunnen installeren (niet alleen bij microsoft). Als je bij deze code 1 letter of cijfer fout intikt kun je de software niet installeren (en bij win xp of office xp valt er daardoor uiteraard ook niets te activeren. Lees m'n vraag nog eens rustig door, je zal zien dat je 'm verkeert geinterpreteerd hebt. Toch bedankt voor je snelle reactie. M.vr.gr., Mario
Link naar reactie
Hallo Brigitte, Allereerst, bedankt voor je antwoord. Maaaaaaaaaaaaar, weet je ook waarom het niet werkt? Daar ben ik in geinteresseerd. En zeg nou niet "omdat dat bij vorige versies ook niet werkte". Hoe kan ik de vraag nu nog duidelijker stellen? Ik ben gewoon geinteresseerd in hoe het werkt. Hoe werkt het? Waarom werkt het wel of niet? En dan bedoel ik product sleutels in het algemeen. Natuurlijk, het zou fijn zijn als ik mijn legale sleutel kan gebruiken, maar dat is niet alles waar het me om gaat. Ik wil begrijpen waarom de ene code wel geldig is en de andere niet. Waarom werkt het niet met 1 letter of cijfer verschil???????? M.vr.gr., Mario :D
Link naar reactie
Bij Windows werkt dit wel. Ik heb enkele US codes en gebruik die met Nederlandse Windows XP's. Dit is geen probleem en ook het activeren is geen probleem. Je kunt dus rustig vandaag op je pc de Nl Windows XP installeren en activeren, morgenvroeg formatteren en dan de US Windows XP installeren en activeren met dezelfde Productkey. Zover ik weet werkt dit overigens niet met Corporate codes, het gaat dus alleen om echte PID's voor XP Home en XP Prof. En natuurlijk is het niet mogelijk XP Prof te installeren met een XP Home key. Of je door dit te doen het gebruiksrecht breekt weet ik niet, maar omdat het bij mij legale keys zijn zit ik daar nu eens niet mee. Door het mogelijk te laten zijn stemt Microsoft er naar mijn mening ook gewoon mee in. Kortom, als ik jou was zou ik iemand om een kopie van een Windows XP NL CDROM vragen, en dus alleen van de CDROM, en die eens installeren met jouw eigen (Duitse) Productkey. Vermoedelijk werkt het wel. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Helaas is het niet mogelijk . Wil je toch een andere taalversie van windows xp (BV.:Nederlands) gebruiken,dan is de enige mogelijkheid om deze versie van Windows XP naast de huidige Windows-versie te installeren of deze eerst te verwijderen van je pc. En wat uw vraag betreft product key, iedere windows xp versie van welke taal dan ook heeft zo'n eigen product-key toegewezen die een andere xp-versie niet heeft en dient als kopieerveiligheid. De product-key op het mapje met de cd werkt namelijk maar 30 dagen. Binnen deze tijd moet windows telefonisch of via internet bij mocrosoft geregistreerd worden. En als je XP echt helemaal wilt hebben,kun je niet om de omstreden software-activering heen. Anders is het na 30 dagen "tot ziens XP"
Link naar reactie
[quote:06d338fa3e="bessy"]Helaas is het niet mogelijk . Wil je toch een andere taalversie van windows xp (BV.:Nederlands) gebruiken,dan is de enige mogelijkheid om deze versie van Windows XP naast de huidige Windows-versie te installeren of deze eerst te verwijderen van je pc.[/quote:06d338fa3e] Ik moet dit toch echt tegenspreken. Het werkt zeker met de installatiekeys van US en NL Windows XP en dus mogelijk ook met een Duitse key en een NL XP. Het eerste heb ik hier thuis al meermaals gedaan, en ECHT, het werkt. ZIjn doodnormale WIndows XP versies, gewoon gekocht in de winkel, alleen dus sommige NL en andere US, en het werkt gewoon. Testen kan bovendien nooit kwaad, laat het maar horen! mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Hallo Edmond, Je zegt "natuurlijk is het niet mogelijk XP Prof te installeren met een XP Home key". Kun je dit nader verklaren? De key van mijn duitse home edition bestaat evenals de key van een xp pro versie van een collega van me uit 5 x 5 digits. Voor mij is dit dus niet zo logisch. Verder vraag ik me af of het ook nog wat uitmaakt dat mijn (duitse) home edition volgens compaq alleen werkt samen met de compaq restore cd, enig idee ???????? Dan ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord op de vraag "hoe werkt dat met die product-keys"????? Daarmee bedoel ik niet hoe het activeren van microsoft produkten werkt, nee, [b:369ebaed5f]hoe werkt zo'n key bij het installeren van software?[/b:369ebaed5f]Komen bijvoorbeeld uit de 5 stukjes code heximale waardes die vervolgens in een bepaalde berekening een bepaalde uitkomst moeten geven of werkt het zo juist helemaal niet? Weet iemand hoe dit proces verloopt? Ik word er steeds nieuwsgieriger naar omdat het erop lijkt dat iedereen deze (ham)vraag ontwijkt. M.vr.gr., Mario :D
Link naar reactie
De Windows XPp product key's worden aangemaakt met behulp van een keyword. Die zijn bij Windows XP Home en Professional verschillend. Dus een product key van Home zal niet bij Professional werken en andersom. Er is echter geen verschil in product key per taal, dus een Engelse product key zal ook bij een bijv. Chinese XP werken. Voor meer (technische) details over Windows XP product keys en hoe de gehele activatie in elkaar zit, surf dan [url=http://www.licenturion.com/xp/]hier[/url] eens heen. De makers van de technologie die Microsoft gebruikt doen hier zelf uit de doeken hoe alles in elkaar steekt.
