Ga naar inhoud

AEG Lavamat L87495FL - display werkt nie


Aanbevolen berichten

Beste mensen, We lazen heel interessante dingen op dit forum en hopen van ganser harte dat jullie ons misschien kunnen helpen. We hebben een wasmachine AEG Lavamat L87495FL (type FLI064HB3), aangekocht juni 2013. Een tweetal weken geleden wilden we een was laten draaien en het display gaf helemaal niets aan als we op de on/off knop drukten. Net ervoor hadden we nog een was gedraaid en dit was prima verlopen. We dachten dat het misschien kwam omdat ons dochtertje op het knopje had gedrukt en dit was blijven vastzitten of zo. We haalden de machine open, maakten de connectors los en plaatsten die terug en hopla de machine werkte weer. Dat weekend nog 1 was gedraaid. Het volgende weekend beginnen we aan de was, weerom 1 keer zonder problemen. Bij de volgende weer hetzelfde verhaal als de week ervoor. Dus weer machine open, connectors gecheckt... We hebben nagemeten of de kabels nog in orde waren (was ok), gemeten of er spanning toekwam op de hoofdprintplaat (was ok). We hebben ook de spanning gemeten op de klemmetjes aan het display, dit was 5 à 6 volt. Maar we krijgen de machine niet meer aan de praat.Na wat opzoekwerk vonden we terug dat aan dergelijke machines soms een probleem ontstaat door het deurslot die door te hoge spanning zorgt voor het doorbranden van de display. Maar een display vervangen kost toch al zo'n 180 euro en eventeel dient het deurslot ook vervangen. En dan is dit nog geen garantie op succes. We overwegen dus of we beter herstellen of een nieuw toestel bestellen. Is er iemand die het probleem herkent en ons eventueel kan helpen? Alvast ontzettend bedankt, echt waar!
Link naar reactie
Meerdere oorzaken mogelijk maar van een probleem met de deurschakelaar waardoor de modulde defect raakt heb ik bij deze machine serie niets kunnen vinden. Als je hem aan zet gaat dan het lampje Katoen ook niet (even) aan? Ik verdenk eerder het voedings deel op de module. Controleer de module zelf eens op losse contacten/gespringen onderdelen en zwart gruis. Uit hoeveel aders bestaat het kabeltje tussen de module en het display?
Link naar reactie
Het lampje Katoen gaat niet aan, ook niet even. Het ganse display doet absoluut niets. We hebben reeds gecontroleerd op los zittende contacten en deze lijken allemaal in orde. Er komen 2 connectoren aan op het display. 1 van 3 aansluitingen (met rode markering) waar er 2 rode draden aangesloten zijn en 1 van 4 aansluitingen (zwarte markering) waar er 4 draden op aangesloten zijn. Ik heb bij beide connectoren al reeds de aangesloten kabeltjes 1 voor 1 een klein stukje ingekort en opnieuw af gemonteerd om eventueel een defect hier ook uit te sluiten. Nu komt er echter een twist in het hele verhaal. Gisteren hebben we zonder iets te wijzigen nogmaals geprobeerd om de machine op te starten door middel van de Aan/uit toets en blijkt de machine gewoon terug te werken. Snel een was gedaan en alles leek OK tot we de machine nu terug willen aan zetten voor een volgende was en hij weer niets meer doet. Dit alles zonder iets te wijzigen of trachten te herstellen. :S Dus ik ga er hopelijk van uit dat er aan de modules niet onmiddellijk iets schort, maar hierdoor kan ik er wel helemaal niet meer aan uit. :S
Link naar reactie
Ik verwacht wel een probleem in de module. Gezien de leeftijd heb je 3 opties: - Leverancier bellen, laat hun kijken wat er defect is en lees je eerst even in op http://www.consuwijzer.nl - Controleer de module op losse contacten en defecte onderdelen van het voedings deel en dan met name het IC met 7 pootjes, de dikke weerstand, het kleine spoeltje en een 4 tal condensatoren. De onderdeel nummer kan ik je pas maandag aan helpen. - Stuur de module op naar http://www.smallrepairs.nl
Link naar reactie
  • 3 weken later...
4e optie: In veel gevallen kan je het onderdeeltje wat stuk gaat ook zelf vervangen. De module is met wat platte schroevendraaiers voorzichtig te openen. Daarbinnen zit een printplaat. De onderdelen waar het dan om gaat is een IC-tje met 7 pootjes plus een veiligheidsweerstand. Meestal kan je zien of het dat IC-tje is wat stuk is, door te kijken naar kleine smeltplekjes aan de zijkant of de bovenkant. Zie de 3e foto op de site hieronder. Voor wasdrogers is het vervangen goed beschreven op deze pagina: http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/7-stappenplan-zelf-lnk304-weerstand-vervangen Met die informatie moet je het voor deze module van een wasmachine ook vast wel kunnen herkennen ;-) BTW op diezelfde website kan je de onderdelen waarschijnlijk ook wel bestellen. Succes met de reparatie!

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
AEG L87404FL Ik heb exact het zelfde probleem met het display (machine doet niets bij aanzetten) na controle van de printplaat en de connectoren, weer in elkaar gezet en machine werkt weer goed. een week later weer zelfde probleem, de machine wordt regelmatig van het net genomen omdat er een ander apparaat op het stopcontact gebruikt wordt. na stekker erin doen weer geen reactie (geen piepje en ook niets op display, na een half uur aan de netspanning weer geprobeerd, machine werkt weer goed. Als ik het goed begrijp komt het vaker voor bij AEG of electrolux machines dat er een slecht IC in het voedingsgedeelte zit. Mijn machine is een AEG lavamat protex plus mod. L87404FL prod. no. 91453160600 op de print staat elux 132760003 app type EWM10931SA Is er iemand die mij aan een schema van deze print, of machine kan helpen? met vriendelijke groet, Han
Link naar reactie
Op deze module zie je een IC zitten met 7 pootjes naast de koper kleurige transformator. Dat het het bewuste IC-tje Als je deze gaat vervangen dan gelijk de groene weerstand die er rechts onder zit door een versie van 1 waarde hoger (22 > 33 > 47 > 100 ohm) Op de bedienings module zit volgens mij ook nog een 7 poots IC, daar geld dan het zelfde voor.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...