Ga naar inhoud

Ik wil een notebook. Help!


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik ben van plan een notebook te kopen, maar heb er nog nooit een bezeten en houd mij zelfs met desktop hardware ontwikkeling al jaren niet meer bezig. Kortom, ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand meer van, maar wil - als ik dan een smak geld ga uitgeven - wel het beste dat ik krijgen kan voor mijn budget. Ik hoop daarom dat een paar van jullie bezoekers bereid zijn mij een beetje op weg te helpen een paar goede opties te selecteren en misschien uit te leggen welke specs tegenwoordig relatief het belangrijkst zijn. --------------- - Goed, ik heb zo'n 800/900 euro te besteden. - Ik zoek in de categorie schermgrootte van 15.4", want hoewel ik hem veel als gewone PC zal gebruiken wil ik hem ook makkelijk mee kunnen nemen en denk ik dat 17" weinig meerwaarde heeft voor mij. - Wel wil ik graag dat hij redelijk snel is (uiteraard) en dat ik er ook een beetje op kan gamen. Ik begrijp dat je voor mijn budget geen top-notebook kan kopen, maar toch. - Verder weet ik eigenlijk niets van merken en hun reputaties. Uit ervaring weet ik dat ik Packard Bell liever links laat liggen, maar verder weet ik weinig. Zijn er merken dus er bovenuit springen, of is het eigenlijk om het even? --------------- Wat specifieker: Ik zie vaak "duo" of "dual core" bij processor genoemd staat. Bijvoorbeeld: [quote:81b2a3de5b]Intel Core 2 Duo T7100 ~ X7800 (1.8 ~ 2.6Ghz; 2/4MB L2 Cache; 800Mhz FSB)[/quote:81b2a3de5b] Dit zijn twee processoren naast elkaar, denk ik... Is dit luxe of tegenwoordig standaard? En bij welke Ghz en Cache getallen kan ik er bij het kiezen vanuit gaan dat ik een lekker bij de tijds machientje op het oog heb? Ik heb trouwens ook de indruk dat een ingebouwde draadloze modem wel standaard is in elke prijsklasse? Klopt dit, en is dit iets belangrijks waar ik verder nog op moet letten i.v.m. kwaliteit/snelheids verschillen, of is de aanwezigheid voldoende en weinig achtenswaardig? En wat betreft het RAM geheugen, bijvoorbeeld: [quote:81b2a3de5b]1024 ~ 4096MB DDR2 667Mhz[/quote:81b2a3de5b] Moet ik letten op het type, of is dat onderhand standaard DDR2? Wat is een up-to-date hoeveelheid MB's tegenwoordig? Ik heb nog een hoop vragen, maar stel er nu eigenlijk al te veel, dus ik houd maar even op. Het kan zijn dat u dagelijks met mijn type nitwit wordt geconfronteerd, en dat "help me" threads eigenlijk uit den boze zijn. In dat geval: mijn excuses. Zo niet: ik hoop dat ik met uw hulp een beetje "in the know" kan geraken. Groet,
Link naar reactie
1gb geheugen is minimaal, 2 gb begint al redelijk standaard te worden en is bij Windows VIsta eigenlijk een vereiste. DDR2 is tegenwoordig standaard, hoef je niet echt op te letten. Core2Duo werkt in principe bijna altijd al met DDR2. Core2Dueo is inderdaad een dualcore, betekent geen 2 processoren naast elkaar maar eerder 2 processoren in 1. En ja dat is de standaard van dit moment. Quadcores (4 dus) beginnen al redelijk in te komen. Gamen op een laptop van 800a 900 euro wordt lastig. dan moet je toch wel richting de 1100 a 1200 denken, voor een laptop met een 7600Go kaartje er in. Wat voor spellen wil je er mee spelen? WLAN is tegenwoordig wel standaard ja.
