Ga naar inhoud

Indesit IWC 5145


Ga naar oplossing Opgelost door HarryO,

Aanbevolen berichten

  • Oplossing
Dan is de kans op versleten koolborstels zeer groot. Verwijder achterpanneel en haal de borstels uit de motor. Indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen. Na vervanging eerst een wasbeurt draaien zonder wasgoed. Om het lastiger te maken zijn er minimaal 2 type motoren (CESET en ARISTON) gebruikt voor deze machine. Neem de oude borstels mee naar de witgoedonderdelen winkel en noteer alle gegevens van de motor.
  • Thanks 1
Link naar reactie
  • 4 jaren later...
  • 2 weken later...
  • 5 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 1 jaar later...
Het lijkt er op dat HarryO alle antwoorden heeft. :) Ik hoop dat je mij ook kunt helpen. Ik heb ook een Indesit IWC 5145 EU, geen idee meer wanneer ik hem heb gekocht. Gisteren zelf het deurrelais vervangen. Dat ging goed! Daarna eerst een spoelbeurt laten draaien. Ook dat ging goed. Maar bij de eerste was die ik wilde draaien, pakte hij water en daarna ging hij meteen pompen en gingen alle bovenste lampjes knipperen. Op advies van Indesit zelf heb ik een 'harde reset' (5 sec aan/uit knop ingedrukt houden en dan de stekker er een half uur uit) gedaan, maar dat mocht niet baten. Nu las ik hier iets van koolborsteltjes... Ik ben bést handig, maar geen vakvrouw. Maar waar zitten die koolborsteltjes? Ik heb geprobeerd alle stekkertjes te voelen, en alles lijkt goed te zitten. Ik heb de motor er (nog) niet uit gehaald, weet eerlijk gezegd niet 100% zeker hoe en of ik dan de aandrijfriem er af moet halen... Alvast bedankt voor je hulp! ik ben er net achter dat de machine 10 jaar oud is. Maar zelfs dan... Als het simpel is op te lossen, doe ik dat liever dan dat ik een nieuwe machine koop.
Link naar reactie
Dank voor de link! Ik heb even gekeken, toen in het Nederlands een filmpje gezocht en daar heb ik inderdaad iets gevonden die het duidelijk liet zien. Ik heb de koolborstels bekeken en die zijn nog ruim voldoende lang en de stekkertjes zitten er goed in. Ik heb nog een test draai gedaan en weer hetzelfde probleem. Hij pakt water, maar bij pompen gaat hij 'op tilt' en gaan alle lampjes knipperen. Ik kan dan niet meteen via de knopjes de machine uit doen, maar als ik even wacht, gaat dat wel. Nogmaals een test gedaan, maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem bij pompen. Ik heb de pomp even bekeken en alle stekkertjes zitten nog goed. Ik weet het niet meer. Ik weet niet meer wat het nog kan zijn... Wat zou ik nog meer kunnen bekijken? Hmmm… Nadat ik de pomp het verwijderd en weer teruggeplaatst, klonk er een waanzinnig hard geratel tijdens het pompen en daarna was het helemaal klaar... Deed de pomp niets meer... Nog een laatste update... Ik heb nog een keer het filter bekeken en daar kwam een munt van € 0,20 uit... Wellicht is dit de boosdoener geweest. Nu weer aan het testen.
Link naar reactie
Helaas... Die munt is niet het probleem geweest. Alles opgeruimd, schoongemaakt, nagekeken, maar hij doet het nog steeds niet goed. Ik ben dus bang dat het het moederbord is en om dat te vervangen bij een machine van 10 jaar oud die € 279,- heeft gekost... Dank je wel voor je antwoord en je hulp.
Link naar reactie
Onder in de machine zit ook nog een module. Heb je die al gecontroleerd op losse contacten, koolborstel gruis en bol staande elcos? De elcos zijn de recht opstaande aluminium busjes met een kruisje er in. Als die bol staan of al gescheurd zijn dan vervangen door de zelfde capaciteit maar het liefst 1 voedings spanning stap hoger. Kijk goed hoe ze zitten, de hebben een + en een - aansluiting.
Link naar reactie
Ja, die module heb ik inderdaad gezien en ik heb alle stekkertjes daar gecheckt, die zitten goed, maar verder durfde daar niet echt aan te komen of er uit te halen. De koolborstels zijn nog lang en zien er mooi glad uit, dus geen verkeerde slijtage of zo. Die elcos ga ik zo nog eens even opzoeken en kijken of daar iets mee te doen is. Dank je wel weer, Harry! Edit: ik heb nog even gekeken, maar wat ik al eerder zei, ik ben écht geen vakvrouw en zie er echt geen rare dingen aan. Als ik er meer aan ga sleutelen, maar ik denk ik meer kapot dan dat ik zou maken. Het best is een bekende die er (wat meer) verstand van heeft vragen om mij te komen helpen en anders wordt het toch een nieuwe. Harry, dank je wel voor al je tips en tricks!!
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...