Link naar reactie
[quote:9fbfcc27fb="Mario7"]Hallo Edmond, Je zegt "natuurlijk is het niet mogelijk XP Prof te installeren met een XP Home key". Kun je dit nader verklaren? De key van mijn duitse home edition bestaat evenals de key van een xp pro versie van een collega van me uit 5 x 5 digits. Voor mij is dit dus niet zo logisch. Verder vraag ik me af of het ook nog wat uitmaakt dat mijn (duitse) home edition volgens compaq alleen werkt samen met de compaq restore cd, enig idee ???????? Dan ben ik nog steeds op zoek naar het antwoord op de vraag "hoe werkt dat met die product-keys"????? Daarmee bedoel ik niet hoe het activeren van microsoft produkten werkt, nee, [b:9fbfcc27fb]hoe werkt zo'n key bij het installeren van software?[/b:9fbfcc27fb]Komen bijvoorbeeld uit de 5 stukjes code heximale waardes die vervolgens in een bepaalde berekening een bepaalde uitkomst moeten geven of werkt het zo juist helemaal niet? Weet iemand hoe dit proces verloopt? Ik word er steeds nieuwsgieriger naar omdat het erop lijkt dat iedereen deze (ham)vraag ontwijkt. M.vr.gr., Mario :D[/quote:9fbfcc27fb] Waarom blijft u die vraag herhalen betreft de werking product key en waarom denkt u dat het lijkt dat iedereen deze hamvraag wijkt?ondanks de uitleg van Edmond Varwijk en anderen. Nu ben ik nieuwsgierig aan worden. Als u nu een computer met nederlandse xp gekocht had, had u dan die zogezegde hamvraag ook gesteld?U moet weten dat vele computersgebruikers zich niet gaan afvragen hoe een product-key werkt. Voornaamste is dat ze kunnen computeren met anderen en weet ik veel. :roll:
Link naar reactie
Hoe het precies werkt is niet bekend. Althans ik weet het niet en volgens mij maar weinigen op deze planeet wel. Ik vermoed dat er op die waarde, nadat ie is omgezet of niet, een logarithme wordt losgelaten dat een bepaalde uitkomst moet hebben. Is een wilde guess en als je weet ik dat de laatste tentamens die ik op de universiteit moest halen en maar moeizaam haalde, allemaal wiskunde en statistiek waren, voor rekenwerk moet je niet echt bij mij zijn. Nou, daaruit kunnen meerdere waarden komen. FOute waarden, de installatie weigert. Goede waarden, de installatie kan door. En in geval bij XP zal de goede waarden reeks onderverdeeld zijn voor een reeks die goed is voor XPHome en een reeks die goed is voor XProf. Verderkan ik er weinig over zeggen. Ik vind het ook niet het interessantste deel van software :) mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Zie ook twee antwoorden hierboven. Er zijn veel mensen die dit weten. Hoe? Lees verder: Voor meer (technische) details over hoe de Windows XP product keys worden gegenereerd en hoe de gehele activatie in elkaar zit, surf dan [url=http://www.licenturion.com/xp/]hier[/url] eens heen. De makers van de technologie die Microsoft gebruikt doen hier zelf uit de doeken hoe alles in elkaar steekt.
Link naar reactie
[quote:5f91051006="Ben Lankamp"]Voor meer (technische) details over Windows XP product keys en hoe de gehele activatie in elkaar zit, surf dan [url=http://www.licenturion.com/xp/]hier[/url] eens heen. De makers van de technologie die Microsoft gebruikt doen hier zelf uit de doeken hoe alles in elkaar steekt.[/quote:5f91051006] Geinig! DIe kende ik nog niet. Dat wordt weer een latertje. groetjes Edmond
Link naar reactie
Hallo iedereen, Bij deze, iedereen bedankt voor zijn / haar reactie(s). Ter afsluiting van deze vraag wil ik toch nog een laatste paar antwoorden geven. De reden waarom ik de vraag een aantal keren herhaald heb is omdat ik door de reacties begon te twijfelen of ik 'm wel duidelijk genoeg gesteld had. Ik had zoiets van, er moeten beslist toch wel mensen zijn die in grote lijnen weten hoe dit werkt. Ik ben gewoon van nature een mens dat altijd nieuwsgierig is naar hoe dingen functioneren. Ik hoop dat dit geen strafbaar feit is (forumpolitie). Om antwoord te geven op de vraag "Als u nu een computer met nederlandse xp gekocht had, had u dan die zogezegde hamvraag ook gesteld?". Het antwoord is zeer zeker "JA". Verder, dat andere computersgebruikers zich [i:f186457823]niet[/i:f186457823] afvragen hoe een product-key werkt en dat het voor hun het voornaamste is dat ze kunnen computeren met anderen, is voor mij niet relevant. Iedereen heeft zijn eigen interesses. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik betaald heb voor een licentie. Ik ben een geregistreerd gebruiker, en maak dus geen gebruik van een illegale win xp versie. En als microsoft het toestaat om een engelse versie te installeren met mijn product-key, dan neem ik dit in overweging. Immers, als ik het voor het kiezen heb, heb ik liever engels dan duits. [i:f186457823]Als[/i:f186457823] het werkt, dan zie ik dat dus ook als toestemming van microsoft. Ik wilde echter wel enige zekerheid hebben over [i:f186457823]of het werkt [/i:f186457823]voordat ik de boel ga formatteren. Ik ben in ieder geval weer iets wijzer geworden, heb weer nuttige tips, links en informatie gekregen, dus bij deze, iedereen nogmaals bedankt. M.vr.gr., Mario :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...