Link naar reactie
Waar je naar moet zoeken in een laptop is dit: Processor: Intel 5000 of 7000 serie RAM: 2048MB RAM, DDR2, 667mhz (PC5300) of 800mhz (PC6400). Grafische kaart: Geforce of Radeon graphics, dus als je eentje ziet met Intel Integrated graphics (GM965, GMA 950, X3100), niet kopen dus, intel graphics zijn minder compatible met games. Verder hebben de videokaarten een classificatie als Radeon X1150, 1400, 1800 en Geforce Go7600, 7950, 8400M, 8700M, hierbij is het tweede getal het belangrijkst en geeft de snelheid weer. Je kunt verwachten dat de 8400M even snel is als de 7600 bij benadering, de 7950 even snel als de 8700M, dat is dus gewoon een generatie verschil. Verder zijn er nog 5400rpm hardeschijven en 7200rpm schijven, dat verschil is enorm groot, neem dus een laptop met een 7200rpm schijf als ze niet te duur zijn. Dat zijn dus de dingen waarop je moet letten.
Link naar reactie
Is [url=http://www.wehkamp.nl/winkelen/p_produkt.asp?NoFrames=&FromOverzicht=Y&BC=&Page=WIN&SubPage=&CC=C09&HC=ECO&SC=I08&ZoekMethode=K&ZoekString=I41&ZoekIndex=32&ZoekAantal=49&SSC=&SLC=&FamilieID=&ArtikelNummer=86700082&SorteerMethode=D&OverzichtType=O&Prijs=&SterkMerkCode=&KAC=I41&ProductSelectorCode=&ArtikelTypeID=&N=&Nty=&Nao=&Ntk=&Ntt=&Ns=&ArtiestSoortCode=&ArtiestID=&MaxPrijs=1999&MinPrijs=525&FromSterkMerk=&filterMaat=]deze[/url] iets? Ik kan geen combo vinden van de genoemde must-haves, maar deze lijkt er toch een aantal te combineren. Is dit zijn prijs waard, of is te duur / ongebalanceerd? Ook een vraag: Is er een site die het mogelijk maakt je eigen laptop een beetje samen te stellen, of die je uit wat opties laat kiezen? Zo zou ik bij de acer bijvoorbeeld toch wel vraag de harddisk 7200rpm maken, zoals boven aangeraden, maar kan ik dat toch niet aanpassen... edit: "deze" is niks denk ik, ik krijg toch wat feedback dat er voor 900 euro betere deals te maken zijn. Moet ik alleen nog zien uit te vogelen waar...
Link naar reactie
Allereerst, gezien de termen die je gebruikt valt het met je kennis van de PC wel mee. De laptop die je voorstelt heeft een videokaart met shared geheugen. Dat is voor de gemiddelde gebruiker voldoende maar niet voor games, zoals species8472 al zei. Een laptop zelf samen stellen kan zie hier [url]http://www.inmac.nl/index.php?Itemid=194&option=com_wrapper[/url] Hier een laptop die 200 euro duurder is maar dan heb je wel een dx10 videokaart waar je serieus mee kunt gamen [url]http://www.encyshop.nl/redir.cgi?page=index3.html&what=ice.cgi&by=ice.cgi?a_ssrp=1&d_vend=&d_catg=&d_word=1378722[/url]
Link naar reactie
Dank voor de tip en de links. Het vervelende op die samenstelsite is dat elke keer als ik denk "ja, dit is goed", ik dik over de 1200 zit. Ik moet dus concessies doen. (Hoewel die link van jou, bronnie, wel mooi is. Jammer dat ie wit is, alleen, ik zie laptops toch het liefst donker en simpel.) Wat denken jullie van [url]http://www.pcmegastore.nl/catalog/product_info.php?products_id=28173736[/url] deze? Ik zie toch redelijke specs, van processor tot videokaart. Het kan altijd beter, maar ik doe het nou eenmaal voor 900. Is dit het geld waard, en zo nee: waar mag ik concessies op doen bij het kiezen van een andere laptop, en waar zeker niet?
