Ga naar inhoud

advies gevraagd bij keuze tussen 3 notebooks


Aanbevolen berichten

Laat ik beginnen met zeggen dat ik al de nodige uren aan zoektocht er in heb zitten, maar dat ik toch graag jullie advies zou willen om mij het laatste zetje te geven. Mijn situatie: ik game niet, gebruik de laptop behalve voor de standaard-toepassingen erg veel voor downloaden (en uitpakken etc.) van complete films, redelijk veel voor photoshoppen en ik houd er van om te multitasken. Dat wat ik doe, wil ik graag zo snel mogelijk laten verlopen. Ik merk op mijn huidige laptop met name bij het uitpakken van films dat de boel erg traag wordt, ik moet dan niet willen photoshoppen en tegelijkertijd een dvd-tje te branden. Ik zou op de nieuwe laptop vista willen laten draaien. Daarom denk ik de volgende eisen te kunnen zien: [size=9:49c8a1bce5](als het onzin is, laat maar weten!)[/size:49c8a1bce5] 2gb intern Intel core 2 duo santa rosa (dit wordt tenminste overal aangeraden, veel sneller dan de AMD modellen?) min. 120gb HDD card-reader (eigenlijk een te klein detail om te noemen) min 15,4", max 17" 3 jaar pickup en return garantie WLAN intern maar dat hebben bijna alle notebooks geloof ik. Bluetooth zou leuk zijn, maar dat kan natuurlijk ook met een dongle. Als ik op deze criteria zoek, kom ik eigenlijk automatisch bij Acer uit. Dit merk lijkt de beste prijs-kwaliteitverhouding te hebben. Binnen mijn budget (max 1200 euro inclusief alles) kom ik op de volgende modellen [url=http://www.acer.nl/acereuro/page4.do?sp=page3&dau22.oid=24334&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=3&CountryISOCtxParam=NL&LanguageISOCtxParam=nl&ctx3=-1&ctx4=Nederland&crc=4115103755#inu57_44003]Aspire 5720g[/url], T7100 1,8ghz, 2gb intern, 160gb hdd 5400rpm, 15,4", laagste prijs 897 euro plus 86 euro garantie = 983 euro. [url=http://www.acer.nl/acereuro/page4.do?sp=page4&dau22.oid=24736&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=3&CountryISOCtxParam=NL&LanguageISOCtxParam=nl&ctx3=-1&ctx4=Nederland&crc=254299515]Aspire 7720[/url] T7300 2,0ghz, 2gb intern, 320gb hdd 5400rpm, 17", laagste prijs 1075 plus garantie 86 euro = 1168 euro Als ik het zo zie, heb ik dus de mogelijkheid om voor bijna 200 euro een 17" ipv 15,4" te krijgen, 160gb erbij en 0,2ghz. Ik neem aan dat je dat snelheidsverschil nauwelijks merkt? Ik neig daarom naar de 5720g. Maar toevallig kwam ik net deze aanbieding tegen: [url=http://www.frieslandcomputers.nl/shop_detail.php?id=1837]Compal IFL91[/url], T7500 2,2Ghz, 3 GB intern, 120gb HDD [b:49c8a1bce5]7200rpm[/b:49c8a1bce5], 15,4". Er staat niets bij over een cardreader. Prijs tot 1 augustus is 1038 plus 86 euro garantie = 1124 euro. Op papier lijkt dit dus de beste keus. Echter, IFL zegt mij niets. Uiteraard wel na enig zoekwerk, blijkt gewoon te staan voor door de winkel zelf in elkaar gezette laptops. Acer klinkt dan toch wat beter is mijn eerste gedachte. Te meer omdat ik nu net zo'n nepmerk heb (Jewel) die 1 maand na de garantieperiode van 3 jaar lijkt te zijn overleden. Echter, de specs zijn wel heel erg goed. Of is dit echt overkill met mijn wensenpakket en is die 5720g al meer dan genoeg? Of is het advies juist ga toch voor de 7720 aangezien je dan wel heel erg veel extra krijgt voor minder dan 200 euro? [i:49c8a1bce5]edit: ik zie nu dat ik vergeten ben te melden dat de 5720g 2mb cache heeft tov 4mb voor de 7720 en de ifl. Helaas heb ik te weinig ervaring met cache geheugen om hier iets zinnigs uit te halen. Ga ik dit verschil merken? De 5720g kan ook maximaal 2 gb intern geheugen aan tov 4 bij de andere 2 maar ik denk toch niet dat ik dat nodig heb dus dat lijkt mij minder belangrijk?[/i:49c8a1bce5]
Link naar reactie
Compal is een merk dat voor veel grote laptopmerken laptops maakt zoals Asus en Dell. Ze verkopen zogenoemde barebone modellen en een aantal webwinkels verkopen die (bijvoorbeeld Informatique, Laptops4U, Friesland-computers en nog een paar). Soms worden ze ook onder een eigen naam verkocht zoals InNote, BTO. Ik hoor goede verhalen over deze laptops. Zie onderstaande link. http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1225178 Bovendien hebben ze standaard 2 jaar garantie ipv 1 jaar van de Acer. Bovendien vind ik Acer absoluut geen A-merk, dan liever een Asus. Ik ben ook van plan een Compal te kopen. Ben alleen nog aan het kijken welke combinatie. Denk dat ik hem bij Informatiqe ga halen met een 1440x900 resolutie scherm. De InNote 154XS90. Je kan hier zelf nog wat extra's kiezen. [url=http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=HTD&DOC=inNote\index.htm&naam=IQnotebooks[/url] Voor Vista is overigens 2GB genoeg of je moet Vista 64bits gaan draaien.
