Ga naar inhoud

Divx/Xvid onder mandrake 9.0


Aanbevolen berichten

speel je ze van cd of hd? werkt de dma goed? (heb je dat wel bij linux?) Heb je al geprobeert je desktop in een lagere resolutie te zetten? ideaal maar niet altijd haalbaar is om je desktop 2 x zo breed als dat de movie is, dus voor een 1024x768 desktop is 512xXXX de mooiste resolutie die de minste bronnen kost. Je kan ook nog andere kleur dieptes proberen, 24 ipv 32 bits enzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenze nzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenzenze :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Link naar reactie
Kopier em eens naar een fat32 partitie, als ik me goed herinner is ntfs "expirimenteel" onder linux? Het verlagen/verhogen van de resolutie heeft weldegelijk veel zin, afhankelijk van hoe goed de videokaart driver is ontwikkelt heeft deze veel of weinig bronnen nodig voor het weergeven van een videobeeld in een bepaalde resolutie. Een voorbeeld: een video kan schokkerig worden weergegeven op een desktop van 1024x768 maar kan soepel spelen op 1280x960. eea heeft te maken met het filter welke de video resolutie upsampelt naar de desktop resolutie. Als de video in 640 x XXX is dan kan bij een desktop resolutie van 1280 x960 de zeer voordelige 2X modus van de videokaart driver worden gebruikt om de breedte op te schalen, meestal gaat dit gepaard met hardware acceleratie en daardoor zullen er veel cpu bronnen overblijven voor het decoderen van de video. Bij een desktop van 1024x768 moet dezelfde video met een factor 1024/640= 1,6 worden opgeschaald. Als de driver dit niet hardware matig ondersteund zal het software matig door de driver (dus de cpu) moeten worden gedaan , een pentium van 1 GHz en meer kan hier nog moeite mee hebben..... Hetzelfde geldt voor de kleurdiepte, 32 bits KAN soepeler spelen dan 24 bits simpelweg omdat de driver er mogelijk beter mee overweg kan. Bij een goed uit ontwikkelde driver maakt het allemaal niet veel uit maar dat geld dus ook voor een driver in beta-beta stadium. Als je er niet uitkomt raad ik je aan om een cpu monitor in te schakelen en is te kijken hoe het met de cpu belasting is tijdens het afspelen en dus vooral tijdens de schokken. In windows gaat dit vrij eenvoudig daar er een standaart cpu logger aanwezig is, hoe dit is in linux weet ik niet, zal je ff zelf moeten uitvlooien. Als je er achter komt dat de cpu belasting bij het schokken hoger dan 70 a 80 % is dan zou ik andere resoluties gaan proberen en kijken of dat scheelt. Je kan zoals ik destijds bij aanschaf van mijn Matrox G400 tot de simpele conclusie komen dat video met bv een breedte van 720 niet soepel is af te spelen, het wachten is dan op een driverupdate die dat probleem oplost, bij mijn G400 heeft dat 2 jaar geduurd en zelfs nu gaat het afspelen van een 720x XXX video nog steeds niet perfect terwijl er bv met 704 x XXX totaal geen probleem is. Bij mij is het verschil in cpu belasting 100% bij 720 breed en 30% bij 704 breedte.....
Link naar reactie
Yah daar zit wat in, ik zal de divx eens naar de linux partitie copieren, maar jou antwoord bevestigd wel mijn vermoeden dat de linux driver van de radeon 8500 niet optimaal is, cpu belasting onder linux heb ik ff gechecked, maar die is minimaal, jammer dat ati geen betere linux drivers heeft voor powered bij ati videokaarten, zal het forum van rage3d nog ff doorspitten,jammer jammer jammer, het leek mij een leuke oplossing, dwz een linux Divx servertje, om hem alleen als server te gebruiken vind ik ook een beetje zonde. GRTZ en THNX
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...