Link naar reactie
www.computerpirates.nl Daar kan je de Acer aanpassen met een snellere harde schijf, op bestellen klikken, dan krijg je meer opties. Heb zelf daar ook mijn Acer besteld, ben zeer tevreden over de snelheid en service. Waren goed bereikbaar voor mijn vragen. Nogmaals mijn opmerking, voor 900 euro is gamen nogal lastig op een laptop, zo niet vrij onmogelijk... dan zit je toch echt al snel aan 1100-1200 euro. Het is niet anders. Voor 900 euro moet je concessies doen en die consessie betekent in dit geval altijd dat je er geen geschikte videokaart in kan doen om te gamen.
Link naar reactie
hoop technische info allemaal.... heb je echt wel iets aan... als je een beetje pc-gestoord bent denk ik maar voor de normale kant en klare pc uit de winkel koper even een paar tipjes erbij... doe er je voordeel mee of gooi maar weg zou ik zeggen; Computertotaal heeft in het nieuwe blad een test staan van redelijk geprijde laptops die (eindelijk) een beetje overeenkomt met de werkelijkheid.. in ieder geval leuk/slim om even door te lezen.... Gezien mijn ervaring met de computers/laptops van vrienden, grote werkgever en collega's heb ik de volgende ervaring met een 3-tal merken: Acer... technisch vooruitstrevend,uitgebreid, redelijk geprijsd en snel.... maar niet zo erg degelijk. Toshiba... het tegenovergestelde... erg degelijk maar qua techniek/snelheid niet de meest vooruitstrevende voor dezelfde prijs.. HP... eigenlijk een beetje mijn favoriet... erg mooi/degelijk en qua prestatie er een beetje tussenin... (zeker gezien de kwaliteit van de beeldschermen) dus ga je er vaak mee slepen... studie/werk dan zou ik gaan voor een toshiba... moet ie vanwege de snelheid en mogelijkheden worden aangeschaft en komt ie weinig buiten de deur...acer kopen.. en hp tja... heeft dat allebei... wel mijn mening allemaal dus er zullen hier op het forum best genoeg mensen zijn met een afwijkende mening en ook ziin er natuurlijk merken die ik nog nooit heb mishandeld .... :wink:
Link naar reactie
De Acer die ik voorstelde is zilver hoor, je hebt gelijk dat het op de foto bijna wit lijkt. De laptop uit je laatste voorstel heeft in ieder geval een redelijke videokaart. Maar echt goed gamen lukt toch niet met deze videokaart. Het hangt natuurlijk ook af van je eisen; speel je de nieuwste games, wil je alles op max. Wanneer je alleen een spelletje SIM2 wil spelen (om maar iets te noemen dan) dan lukt dat prima. Hier een site die videokaarten in laptops vergelijkt;[url]http://nl.notebookcheck.com/NVIDIA-GeForce-8400M-G.3731.0.html[/url] Mijn ervaring met budgetten is; ik heb eerder dat ik heb later spijt van de dingen die ik mis in mijn aankoop, ik heb zelden dat ik het gevoel heb te veel te hebben uitgegeven. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Bedenk ook dat een laptop behalve werkgeheugen vrijwel niet meer te upgraden is. Succes met je keuze
Link naar reactie
Dank voor de tips, outlaw. Ik zal zeker de computertotaal eens inkijken morgen. En bronnie3, ik begrijp wel wat je bedoelt, zeker bij laptops is iets teveel uiteindelijk minder erg dan iets te weinig. Maar als ik naar mijn game gewoonten kijk, denk ik dat ik de echte top niet nodig heb, de zware 3D games die het van hun graphics moeten hebben, zijn nooit echt mijn ding geweest. En gecombineerd met de hoeveelheid geld die ik als arme student maar te besteden heb, kan ik het niet te gek maken... Maar waar, denk je, ligt bij deze Asus de grens? Zou hij bijvoorbeeld C&C3: Tiberian Wars bijvoorbeeld nog kunnen draaien, of is dat al te nieuw? edit: En nog een vraag, is Vista een groot manko?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...