Ga naar inhoud

Vervanging RADEON 9800 PRO 128 mb videokaart


Aanbevolen berichten

Mijn videokaart type RADEON 9800 PRO 128 mb in mijn Dell Dimension 8300 (okt 2003) is aan vervanging toe wegens het optreden van strepen, balken en pixel fouten. Aangezien deze kaart al geruime tijd niet meer nieuw verkrijgbaar is zoek ik naar een alternatieve videokaart met gelijkwaardige aansluitingen en prestaties of beter. Hierbij de belangrijkste gegevens van mijn PC v.w.b. de videokaart (denk ik...): --------------- Power Supply --------------- 300 Watt --------------- Processor --------------- Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz --------------- Installed Memory --------------- 4 GB --------------- Display Devices --------------- Card name: RADEON 9800 PRO Manufacturer: ATI Technologies Inc. Chip type: ATI Radeon Graphics Processor AGP (0x4E48) DAC type: Internal DAC(400MHz) Display Memory: 128.0 MB Current Mode: 1680 x 1050 (32 bit) (60Hz) --------------- AGP Bus --------------- connector size: 172 pins connector data width (maximum): 32 bits bus protocols: 8x/4x/2x modes at 1.5 V Graag dus een advies voor een gelijkwaardige kaart die ook voldoet aan een budget van +/- 80 euro.
Link naar reactie
Ik heb de PC voor de zekerheid maar eens opengemaakt om de exakte specs van de PSU te bekijken en het is helaas een lichter type dan ik had verwacht. Hier zijn de specs: type: PS-5251-2DFS DC output: 250 Watt Outputs: +5V DC --> 22A max +5V(FP) DC --> 2A max +12V DC --> 16A max -12V DC --> 1A max + 3.3V --> DC 18 max Ik vrees dus dat de door arjant2 voorgestelde kaart te zwaar is voor deze PSU en dat ik dus of een lichtere kaart moet nemen (als die er is...) of dat ik tevens de PSU zal moeten vervangen door een zwaarder type.
Link naar reactie
Nou, qua prestaties kan het wel beter met de AGP versie van de HD3450: [url=http://tweakers.net/pricewatch/cat/49/videokaarten.html#filter:TcsxCsMwDIXhu7zZQ-K0NPgAgQ6ZMpYMRtbgYuogm1IIvnvVlkAXgb5f2pElsEyRU4DDJvFeYH64ZKlqvpCKFuI5PuA6g0JZePYvuPOxHIUTU-WwbEzXUOBusGOn_wNWrapTTJVFyw5rP_Pp0_ds6E9Ym0E__ulFqbU3]Pricewatch[/url]. Ook een laag stroomverbruik, dus dan hoef je die 250W voeding niet te vervangen.
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
Hoi Daar, Ook hier een oude dell dimension 8300 met een voeding van max 250 watt. Ook hier de radeon 9800 Pro kapot ( strepen en balken) nadat ik hem 1 dag in de vriezer had gelegd deed hij het weer een uurtje maar die truuk helpt nu ook niet meer :wink: Dus even gezocht op dit forum en het andere computer totaal via zoekopdracht op google hier terecht gekomen. Net besteld bij take it now de HD3450. ( 50 euro) Hopelijk werkt het dan weer. Pc heeft 4 gig geheugen 2 hd's van 160 gig en ik gebruik hem nog dagelijks en vind het zonde om hem om een kapotte grafische kaart weg te doen. Veel topics hier gelezen met name over het samenstellen nieuwe PC. Goede deskundige reactie's gezien van oa Gerben Obi wan en Qjt? Ps Emphy is een afkorting voor Emphyrio ( SF boek van Jack Vance) Groet en ik meld hier even of het werkt als de kaart binnen is. Owja misschien beter om in nieuw topic te zetten maar ik doe het eerst even hier. Mijn grafische kaart deed al maanden af en toe raar, kwam dan met de melding power supply not connected. Dan moest ik hem eruit halen opnieuw insteken en dan deed ie het weer. ( heel wisselvallig kwam hij met die melding) 6 weken geleden is er een Maxtor HD van 40 gig gecrashed (de winXP opstart schijf) . Scherm zat vast hoorde een tik en na het opnieuw aanzetten kon hij de HD niet meer vinden. Helaas geen recente Backup van de gegevens maar kon gelukkig met Pc Inspector van Convar alle ( fotoo's) terughalenvan de afgelopen 6 weken (5000stuks!) ik was net 4 weken op vakantie geweest... staan nu op 5 schijven!!! :) en Dvd's .. maar goed nu de grafische kaart ook dus definitief stuk. Kan dit betekenen dat of de voeding of het moederbord stuk gaan of stuk aan het gaan zijn ? Ik heb geen Idee.. Affijn ik heb nachtdiensten gehad en nog een paar te gaan dus ga nu slapen. Fijne zondag allemaal.
Link naar reactie
