Ga naar inhoud

Wat zijn de verschillen tussen de besturingssystemen van een laptop?


Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten

Laptops zijn er in verschillende soorten en maten en hebben daarbij andere specificaties. Dat vergt wat onderzoek, maar welk besturingssysteem moet je kiezen als je een laptop aanschaft? Het besturingssysteem is namelijk van invloed op de gebruikerservaring. Wat zijn de verschillen tussen een MacBook, Chromebook en windows. We bespreken het in dit topic.

Besturingssystemen.thumb.jpg.14f496e6eed99b160d8793f90a6fac9c.jpg

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bij het kopen van een laptop heb je maar drie keuzen. Maar er is nog een derde keus die eigenlijk bedoeld is voor tweedehands (of zelfs derdehands) laptops. In de begintijden van dit besturingssysteem was het niet bedoeld voor de gemiddelde gebruiker maar door de jaren heen is het een volwassen systeem geworden dat door vrijwel iedereen gebruikt kan worden: Linux. En dan wel de distro (uitvoering) Mint mate. Deze is het best te vergelijken met Windows XP, het systeem wat het meest genoemd wordt als de beste Windows-versie.

Helaas verdienen bedrijven niets als er Linux wordt geleverd op een laptop. Vandaar dat je het nooit in een winkel tegen zal komen.

  • Like 2
Link naar reactie

Hi Kasander,

Nederland staat hoog op de wereldranglijst als het gaat om beschikbaarheid van internet thuis.

maar ook voor de dekking van mobiel internet scoren we erg hoog.

Internet is in Nederland gelukkig vrij gemakkelijk te bereiken en dus kun je heel gemakkelijk bij je bestanden in de cloud.

Mocht dit toch echt niet kunnen, of wil je echt offline werken dan kun je inderdaad beter kiezen voor een van de andere besturingssystemen zodat je makkelijk lokaal kan werken.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 20-8-2021 om 14:12, Robin zei:

Bedankt voor je antwoord. Maar helaas ben ik (te) kritisch. Ik mis bij de meeste artikelen over Chromebooks dat als je buiten je eigen wifi-netwerk gaat werken, dus ergens op een terras of zo, je het beste gebruik kan maken van VPN. Juist omdat "we" dan vrijwel overal (gratis) wifi hebben liggen de digitale gevaren ook geregeld op de loer.

Of het kan zijn dat ik door mijn kennis te voorzichtig ben geworden.

 

Link naar reactie

Hoi Kasander 1,

 

ik heb dan geen chromebook maar een android telefoon. Daar gebruik ik op onbekende wifi netwerken altijd een VPN. mijn mobiel heeft natuurlijk verbinding met het mobiele netwerk, en kan mijn mobiel instellen als hotspot. een chromebook zou je dan op zijn beurt weer kunnen verbinden met jouw hotspot op jouw mobiel. dan heb je toch internet op je chromebook en ben je tevens beveiligd doordat er op je mobiel een actieve VPN draait.

je kan dan met een gerust hart internetten op je chromebook en bent niet afhankelijk van onbetrouwbare openbare en wellicht slecht beveiligde wifi netwerken.

rest alleen dat je kritisch moet kijken naar je mobiele abonnement. ik gebruik daarvoor dan ook speciaal een unlimited 5G abonnement zodat ik niet ook nog eens zorgen heb over mijn data verbruik in een vastgestelde bundel.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Oplossing

Chromebook

Steeds vaker zie je dat webshops Chromebooks verkopen. Een Chromebook draait niet op Windows of Mac, maar op Chrome OS. Dat is een besturingssysteem van Google. Dat is niet hetzelfde als Android. Dat is weliswaar ook van Google, maar Android wordt gebruikt op smartphones en tablets. Een Chromebook is meestal wat goedkoper dan een Windows of Mac laptop. Alles draait op een Chrome browser. Je gebruikt geen apps, maar web-applicaties. Wat zijn de grote voordelen van een Chromebook? Het draait snel en de batterij gaat lang mee.

Wat is het verschil tussen een laptop en een Chromebook?

De web-applicaties op een Chromebook hebben beperkingen aan hun mogelijkheden. Niet alle web-apps kun je offline gebruiken. Daarnaast kun je ook Android apps gebruiken op je Chromebook, maar deze zijn dan niet aangepast naar het gebruik op een laptop. Je hebt met Windows en MacOS veel meer applicaties beschikbaar en daardoor meer mogelijkheden.

Windows of Mac?

Een Windows laptop is meestal een stuk goedkoper dan een Macbook. De specificaties zijn in sommige gevallen ook gelijkwaardig, maar veel mensen vinden MacOS gewoon prettiger werken dan Windows.

Voordelen van een Macbook

  • gratis kwalitatief hoogwaardige applicaties zoals Pages, Numbers en Keynote. Voor Microsoft office applicaties moet je wel betalen als je die op je Windows laptop wilt gebruiken.
  • Macbooks zijn erg waardevast. Een Windows laptop levert een stuk minder op als je die wilt doorverkopen.
  • Op een Macbook kun je ook Windows installeren. Je kunt dus elk Windows-programma op een Mac draaien.
  • Makkelijk te synchroniseren met andere Apple apparaten.

Voordelen van Windows

  • Meer games verkrijgbaar
  • Goedkoper om te repareren
  • Makkelijker uit te breiden
  • Uitgebreid software aanbod

Wat voor laptop past bij jou?

Vraag jezelf altijd goed af wat je precies met je laptop gaat doen. Wil je alleen tekstverwerken, surfen op het web en Netflix kijken? Dan is een Chromebook een goede keus. Ben je meer op zoek naar een allround laptop dan is Windows de beste optie. Maar wil je er ook goed mee kunnen gamen, dan zit je direct in een wat hoger prijsklassement. Een Macbook is relatief duur, maar is wel heel prettig in gebruik.

Lees alle informatie over laptops op onze laptop artikelen pagina.

Wat voor laptop heb jij? En waarom?

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Kort onder loep nemen,een hele mooie uitleg van hoe of wat.

En ik ga geen reclame maken.

Maar het is net wat je er mee wilt doen.

B.V.B mocht je weinig doen op een Laptop, neem dan geen dure.

Het zit namelijk altijd in de configuratie van het Laptop.

Ik heb hier een beest van een Laptop draaien (Game laptop) die met alle gemak de zwaarste games speelt zonder ook maar iets te warm worden, waarom zeg ik dit, omdat een Laptop compact  & draagbaar is gemaakt & dus minder snel zijn warmte kwijt kan.

Met daar bij SSD & een zware grafische kaart er in.

Met veel snelle geheugen c.q. moederbord enz enz.

Ben je geen gamer>>en alleen tekst of lichte spelletjes gaat spelen, koop dan zeker geen dure.

Mocht je wel overwegen om een nieuwe te kopen, dan met windows 11 & SSD-solid state drive, dit maakt hem stukken sneller dan de standaard oude schijven met verschillende RPM's.

Toch is & blijft dit een leuke vraag met veel uitdaging & om de prijs.

Boven omschreven.

Er bestaat ook nog iets dat ook echt meer als super werkt.

Er zijn er heel veel versies van.

Linux & alles betreft software is en blijft gratis.

Twee tips.

Zeer belangrijk in deze tijd.

Maak altijd een backup voor sommige mensen denken ach??.

Maar wel belangrijk & dat je een beveiliging op je systeem hebt draaien.

Groetjes & een fijne dag verder.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...