Ga naar inhoud

aantal pc´s op wireless access point


Aanbevolen berichten

LS, Ik peins erover om een wireless netwerkje aan te leggen. Als ik zo in huis tel wat er aan pc´s staat (mezelf, vrouw, kids, werk), dan zijn dat er al gauw 4. Kan dat allemaal gelijkertijd werken op 1 access point? Hoe zit dat dan met bandbreedte aan de draadloze zijde, is die per pc 54 mBit of moet die 54 mBit gedeeld door het aantal pc´s dat op dat moment gekoppeld is ? Wat als ik met de buurman wil delen en er zeg 8 - 12 pc´s op wil aansluiten. Gaat dat allemaal gelijkertijd? Wie heeft ervaring hiermee en kan adviseren wat een goed access point is. Maarten
Link naar reactie
Ik werk met een Linksys WRT54G, dat is een 54 Mbit router met 4 vaste aansluitingen. Er kunnen 256 draadloze apparaten aan, maar de totale bandbreedte wordt gedeeld door het aantal aangesloten apparaten. Als er één wat minder trekt dan de ander, verschuift de verhouding natuurlijk, maar meer dan de 54 Mbit kan er niet uit komen. Als je bovendien ook nog op internet wil, wordt de doorvoer daarvan nog iest lager, aangezien de meste internet verbindingen die 54 Mbit niet eens halen. Ik heb zelf de wireless router beneden in huis staan en kan daar vandaan door het hele huis draadloos werken. Naar de buren gaat ook nog wel, mits ik beneden blijf. Ga ik daar naar zolder, dan is de verbinding weg. Het is dus belangrijk om over de plaats van je router na te denken.
Link naar reactie
Peter, Dank voor je reactie. Ik ben ondertussen ook wat aan het grasduinen elders geweest, en kom in de documentatie van veel wireless access points de kreet "14 kanalen" tegen. Ik interpreteer dat als dat er maximaal 14 apparaten gelijketijd aanwezig kunnen zijn. Die kanalen zorgen immers voor de scheiding tussen de apparaten? Of gaan er meer apparaten op 1 kanaal ? Betekent jouw opmerking dat jij een access point met 256 kanalen hebt ? Maarten
Link naar reactie
Nou dat valt toch wel mee, of je het nou in huis over een paar PC's verdeelt of met de PC van de buurman/vrouw deelt, dat maakt toch niet zo 'n verschil. De meeste providers doen in ieder geval niet moeilijk (meer) over delen. Uiteindelijk heb je jezelf er mee als je door delen je eigen bandbreedte verminderd. (Toch ?)
Link naar reactie
Nou, ik begrijp weer wat meer van een wap. De volgende vraag dringt zich op wat een goede is. Ik ben nogal beducht voor beperkingen in ontvangst door muren e.d (slechte ervaringen op het werk met een draadloze dect telefoon: 1 muur en weg is de verbinding). Wat is een goede met voldoende zendbereik. En wat is dan een goede wireless kaart voor de pc ? ps: dat van dat delen ben ik met Peter Vooges geheel eens. We hebben onszelf als we de bandbreedte dicht metselen met teveel pc´s / gebruik: de wal gaat dan vanzelf het schip keren. Maar goed dit is off-topic geloof ik. Maarten
Link naar reactie
Ik denk dat je zal moeten proberen om met een leverancier een afspraak te maken, dat je een set kan testen. Niet naar wens, dan ruilen voor een andere. Zolang je alles in de originele verpakking retourneert en nog niks bij de fabrikant registreert zou dat geen probleem moeten zijn. Ik heb in de papiern van mijn Linksys set gekeken, maar kan geen zendvermogen ontdekken. Mogelijk is dat vastgesteld bij de verschillen protocollen voor de wireless communicatie, net als de frequenties.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...