[quote:6f861fecf0="Emphy"]Kan dit betekenen dat of de voeding of het moederbord stuk gaan of stuk aan het gaan zijn ? Ik heb geen Idee.[/quote:6f861fecf0]Dit hoeft niet, maar het kan wel zijn dat de voeding niet voldoende stabiele stroom geeft en daarom hardwareproblemen veroorzaakt. Maar eigenlijk is het niet vreemd dat een videokaart of een harddisk crasht na verloop van tijd, dat is gewoon domme pech ...
Link naar reactie
[quote:75dc0b92f4="Eddy X"]Denk dat ondertussen zowat alle Radeon 9800pro kaarten gesneuveld zijn, was echt een kaart die vlug defekt was.[/quote:75dc0b92f4] Nou dan heeft die van mij het toch best wel lang volgehouden hoor :wink: De Dell stond hier op 28 december 2004 in dozen bij de deur :lol: Geen spijt van totdat dingen kapot gingen.. Bv 21 I Monitor ( toeter) die was na 9 maand stuk en garantie..... Noppes nada Niente.. Voor mij dus nooit geen Dell weer... ( Ik kan er wel een boek over schrijven) 8) Met die radeon toen ik hem net had best veel gegamed ook ( doom3) enzo Ook van alles wel uitgespookt met de Dell.. Ik weet niet of jullie wat in de malware en virus infecties enzo zitten ? ( Hijackthis.nl, Pc Helper, Nucia, Miekemoes etc) maar ik heb de Dell wat dat betreft behoorlijk overladen met infecties om die vervolgens weer te laten crashen en dan weer te cleanen ( dat is ook gamen he :lol: :lol: :lol: ) PS de Emphyrio die hijack log helper is ben ik niet hoor, er zijn tegenwoordig best wel veel Emphyrio's ( dat was in 1980 nog niet zo) anyway de grafische kaart komt als het goed is vandaag of morgen en ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik em ingeprikt heb wat er dan gebeurd. Ok het is een oud achterhaald systeem en uiteraard het niet waard om te upgraden maar wat ik al eerder zei... Om alles nou weg te gooien vind ik toch zonde. Groetjes.! PS ik zit er over te denken om er een Acer Aspire X3400 te kopen-> Bij 4launchshop nu 362 eu ?? http://www.kieskeurig.nl/pc/acer/aspire_x3400/prijzen/bezorgen/954283/#prijzen Ik had al wel gelezen hier en daar dat het allemaal niet geweldig is maar het lijkt mij wel een fijn ding. Veel beter iig dan de Dell Dimension 8300 waarop ik nu nog steeds aan de gang ben. (nu zit ik achter de PC die eigenlijk is gekocht voor mijn moeder maar die nog steeds zit vol te zetten met kaart en zoek en vind spellen Ik wil eigenlijk nog even uitzoeken of ik probleemloos bijvoorbeeld Mass effect 1 en 2 op die acer kan draaien ??? maar ik val om van de slaap.. dus ik ga dromen nu. hele fijne dag. PS Obi Wan Kenobi en Qpc bedankt voor jullie advies en discussie met Supremetech heel waardevol en zeker goed en leuk om te lezen! http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=68121 Fijne dag! ( Ik ga dromen) zzzzzzzzzzzz
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Sorry, wat late reactie. Heb zelf (naast nieuwe, ook nog) gelijkewaardige hardware, zelfbouw, tbv. videobewerking. Radeon 9800 Pro: Het hele systeem (video hard en software) hangt af van deze kaart. Vanaf begin problemen met blokken, balken en strepen. Meestal na herstart WinXP weer OK. Zoniet: afsluiten, schakelaar uit, even wachten en systeem inschakelen en opstarten. 100% Succes. Ik hoop nog lang! Schijven en voeding: Vanwege de hoeveelheid videohardware en aantal schijven (3xRaid0) een voeding van 500W. Probleemloos. Schijven in begin IBM SCSI-Raid 10.000rpm. Rampzalig! Later Maxtor IDE, idem (slecht). Ik heb er nog een paar, maar niet lag meer, één (van Raid0) begint al te haperen. Allemaal "Overtemp" bij test. Alle nieuwe 6x van Seagate sATA 24/7 (ja die bestaan: 7 dagen, 24 uur bedrijf). Nog geen enkel probleem. Als u het oude systeem nog hebt, een tip: Uw problemen met kaart en schijven zijn waarschijnlijk niet ontstaan door deze, of de voeding, zelf. Het grote probleem wordt vooral veroorzaakt door de (uitgesproken slechte) vertinde, 4pin Molex-connectors. Had regelmatig schijf en videokaart problemen. Molex los, schoonmaken en weer vast: probleem opgelost. Máár dit is killing voor de hardware. En hier valt weinig anders aan te doen dan ze preventief los en vast te maken (reinigt zichzelf) of extra met spray te reinigen. Succes.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...