Ga naar inhoud

Hardeschijf ruimte wordt niet gezien


Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een nieuw systeem. MSI 945GZM6 met intell duoCore 6600. 2 GIG mem, 160GB SATA HD. na installatie van XP pro SP2 heeft de HD een grootte van 149GB. weet iemand hoe ik de overige 11 GB van de HD kan benutten zonder dat dit probelemen geeft? ik heb al eens met Partition Magic geprobeert met als resultaat dat de schijf vast loopt. Blauw scherm met de melding dat NTFS.SYS beschadigd is.
Link naar reactie
Windows zal nooit 160GB aangeven. Meestal (volgens mij altijd, maar dat weet ik niet zeker) geven de harde schijf fabrikanten de grootte van de schijf namelijk in echte gigabytes aan, dat wil zeggen: 160 * 1.000 * 1.000 * 1.000 = 160.000.000.000 bytes. Windows (en de meeste andere programma's ) berekent de grootte van de schijf echter in stappen van 1.024. Dat houdt in dat Windows een grootte van 160.000.000.000 / 1.024 / 1.024 / 1.024 = 149 GB zal tonen. Zie voor meer informatie [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelvouden_van_bytes]deze wiki[/url]. Kortom er is geen 11GB weg, maar het verschil is een gevolg van twee verschillende rekenmethodes
Link naar reactie
het zou kunnen dat de pc (eerst) is geïnstalleerd met een oude windows xp cd zonder servicepack 2. (staat wel sp2 versie maar klopt dat wèl ?)... dan kan windows maar 139 mb benaderen. :cry: ... dus die 149 snap ik niet helemaal.... :( windows xp met servicepack 2 of met behulp van een speciale driver cd voor de grotere schijf werkt wel met grotere schijven... 160 Gb wordt wel kleiner aangegeven maar 149 Gb lijkt me wel erg weinig !! Dus m.i. met behulp van de windows xp (SP2) installatie cd de partitie helemaal verwijderen en dan tijdens de installatie opnieuw de partitie toevoegen... misschien dat...
Link naar reactie
zou je dan niet op 156 moeten uitkomen... de juiste berekening is dan volgens mij 160 x 1000/1024 = 156 en nog wat..... Maar ik kan het mishebben hoor.... dus ben niet 100% zeker.... :cry: 149 x 1024 is 152 en nog wat.... mijn schijf van 160 Gb geeft bij apparaatbeheer van windows XP 156320 weer... zou wel eens willen weten wat daar staat in het systeem van de topic-starter..... :-?
Link naar reactie
Allen bedankt voor het meedenken en reacties. Ik ga mijn PC opnieuw installeren met Vista. het antwoord van installeren van xp zonder service pack heb ik inderdaad gedaan , misschien dat daar het probleem in zit. Als Vista draait laat ik weten hoe het er voor staat. nogmaals dank aan allen die de moeite hebben genomen om te proberen het probleem op te lossen. :oops: :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...