Link naar reactie
Ik heb ondertussen ook gezien dat Informatique ze ook heeft voor een prima prijs. Zij bieden helaas geen 3 jaar pickup&return garantiemogelijkheid, alleen 2 jaar carry in. En aangezien ik niet in de buurt woon, doe ik dat liever niet. Acer geen A-merk, dat heb ik ook gelezen. Echter, je leest nu ook veel positieve verhalen, het zou beter gaan. En wederom, als je 3 jaar garantie hebt, maakt het niet zo heel veel uit. Er staat een grote organisatie achter die waarschijnlijk niet zo snel met de activiteiten stopt waardoor je garantie verdwenen of vermindert is, zoals ik met mijn huidige laptop (Jewel) heb meegemaakt. Maar goed, de specs van de Compal zijn gewoon beter. Nu nog even bepalen hoeveel risico ik wil lopen...
Link naar reactie
Als je nog een goede specificatie wil met een Acer overweeg dan ook eens de [url=http://tweakers.net/pricewatch/157876/Acer-Aspire-AS5920G-302G16N.html]Acer Aspire - AS5920G[/url] Heeft ook nog redelijk goede videokaart. 8 cells batterij. Maar mijn voorkeur zou toch de Compal zijn. Bij Friesland Computers kan je de garantie uitbreiden. Je kan ook nog een VBI nemen.
Link naar reactie
Ik heb even gemaild met FC over de garantie. Die wordt door hen geregeld, VBI of niet, dus niet door een extern bedrijf/Intel. In het hypothetische geval dat FC de bedrijfsvoering zou staken of zelfs failliet zou gaan, dan wordt de garantie-afhandeling nog steeds door FC gedaan. En dat vind ik net iets te veel risico. Ik heb dat namelijk meegemaakt met mijn huidige laptop waarbij Jewel stopte en zij vervolgens de garantieregeling ook maar eenzijdig stopten. Aangezien ik de laptop bij Computerland had gekocht waren zij bereid de garantie over te nemen, maar was ik vervolgens de laptop iedere keer 6-8 weken kwijt bij ieder klein probleem! Kortom, het wordt een van de beide Acers. Wel jammer want ik had graag een 7200rpm HDD gehad. De 5920 wordt met mijn budget overigens echt te duur incl. de 3 jaar garantie. In hoeverre is een verschil van 2x200mhz en 2mb cache te merken?
Link naar reactie
kijk eens op www.notebookcheck.net hier kan je processors vergelijken. De T7100 en T7300 zijn allebei erg goede processors zal mischien 10% schelen. Ik zou wel een 7200 rpm schijf willen. Resolutie vind ik belangrijk, wil 15,4 inch 1440x900. De Compal is één van de weinige die iets dergelijks aanbiedt voor een goede prijs zelfs inclusief een OS. Kies je voor betere garantie dan zou ik voor een Acer kiezen anders voor een Compal. Bij Laptops4U of Computerpirates kan je voor een Acer soms ook nog kiezen voor een snellere harddisc.
