Ga naar inhoud

ivm aanschaf verschil desktop-pc en dure (zakelijke) server


Aanbevolen berichten

Hallo i.v.m. de aanschaf van een computer zoek ik de verschillen in zekerheid en stabiliteit tussen pc's en servers voor zakelijk gebruik. De vraag was eerst "Wat is het verschil tussen een server en een pc?", maar daarmee zei ik niet duidelijk wat ik bedoel. Gewone pc's zijn aanzienlijk goedkoper dan de speciale kasten, maar zijn ze ook zoveel stabieler? Wat voor voordelen hebben die kasten boven desktop-pc's? Kun je er in principe wel of niet meer mee dan met pc's? Het is de bedoeling dat een kleine groep mensen, ongeveer 10, veilig kunnen inloggen en vanaf een andere locatie bestanden lezen en schrijven. Verder dient deze server voor de verbinding van een klein netwerk (7pc's) naar het internet. Ik wil een netwerk aanleggen dat nog kan groeien, zonder dat daarvoor meteen moet worden overgestapt op andere hard- en software.
Link naar reactie
servers bestaan meestal uit meer dan 1 computer die vaak in een 19'' rack gezet word en daar gekoppeld word aan de rest en word gebruikt als mailserver backup data opslag enz desktop daarin tegen is bedoelt als tekst verweker en kan data ophalen van de server bv correct me if im wrong :)
Link naar reactie
Ten eerste is het natuurlijk niet de bedoeling om je eerste post aan te passen. Nu slaat mijn eerste antwoord nergens meer op. Je vraag was immers: wat is het verschil tussen een server en PC. Een server hoeft helemaal niet perse sneller te zijn dan een gewone pc. Er zijn (file)servers die op een 133Mhz draaien.
Link naar reactie
Echte servers zijn vaak duurder omdat er veel aandacht wordt besteed aan de betrouwbaarheid. Je kunt dan denken aan dubbele power supplies, raid-arrays en er zal wel meer zijn. Vaak is de boel ook hot-swappable wat betekent dat je bv een HD eruit kunt trekken zonder je machine eerst uit te moeten schakelen. Criteria: Hoeveel kost het de instelling / het bedrijf of waarvoor je dit netwerk dan ook opzet als ze gedurende een uur / een dag niet bij hun documenten kunnen of niet op het internet kunnen omdat de server plat ligt.
Link naar reactie
Voor een kleinere groep zou ik een gewone pc nemen en die als server inrichten. Je bent dan veel minder kwijt. Denk bijv. dan wel aan een UPS. In een server zit ook een betere controle voor warmte e.d. Daarnaast beschikt een server (bijna) altijd over SCSI schijven. Maar voor het aantal wat jij wilt voldoet een gewone pc meer dan voldoende.
Link naar reactie
Toch wel he. het leek me al een beetje overdreven om meteen een apparaat van duizenden oiro's te nemen. Kunnen de scsi-schijven in een pc hot-plugable zijn, of werken hot-plugable schijven met andere connectoren? En de temperatuurregeling gaat dus verder dan goede koeling, bios-instellingen en de standaard monitoring programma's? Kun je 2 pc's gemirrored naast elkaar zetten, zodat als er 1 wegvalt, de andere doorgaat? Hoe heet dat, of de software waarmee je dat doet?
Link naar reactie
[quote:42280d9920]Kunnen de scsi-schijven in een pc hot-plugable zijn[/quote:42280d9920] Nee, dat is nu juist 1 van de verschillen tussen een 'server' machine en een gewone PC. Je hoeft natuurlijk geen 19" versie te kopen, maar als je meerdere servers zou hebben + UPS + KVM switch + hub/switch + patch panel worden 'losse' componenten al gauw een puinzooi. Wat Wim terecht opmerkt zijn de criteria. Wat kost het aan verloren arbeidsuren / verloren business / de-motivatie als je PC de geest geeft en je 2 dagen uit de lucht bent ? (10 man werkloos kost je € 2500,= !!!! per dag) Een server heeft buiten de extra redundante kwaliteitscomponenten (voeding, netwerk, evt. CPU, koeling, hot plug raid array) ook een 'servicecontract' zodat je max. 1 