Ga naar inhoud

CD-rom speler in Windows 98SE


Aanbevolen berichten

Mijn zoon heeft een Celeron 433 PC met SiS 6126 moederboard, 192 Mb RAM, 2x HD (6.4 en 4.2 Gb), 32x CD-rom speler; systeem: Windows 98SE. Normaal gesproken brand ik een 'speel'-kopie van zijn spelletjes. Bij een spelletje van Monster & Co. Blijkt nu een probleem met deze kopie op te treden. De originele CD-rom draait naar behoren, het spel kan gewoon gespeeld worden. Bij de kopie lijkt alles wel op te starten, maar na ca. 10 seconden stopt het opstarten gewoon en gebeurt er niets meer. Ik heb geprobeerd om met de kopie het spel opnieuw te installeren. Tijdens de installatie geeft het programma aan dat de CD-rom speler slechts 4x speed heeft, en 8x speed is minimaal vereist. Dit zou volgens de melding een probleem kunnen vormen. In het configuratiescherm onder Prestaties-Bestandssysteem is inderdaad te zien dat de CD-rom speler als 'quad-speed of hoger' wordt herkend. In de apparatenlijst staat de speler echter gewoon als 'E-IDE CD-rom 32x/AKU'. De vaste schijfcontrollers zijn 'Primaire-' en 'Secundaire IDE controller (dubbel fifo)' en er is een 'Ali M5229 PCI Bus master IDE controller'. Kan het probleem aan die indicatie liggen? De speler draait ook zeker niet op 32x, wat normaal gesproken wel gebeurt (te horen aan het geluid dat-ie produceert). Ik heb ook een kopie getracht te maken door gewoon alle bestanden op de CD-rom te kopiëren (dus geen letterlijke kopie). Deze CD-rom draait wel 32x, maar dan detecteert het programma de schijf als een 'verkeerde schijf', wat natuurlijk logisch is. Kan de instelling in het configuratiescherm zodanig wordebn ingesteld dat programma's de speler als een 32-speed kunnen herkennen?
Link naar reactie
Geeft de installatie met de originele schijf ook de melding dat de speler maar 4-speed is? Ik denk overigens niet dat het aan de windows-indicatie ligt... Ik denk dat de cd-rom speler misschien een klein beetje moeite heeft met het lezen van de gekopieerde cd, waardoor hij vaker hetzelfde stuk moet lezen, waardoor de gegevens-overdracht langzamer is? Misschien werkt het beter als je het kopieer-proces eens op 2-/4-speed zet (ik weet niet op welke snelheid je nu je cd's brand?)?? Of probeer het eens met een ander type/merk CD-R?? Wel vreemd overigens dat de speler het niet-complete kopietje wel snel leest... Suc6!!
Link naar reactie
Ik denk eerder dat je geen 100 percent kopie heb gemaakt. Dat is afhankelijk van de gebruikte soort beveiliging en de gebruikte brander en gebruikte software. Symptoon dat beschrijft lijkt op een Safedisc2 of Securom2 beveiliging. Niet alle branders zijn in staat om deze 2 beveiligingen 100 percent te kopieren. ps. heb je ooit een programma gebruikt als cdspeed om de snelheid van de cdrom speler omloaag te brengen ? Dat zou een reden kunnen zijn dat er gedetecteerd wordt dat ie een 4x speler is.
Link naar reactie
Dat er in windows 98 SE (en ME/XP) staat dat het gaat om een Quadspeed of hoger betekent gewoon dat de cd-speler minimaal een snelheid heeft van 4X. Het kan dus zijn dat het een 56 speed is. Het is dus gewoon een instelling van Windows, waar je de snelheid van je cdrom-speler niet aan af kunt lezen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...