Ga naar inhoud

XP en W98


anoniem

Aanbevolen berichten

Wie kan mij vertellen of en hoe ik W98 gemakkelijk en zonder problemen naast XP kan installeren? Ik heb nl. een Lifetec scanner die absoluut niet goed aan de praat te krijgen is onder XP omdat er geen XP drivers voor zijn en komen (met de 2000 en NT drivers lukt het ook niet). Nu zit ik er aan te denken om W98 puur en alleen naast XP te installeren om de scanner te kunnen blijven gebruiken.
Link naar reactie
Ik denk niet dat jouw situatie in ComputerTotaal staat beschreven. Die ging uit van een schone schijf. De moeilijke manier is even anders. Je begint met gewoon booten vanaf Win98 CD en installeren op een 2e partitie. Als dat klaar is is alleen Win98 toegankelijk. Om dat te herstellen moet je booten vanaf WinXP CD en installeren op de 1e partitie. Setup maakt nu een map Windows.0 aan en een tweetal verwijzingen hiernaar in bestand boot.ini. De Default verwijzing moet weer naar de map Windows gezet worden en de regel onder [operating systems] moet worden verwijderd zodat alleen de regel met Windows overblijft. Hierna moeten beide systemen te kiezen zijn. PS: mocht je over WinXP Pro beschikken dan kun je direct na opstarten van Setup kiezen voor R (repair) van het bestaande systeem. Die zorgt dan wel voor het systeemherstel.
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reakties. Ik zal in elk geval het artikel even lezen. Wat betreft de oplossing van Binary, ik moet eerlijk bekennen dat dit voor mij toch wel een beetje een duik in het diepe is al zou ik het wel uit willen proberen. Is het mogelijk om nog iets gedetailleerder aan te geven welke stappen ik moet doorlopen? Zou fijn zijn.
Link naar reactie
Spacecom, Nee Win98 hoeft niet op een primaire partitie te worden geïnstalleerd. Wel moeten de bootbestanden op een primaire partitie. De installatie van Windows zelf kan op elke willekeurig partitie. Wel win Win9X maar één primaire partitie zien, dus dat zal meestal de enige (dus eerste) zijn. Tenzij andere primaire partities op hidden staan, dan kan het ook een andere zijn. Maar nu maak ik het eigenlijk wel wat ingewikkeld. Kort gezegd: Win9X wil booten vanaf de eerste zichtbare primaire partitie. De rest van de bestanden is up-to-you.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...