Ga naar inhoud

Nieuw moederbord = nieuwe XP licentie?


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan mijn moederbord te gaan vervangen. Dat zou betekenen dat ik Windows XP opnieuw zou moeten installeren, toch? Ik heb een tijdje geleden eerder mijn moederbord al eens vervangen, en toen was het niet eens nodig om Windows XP opnieuw te installeren. Ik verving alleen het moederbord, de CPU is hetzelfde. Ook hebben we met onze installatie CD van Windows XP op al minstens 4 computers Windows XP geïnstalleerd. Ik las op internet iets over een volume licentie, dat een licentie was die voor meerdere computers geldig is. Nou, mijn vragen: Wijst dit erop dat onze installatie CD van XP een volume licentie bevat? Zal het dan ook zo zijn dat als ik weer mijn moederbord vervang (incl. CPU, van AMD naar intel), ik Windows XP niet opnieuw hoef te installeren? groetjes.
Link naar reactie
Als je je MB vervangt voor een zelfde type (dus zelfde chipset) heb je geen probleem, maar als je je MB vervangt voor een ander model (met een andere chipset) wordt Windows niet meer herkend en moet je het dus opnieuw installeren. Je andere vraag weet ik niet zeker, maar volgens mij kan je Windows net zo vaak opnieuw installeren als je maar wilt.
Link naar reactie
[quote:7dcff3d13f="Thijs TI Taart"]Wijst dit erop dat onze installatie CD van XP een volume licentie bevat?[/quote:7dcff3d13f] Nee, het wijst erop dat je Windows illegaal op 3 van de 4 computers hebt geïnstalleerd. Of op 2 ervan, als de 3e een laptop was, geloof ik. Wat de Windows CD je láat doen is geen directe afspiegeling van wat je volgens je licentieovereenkomst mág doen - net zomin als je van spellen zonder kopiëerbeveiliging kopietjes mag verspreiden.
Link naar reactie
Het is altijd nodig om windows xp er opnieuw op te zetten ivm de bijbehorende chipset drivers en daarmee de stabiliteit en snelheid van het systeem... Je kunt je windows gewoon er opnieuw opzetten. Kan zijn dat hij de eerste paar keer je activatie niet accepteerd. Waarschijnlijk een andere keer wel (vreemde zaak:P) je kan ook bellen met microsoft en dan krijg je een code. Dan vragen ze echter wel of je op andere pc's windows hebt gezet. Heb je dat dan krijg je geen code... Overigens ga ik er dan vanuit dat je gewoon een OEM windows hebt en geen volume license. Als je via je werk een windows hebt kan het zijn dat het wel een volume license is voorbijvoorbeeld 1000 of meer computers.
Link naar reactie
Nee XP hebben we niet op een laptop gezet. Volgens mij hebben we hem gekocht van een mannetje die computers in elkaar zet en verkoopt. Niet bepaald een groot bedrijf dus, maar een klein bedrijfje. Wat houdt de chipset in? Ik ga van een Pentium 4 2,6 gHz naar een Dual Core en van een AMD Athlon 1,2 gHz naar diezelfde p4. Dat zou heel goed een andere chipset kunnen zijn in beide gevallen. Maar je zegt dus dat de computer er instabiel en trager van kan worden als ik XP niet opnieuw installeer? Eerder heb ik Microsoft Office 2007 er op gezet en die wilde duidelijk niet op meer dan 3 computers geregistreerd worden. Dat zal dus betekenen dat ik die ook niet meer op deze computer kan zetten als ik Windows XP er opnieuw op zal hebben gezet. (Mocht dat lukken...) Misschien valt die in een andere partitie te backupen? :(
Link naar reactie
De chipset is wat het moederbord eigenlijk is, een chipset+een aantal aansluitingen. Als je van chipset wisselt is het altijd verstandig windows opnieuw te installeren. Alle instellingen zijn immers gericht op de oude chipset. Het is dus BETER wel windows opnieuw te installeren. Je kan met een platte schroevedraaier een kruiskop schroef wel in de muur draaien maar het gaat beter met de bijbehorende kruiskopschroevendraaier...
