Ga naar inhoud

Bios ziet Sata HDD niet


Aanbevolen berichten

Oude moederbord kapot, ander erin (MSI PM8M3-V) maar het bios ziet de Sata hdd niet. (Maxtor 160 gb sata 150) Heb de orginele cd rom hier ook bij. Kennelijk moet de sata driver geinstalleerd worden. Maar ik kan niet opstarten omdat hij de driver niet heeft. Hoe los ik dit op? Hdd werkt wel in een ander pc waar kennelijk de driver al wel op staat.
Link naar reactie
Heb je een probleem. Een nieuw moederbord met een andere chipset vereist een nieuwe Windowsinstallatie. Sowieso is het, voor zover ik weet, niet mogelijk SATA drivers toe te voegen aan een lopende Windowsinstallatie. Ze moeten bij de installatie van het besturingssysteem worden geïntegreerd, zodat bij de opstart van de schijf de boel herkend wordt. Dus OF een nieuwe Windowsinstallatie met aan het begin de SATA drivers toegevoegd via floppy (je moet ze vanaf de mobo CD op flop zetten) OF met nLIte een aangepaste WindowsinstallatieCD maken met de drivers al geïnstaleerd. Wellicht lukt het om met de drivers op flop een herinstallatie te doen en te kiezen voor een R(eparatie)/herstelinstallatie. Dan blijven je programmas en instellingen bewaard en kijkt Windows alleen naar nieuwe/beschadigde onderdelen. Maar dan nog heeft een nieuwe chipset andere waardes nodig en dus een verse Windowsinstallatie.
Link naar reactie
[quote:9b6fe0b4c9="Henk Bakker"]Oude moederbord kapot, ander erin (MSI PM8M3-V) maar het bios ziet de Sata hdd niet.[/quote:9b6fe0b4c9] Hoe was dat oude moederbord defect geraakt? Als dat door bliksem inslag of een defecte voeding kwam, is de Sata hdd wellicht ook niet meer goed. Werkt deze nog wel in een andere PC? En wat heb je allemaal in het BIOS van die MSI PM8M3-V uitgeprobeerd?
Link naar reactie
Dan had ik dat gedeelte over die hdd even gemist. Maar voordat je kan uitzoeken welke drivers je voor die SATA controller nodig hebt, zal deze toch eerst moeten worden gedetecteerd door het BIOS van dat MSI moederbord. Dus hoe heb je in het BIOS de SATA controller geconfigureerd? Dat bepaalt of er een driver nodig is. Bijvoorbeeld in de PC uit mijn onderschrift staat in het BIOS SATA op IDE mode. Dan kan ik XP met Service Pack 2 installeren, zonder extra drivers. Maar zou ik SATA zetten op AHCI mode, dan zijn er wel extra drivers nodig. Als je SATA drivers nodig hebt, zullen ze inderdaad op de bijgeleverde CD kunnen staan. Of op de site van [url=http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=234]MSI.[/url]
Link naar reactie
[quote:fc3880ccb0="Henk Bakker"]OnchipSATA (enabled) Sata rom select (IDE) [/quote:fc3880ccb0] Mijn eerste indruk is, dat dit goed staat. Welke andere opties zijn er nog? Ik heb intussen de PDF van dat MSI moederbord gedownload. Er staat niet zo heel erg veel in. Maar wel dit [quote:fc3880ccb0] MSI Reminds You... Please do not fold the serial ATA cable in a 90-degree angle, which will cause the loss of data during transmission. [/quote:fc3880ccb0] Probeer eventueel een andere SATA kabel. Dus zie je die SATA hdd niet in de Standaard CMOS Features. Of bedoelde je dat XP je SATA hdd niet ziet, in plaats van het BIOS? In dat geval, waren de drivers op de CD of MSI website nog bruikbaar?
Link naar reactie
[quote:5555f911f5="Henk Bakker"]In krijg heel even het xp scherm met de de balletjes en vervolgens start hij opnieuw op. Steeds weer opnieuw.[/quote:5555f911f5] Wat bedoel je met "de balletjes". Ofwel tot welke afbeelding komt je XP installatie, in deze [url=http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp]Windows XP Clean Install?[/url] Wat dat SATA hdd niet gedetecteerd door het BIOS betreft. Had je op de site van MSI deze [url=http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp#top]Basic Troubleshooting Guide[/url] al gecheckt?
Link naar reactie
Heb je dat probleem met het niet detecteren van je hdd door het BIOS dan al opgelost? Wat de eventuele SATA drivers betreft. Welke staan er dan allemaal op de bijgeleverde CD? Zijn dat er dan meer dan op de site van MSI zelf, waarvan ik de link al postte http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=driver&maincat_no=1&prod_no=234 Ik zie daar alleen VIA VT8237(R) SATA RAID Driver (For floppy driver) en VIA PIDE/SATA RAID Drivers & Utility. Ik ga er vanuit dat je die niet nodig hebt, als je geen gebruik maakt van RAID.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...