Ga naar inhoud

FAT32 vs NTFS


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb XP voorgeinstalleerd gekregen op een PC met bestandssysteem FAT32. Is het beter om NTFS te gebruiken, zo ja: - zijn meerdere partities aan te bevelen? - waar komt je swapfile? en kun je die ook veredelen over je partities? - Moet ik de hele pc formatteren en met bijv. Partitionmagic7 mijn pc opnieuw indelen?

Thanx.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by ropo: - zijn meerdere partities aan te bevelen? - waar komt je swapfile? en kun je die ook veredelen over je partities?

Ik zou voor de installatie van Windows en overige programma's een C schijf gebruiken. Daarnaast een D schijf voor installatie van games en overige zaken. In dat geval kan je in geval nodig je C schijf formateren en opnieuw installeren, zonder dat je je belangrijke data kwijt bent. Je swapfile komt standaard op de C schijf te staan, en kan je overal neerzetten waar je zelf wilt, maar als je 1 harddisk controller hebt met een harddisk eraan maakt het eigenlijk niet uit waar hij staat, behalve dan dat als hij op de C staat, dat je deze wat vaker moet defragmenteren. Daarnaast is het handig om de swapfile een vaste grootte mee te geven, en dus niet variabel te laten zoals Windows standaard doet.

Link naar reactie
NTFS is juist iets langzamer dan FAT32. Daar staat echter tegenover een stabieler bestandssysteem met minder kans op dataverlies en betere beveiliging. Houd er wel rekening mee dat je zonder speciale hulpmiddelen geen toegang meer hebt tot je bestanden vanuit Dos (lees: vanaf een win98 opstartdiskette). Het redden van een data na een totale crash wordt dus wat ingewikkelder.
Link naar reactie
NTFS is bijna nooit langzamer dan FAT32. Alleen als er maar een beperkt aantal bestanden op staat dan zou dat mogelijk kunnen zijn. Maar is "tegenwoordige" situaties (>10.000 bestanden) wint NTFS het glansrijk van FAT32. Voor de rest ben ik het zeker met je eens. Daarom is het des te belangrijker om 1. een aparte DATA partitie te hebben 2. een backup programma (Ghost, Drive Image) te gebruiken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...