dag uit de lucht bent mocht het toch fout gaan. Neem toch geen risico man. Voor € 5000,= heb je een Xeon 2Ghz 512 MB server met alle voorgenoemde redundante componenten + backup unit + 3 jaar servicecontract. Ik zit al 20 jaar in deze business en neem maar van mij aan dat ik wat teveel van die 'knijpers' jankend aan de telefoon heb gehad (bij nacht en ontij) met de melding dat zo'n soort PC met 'kritische' data het begeven had, en [b:42280d9920]25%[/b:42280d9920] van de klanten die hun data kwijt waren heb ik binnen een jaar failiet zien gaan. (Sorry, uw woning wordt een maand later opgeleverd, de architect is alle tekeningen kwijt; letterlijk voorbeeld van zo'n 'knijper die nu uitgetekend is!)
Link naar reactie
Ik denk dat Ruud de Wit gelijkt heeft. Als je rekent met [b:ef31166e0f]kans x gevolg[/b:ef31166e0f] dan is een betrouwbare server een stuk goedkoper. Nog even iets anders: je wil de server ook de toegang naar het internet laten verzorgen. Die schakel zou ik niet door de server laten doen vanwege veiligheidsproblemen. An sich maakt het niets uit, maar een fout is snel gemaakt, en voor dat je het weet kan de hele wereld op je server terecht. Microsoft heeft nog niet zolang geleden een dergelijk probleem gehad, doordat de firewall niet goed functioneerde. De router (want dat is het feitelijk) kun je kopen als los kastje, of je neemt een simpele desktop-pc en richt die in als router (mits die internetverbinding niet bedrijfs-kritisch is). Voordeel bij de laatste optie is dat de firewall wat zekerder is dan de firmware van een los kastje. Nadeel is dat het apparaat beduidend duurder is.
Link naar reactie
Er is al veel belangrijks gezegd over de verschillen tussen servers en desktop pc's. Als je bedenkt dat een rackmontage zo al een heleboel meer kost, dan nog: een dedicated server si gebouwd op betrouwbaarheid; error check en recovery (geheugen), processor die <ahem> 'foutloos' draait, enz. enz. Veel van wat jij wilt kun je met een desktop regelen maar als de het zakelijk wilt gebruiken zou ik inderdaad de diverse kosten meenemen in je evaluatie. Maar van tevoren een degelijk plan van wat je er mee wilt! Vr. gr, Paul
Link naar reactie
Bedankt iedereen voor de reacties! Ze zijn een grote hulp. De keuze hangt in de eerste plaats van het geld af, dat is nog even een vraagteken. In afwachting van die ontwikkelingen ben ik alvast bezig met een plan de campagne, waarvoor nog essentiële kennis ontbreekt. Ik weet al wel, in forse lijnen, hoe ik het zou wíllen hebben, maar dan nog is er van alles af te wegen. Ruud, dat zijn klinkende woorden. Als het mis gaat kijk je wel ff anders tegen de ooit lekker zuinig gemaakte afweging. Het maakt ook meteen een baseline voor een risico-draagvlak analyse. Bovendien, 5000 is nog te overzien, zeker als je je risico's overziet. Ik vreesde dat het veel duurder zou worden. (hoewel, de servicecontracten maken de boel pas écht duur). Maar, een Xeon 2Ghz 512 MB server met alle voorgenoemde redundante componenten + backup unit + 3 jaar servicecontract voor 5000? is dus een redelijk goede prijs-kwaliteit verhouding? Bedankt voor die internet en firewall-tips Water, ik was al aan het twijfelen over hoe de verschillende taken verdeeld en gegroepeerd moesten worden. Een pc is inderdaad een stuk duurder, maar anderzijds hoeft het geen krachtig apparaat te zijn, zoiets kun je misschien een lichtere versie van linux laten doen. groeten iedereen! C-M. ________________________________________________________ -- Water -Wat heb ik toch veel tegen het bovenstukje van de stompe toren aangegeken, vaak zonder stil te staan bij de 5 kilometers water die je niet zag, maar bloedsnel tussen de dijken stroomde.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...