Link naar reactie
het is maar wat je graag wil, ik vind 1440*900 op een 15,4inch scherm nogal klein... Geeft voor mij zelfde beeld als een 17inch scherm met 1280*1024. Maar smaken verschillen. Heb mijne overigens ook bij Computerpirates gekocht. Erg tevreden over. Bij computerpirates heb je inderdaad de mogelijkheid om een snellere harde schijf te nemen. Als je die Acer 5720 neemt bij Computerpirates met 3 jaar pick up and return garantie dan betaal je inclusief een 7200RPM schijf 1162 euro. Blijft mooi binnen je budget.
Link naar reactie
[quote:8b585c69f0="arjant2"] Bij computerpirates heb je inderdaad de mogelijkheid om een snellere harde schijf te nemen. [/quote:8b585c69f0] Je hebt gelijk, die optie had ik over het hoofd gezien. Echter, en nu ben ik vast een zeikerd, ik vind 190 euro extra voor 160gb 7200rpm ipv 160gb 5400rpm wel een beetje veel... Een losse 160gb 7200rpm voor notebooks is al voor 128 euro te verkrijgen. En dan houd je dus nog een 160gb 5400rpm over die je weer zou kunnen verkopen. Enig nadeel is dan dat ik een en ander zelf moet installeren. Zal niet moeilijk zijn, heb het alleen nog nooit gedaan.
Link naar reactie
Ik ben vanavond nog gaan kijken in de winkel en heb besloten dat ik de 7720 te groot vind. De computerverkoper zei overigens dat het verschil tussen 7200 en 5400rpm bij een laptop nauwelijks merkbaar is. Op zich klonk mij dat als muziek in de oren, dan kon ik namelijk voor de standaard versie gaan van de 5720. Het gaat echter wel tegen het advies hier in. Maar gezien de hoge kosten om te switchen naar 7200, denk ik dat ik maar genoegen moet nemen met 5400. Dus terwijl ik net nogmaals op internet kijk waar de 5720 het goedkoopst te halen is zodat ik kan gaan bestellen, zie ik dat er behalve een Aspire 5720 ook een [url=http://www.acer.nl/acereuro/page4.do?sp=page3&dau22.oid=24532&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=3&CountryISOCtxParam=NL&LanguageISOCtxParam=nl&ctx3=-1&ctx4=Nederland&crc=796207946#inu57_44059]Travelmate 5720[/url] bestaat. Die is zo'n 40 euro goedkoper is dan de Aspire maar heeft wel een [b:efc2b899bc]T7300 platform met 4Mb cache[/b:efc2b899bc]. Verder heeft hij een iets betere accu. Negatieve verschillen: 1) de TM heeft maar 1 MB intern 2) de TM heeft geen eigen videokaart 3) je krijgt vreemd genoeg XP professional meegeleverd ipv Vista 4) geen bluetooth 5) geen s-video 6) geen DVI 7) geen firewire Volgens mij maakt dat voor mij niet zo veel uit, want: 1) 1Gb extra geheugen is toch niet zo duur? DDR2 5300, past dat? 2) ik game niet 3) XP schijnt niet zoveel slechter te zijn dan Vista en ik kan altijd voor een paar tientjes een upgrade kopen 4) kan met een USB dongle als ik het zou willen 5) vind ik vreemd, maar heb het tot op heden nooit nodig gehad 6) ook nog nooit nodig gehad 7) nog niet, maar: ik heb wel zojuist een camcorder gekregen (geen HDD). Als ik die filmpjes op de laptop wil zetten, heb ik toch firewire nodig? Is daar geen andere oplossing voor? Dus zoals ik het nu zie, kan alleen firewire een probleem zijn. Klopt dat of zie ik iets gigantisch over het hoofd? Heb ik die videokaart wel nodig, bv voor photoshop ofzo? edit: voor firewire zijn kaartjes te koop voor onder de 20 euro. Op marktplaats is zelfs een firewire naar usb kabel te koop. [size=9:efc2b899bc]Met de opmerking erbij dat het goed niet zou kunnen werken :roll: [/size:efc2b899bc] Maar goed, videokaart is dan dus het enige discussiepunt toch? edit2: net even met Acer gebeld, volgens hen zal die videokaart van de TM er voor zorgen dat games en films minder soepel draaien. Geen probleem. Echter, een ander belangrijk verschil is dat de Aspire een Crystalbrite scherm heeft en de TM een mat scherm. Laatste is fijner om langer achter te zitten, maar eerstgenoemde levert schijnbaar mooiere kleuren op. Eigenlijk zou ik ze het liefst naast elkaar zien, maar ik zou niet weten waar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...