Link naar reactie
Je hebt een aantal verschillend licenties bij MS : OEM : Mag je alleen gebruiken bij de pc zoals je hem "origineel" hebt gekocht. Als je echter paar onderdelen vervangt zullen ze echt niet moeilijk doen bij Microsoft. Retail : Deze versie mag je op elke pc installeren die je wil, mag echter maar 1 kopie tegelijkertijd zijn geinstalleerd. Heb je een retail versie, dan heb je dus geen probleem. Volume licentie : Deze hebben de meeste thuis gebruikers niet, is een licentie voor bedrijven die het makkelijker maakt XP snel te installeren met dezelfde key. Je dient echter nog steeds een kopie van een een OEM, Retail versie te hebben of een andere overeenkomst met MS, anders is de volume licentie niet geldig. Wat betreft Office mag je het volgens mij gewoon herinstalleren, als je melding krijgt dat deze al 3x is geactiveerd dan even MS bellen en probleem is dan zo opgelost.
Link naar reactie
We hebben de p4 vervangen door de dual core. Zoals te verwachten startte XP niet op. Ik heb hem opnieuw geïnstalleerd door te herstellen. De computer is dus weer de oude maar hij moet binnen 3 dagen geactiveerd worden omdat de hardware te ver afwijkt van wat het was. (de chipset dus). De driver van de wireless network adapter (pci) werkt niet meer en als ik hem opnieuw installeer zegt hij dat hij niet voldoet aan het windows logo test. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik toch verder gaan maar elke keer loopt hij vast. Activeren moet dus even op zich laten wachten. Het zal best goed kunnen dat ik een oem licentie heb. Ik heb op de cd gelezen dat hij voor één computer bedoeld is. Ben benieuwd of hij nu de 5e activatie accepteerd. Ik kan dus Office wel activeren? Wie moet ik dan bellen en waarom zouden ze dat toelaten?
Link naar reactie
[quote:7020370e5c="Thijs TI Taart"]We hebben de p4 vervangen door de dual core. Zoals te verwachten startte XP niet op. Ik heb hem opnieuw geïnstalleerd door te herstellen. De computer is dus weer de oude maar hij moet binnen 3 dagen geactiveerd worden omdat de hardware te ver afwijkt van wat het was. (de chipset dus). De driver van de wireless network adapter (pci) werkt niet meer en als ik hem opnieuw installeer zegt hij dat hij niet voldoet aan het windows logo test. Volgens de gebruiksaanwijzing kan ik toch verder gaan maar elke keer loopt hij vast. Activeren moet dus even op zich laten wachten. Het zal best goed kunnen dat ik een oem licentie heb. Ik heb op de cd gelezen dat hij voor één computer bedoeld is. Ben benieuwd of hij nu de 5e activatie accepteerd. Ik kan dus Office wel activeren? Wie moet ik dan bellen en waarom zouden ze dat toelaten?[/quote:7020370e5c] nogmaals bij grote verandering zul windows opnieuw moeten installeren. Dit betekend NIET herstellen. Dit betekend opnieuw de C schijf aanwijzen als de installatieplek waarna de volledige C schijf geformatteerd wordt. Doe je dit niet dan loop je performance en stabiliteit mis. Dus nogmaals, herstellen is niet hetzelfde als opnieuw installeren. Alleen als je ziet dat hij gaat formatteren is het opnieuw installeren (dan ben je dus AL je bestanden kwijt). Office heeft helemaal geen activatie overigens.
Link naar reactie
[quote:99a30a86df="330d"]Ik snap er niks van. We hebben een xp op cd geleverd gekregen bij onze Dell computers. Momenteel draaien de beide Dells met xp, geinstalleerd met dezelfde cd. Tijdens installatie geen serial hoeven in te tikken en beide pc's staat windowsupdate gewoon aan. Nooit hoeven te aktiveren.[/quote:99a30a86df] dell past de windows cds nog weleens aan:).
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Alweer een tijdje geleden. Ik denk ik zeg het maar ff. De vervangingen zijn gelukt. Alleen jammer dat ik de driver van mijn geluidskaart mis, nu heb ik geen geluid. Ik heb nog geen problemen gehad met stabiliteit, al zou hij misschien sneller zijn als ik de schijf geformatteerd had. Nu heb ik dus opnieuw geïnstalleerd in C:/WINDOWS/ . Hij werkt verder prima. Bedankt voor alle moeite.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...