Ga naar inhoud

2e harddisk wil niet wat ik wil...


Aanbevolen berichten

Ik heb mijn laptop van een grotere hd voorzien en nu wil ik de 'oude' (20G IBM travelstar) als 1e of 2e hd gebruiken in een andere pc. Het probleem is nu dat als ik de travelstar als enige hd gebruik ik er linux op kan installeren (op de andere hd staat XP geinstalleerd), en als er 2 hd's tegelijk aangesloten zijn dan start automatisch XP op. Ik heb van alles geprobeerd: 2.5" hd als master op ide1 en 3.5" hd als master of slave op ide2, maar niets wil zoals ik wil: Bootmanager met Linux als 1e startoptie met dos (xp) als 2e en dan kiezen... Wat zie ik nou over het hoofd? Op de travelstar zit wel een brugje maar nergens is op te maken wat het doet. Ik neem aan dat deze drive master is en dat werkt ook. Zolang er geen tweede schijf bij staat (slave, of master/slave op de andere ide). Moet ik XP dan soms de-installeren? In de bios heb ik ook al alle mogelijke start-opties geprobeerd, zoals start van: harddisk1, harddisk2, ander media... Resultaat: met twee schijven start XP vrolijk op, zelfs als dat volgens de bios niet mag! Zet ik de 2e hd 'uit' in de bios (niet starten van~) dan krijg ik een foutmelding: geen startbare disk gevonden - insert disk met OS (of iets dergelijks:) terwijl er van de 1e hd (de travelstar) gestart moet worden volgens bios... Wie kan zijn licht hier over laten schijnen? Vr. gr, Paul
Link naar reactie
[quote:31c1cc666c]volgens mij staat die 'oude' travelstar van ibm op single... misschien zelfs op cable-select, daar moet je dus ff op letten...[/quote:31c1cc666c] Ja maar hoe weet ik dat? Er staat niets over jumpers op, en er zitten 4 pennekes waar een jumper op zou passen achterop. Over de 'bovenste'twee zit een jumper, horizontaal... ?? :o Vr. gr, Paul
Link naar reactie
[quote:92013aa5dd]het was toch een harde schijf voor een laptop? waarom zou je die een een pc zetten? die dingen draaien met mazzel 5400 r/pm[/quote:92013aa5dd] Ja dat klopt. Maar ik heb m.b.v. een VIA mini-itx bordje in een heeeel klein kastje een servertje gemaakt. Voordeel: stil, zuinig met energie. Deze server doet dienst als lokale file/webserver en de snelheid is redelijk goed! Nadeel van het kastje is dat er slechts 1 harddisk in past. Er kan niet eens een floppydrive in! :D Er is precies genoeg ruimte voor een 2.5" drive en dus dacht ik, ik maak er een linux server van. Maar de WXP bestanden op de andere schijf (en ook de progjes!) moeten nog enige tijd onder XP beschikbaar zijn. Dus wil ik een dualboot/2hd servertje - voorlopig - maken. Vandaar. Het lijkt me een mooi systeempje om dit soort dingen mee te doen en ook wat meer van linux te leren... Helaas tot op heden niet gelukt. Het blijft gek genoeg XP wat opstart. :o Vr. gr, Paul
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...