Ga naar inhoud

IDE schijf naast SATA


Aanbevolen berichten

Op een oude pc met nog windows 98 staan een aantal bestanden die ik er af wil halen, nu kan ik alleen niet meer in de pc komen. Windows wil niet meer opstarten, behalve in veilige modus maar daar heb ik niets aan want dan wil internet weer niet werken en usb ook al niet. Toen zag ik dat mijn eigen pc een IDE ingang heeft naast zijn SATA ingangen, dus ik stopte de oude IDE schijf erin en klikte de pc aan. Tot mijn verbazing zag ik dat hij toen opeens Windows 98 op ging starten. Dus in plaats van normaal vanaf de SATA schijf op te starten pakte hij de oude IDE schijf als opstart schijf. Ik heb al in de BIOS gekeken naar de BOOT volgorde maar kon hier geen andere schijf kiezen oid. Mijn vraag is dus, is er een manier om mijn pc op te starten met die oude schijf erin zodat ik de data er af halen kan, maar dat hij wel gewoon de SATA schijf gebruikt om op te starten. Of als iemand nog een ander suggestie heeft om de data van die computer te krijgen is dat ook welkom. Ik heb ook al een LINUX live cd geprobeert maar dan wil hij ook niet opstarten. Info: Eigen pc: ASUS P5PKL, 2 SATA schijf, 1 master de ander slave. Kapotte pc: Heel erg oud, pentium 3.
Link naar reactie
vreemd dat je de sata niet kan aankiezen als opstartschijf... ik vrees dat je niet goed (genoeg) keek, want ik kan me geen mobo met sata herinneren waar die keuze niet op zit.... wellicht kent je bios (in d ebuurt van de bootvolgorde-opties) iets als een rubriek hdd waabinnen je de pikorde kan regelen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...