Ga naar inhoud

Ram geheugen AMD


Aanbevolen berichten

Beste, Ik ga weer een nieuw systeempje in elkaar zetten. Nu vraag ik me af wat beter/sneller is: DDR2 geheugen met een lage latancy (cas3) en een lage snelheid (400/533MHz) of geheugen met een hogere latancy (Cas4/5) en een hogere snelheid (800MHz)? Het is de bedoeling om er 2GB in te schuiven. Het betreft een HTPC in spé, waar ook (nieuwere) games (o.a. FEAR, DTM3 en FlightSim X) vloeiend op gespeeld moeten kunnen worden met bovengemiddelde instellingen op een resolutie van 1440x900. De onboard vga zal terzijnertijd onherroepelijk vervangen worden voor een leuke andere grafische kaart. Trekt de 380Watter een 7900GS? De rest van de Specs: Antec EarthWatts 380W OrigenAE H7 kast Asus M2A-VM AMD BE-2350 (indien op korte termijn beschikbaar de BE-2400) Arctic Alpine 64 Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart, OEM Samsung SH-S183L, S-ATA, Zwart, OEM
Link naar reactie
een cas5, 800Mhz is altijd sneller dan cas 3, 400/533Mhz. ik vind de voeding wat aan de lage kant, zeker als je een beetje vooruit kijkt met de laatste generatie videokaarten, daar hang je dan al minimaal 320GIG aan. een 450/480W voeding lijkt me geen overbodige luxe. wat belangrijk is, is ook het aantal ampares op de 12V lijn. volgens mij is die bij een 380W ook een stuk lager. maar spin me daar niet op vast. wat is je budget overgens?
Link naar reactie
Ik heb nog niet echt een budget vast gesteld, de spullen zoals hier samengesteld zijn voor mij op dit moment betaalbaar exclusief een videokaart. Ik betwijfel echter of er ooit een nextgen videokaart ik komt aangezien het toch een HTPC blijft. Met het oog op een stille, koele, energiezuinige kast lijkt het me niet verstandig een energiemonster erin te plaatsen. Het is zelfs zo dat ik er over aan het twijfelen ben om van dit systeem een zuinige download/media pc te maken die blijft draaien op de onboard x1250 vga en er in de nabije toekomst een extra pc bij te maken voor het gamen. Doel van dit systeem is dus écht een zo laag mogelijk idle stroomverbruik. Een videokaart die goede prestaties neerzet en toch een laag idle verbruik heeft zou een uitkomst zijn. Uitschieters onder stressed omstandigheden zouden daarbij niet uitmaken, prestaties kosten immers energie. Zijn er videokaarten danwel mogelijkheden om een grafische kaart automatisch terug te klokken wanneer deze minimaal gebruikt wordt en weer normaal gaat functioneren wanneer je gaat gamen (een soort C'nQ/Speedstep voor graka's, zoiets als Geforce Go maar dan voor desktops ;))? Als je bijvoorbeeld een briefje aan het typen bent of als de monitor helemaal uitstaat is het vanzelfsprekend niet nodig een dikke videokaart te hebben. Een 430W voeding is verder geen probleem, kost me 15,- extra ofzo. Ik wil wel graag bij het type Earthwatts blijven aangezien het hoge rendement/efficiëntie
Link naar reactie
Als je er echt een zuinig systeem van wilt maken, gebruik je mobiele componenten. Een socket 479Y moederbord met een mobiele processor, wel aan de dure kant helaas. De meeste videokaarten hebben al een terugklok mode, nvidia's videokaarten hebben een 2D en 3D mode, de GPU staat dan ongeveer or 60% geklokt, maar het blijven energievreters. Met AMD processoren is een lagere latency beter dan meer bandwidth, er was totaal geen verschil tussen socket 939 en AM2, de AM2 CPUs waren zelfs langzamer. De bandwidth is goed voor op de snelweg, maar een lagere latency betekent dat hij makkelijker bochten kan maken. PC6400 geheugen is wel de standaard en meer geoptimaliseerd dan elk ander geheugen. OCZ Titanium is daar het ultieme voorbeeld van, net zoals elk ander SLI ready geheugen. 2.5" (laptop) schijven verbruiken ook minder stroom dan de normale 3.5" schijven, maar ze kunnen ook gewoon worden gebruikt in desktop systemen, alleen moet je wel een goed plekje zien te vinden om het te monteren. Verder is de Antec Phantom 500watt PSU de stilste die er is, met een hoog efficientie niveau. Meerwatts PSU's trekken niet automatisch meer stroom, maar zorgen juist voor genoeg stroom.
Link naar reactie
Ik heb een tijdje geleden idd gekeken of het iets is om mobiele onderdelen te gebruiken. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat dit niet echt rendabel is. Een mobiele processor icm een scsi hd die slechts een paar watt minder verbruiken levert op jaarbasis een besparing op van enkele kw/h. De meerprijs van deze componenten is echter veel te hoog (helaas idd want het is natuurlijk nog mooier!) Vooralsnog ben ik tevreden met een X2 processor met een TDP van 45W en een zuinige stille samsung sata hd. De voeding die jij noemt ben ik vaker tegen gekomen. Is 500W alleen niet een beetje overdreven? Een dergelijke voeding kost al gauw 50,- extra waar je ook een leuk extra 1gb DDR2-ram reepje voor hebt (of iets anders natuurlijk :P ) Hebben alle nvideakaarten die 2d/3d mode? Of vanaf welke serie is deze technologie geintroduceerd?
Link naar reactie
Na wat googelen blijkt dat hetgeen ik voor ogen heb aan het einde van dit jaar gereliseerd kan worden. Nvidia is bezig met een techniek om een onboard vga te kunnen laten samen werken met een extra videokaart. Zie het artikel: http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20070625083756.html of klik [url=http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20070625083756.html/]hier[/url] :wink:
Link naar reactie
Ook zo vroeg op? :P De Geforce 6600GT ondersteunde dat al, maar als je liever op een oplossing wacht die over een half jaar komt of wordt uitgesteld dan is alles alweer veranderd. Waarschijnlijk wordt die feature tezamen met de nieuwe "penryn" chipsets gereleased, maar als dat niet zo is, kun je zeker nog een jaar wachten.
Link naar reactie
haha nee ik moest nog naar bed gaan :P .. je kent het wel, je wilt nog gauw een briefje typen en een verslag schrijven en voor jet het weet ben je midden in de nacht nog steeds bezig. Meer dan 2 maanden wachten is voor mij geen optie. Ik heb mijn huidige pc verkocht en gaat derhalve volgende week naar een vriend. Tot het moment dat ik een nieuwe heb moet ik het met een P3 doen, een echte klassieker dus waar ik het niet lang mee ga volhouden. Tegen de tijd dat er nieuwe technieken zijn zien we wel weer verder. Het heeft idd geen zin om een jaar op een techniek te wachten aangezien de hele markt dan verschoven is.. DDR3, DX10, geen pata meer verwacht ik enz. Maargoed om nog een heel klein beetje on topic te blijven: Welk geheugen is het verstandigste? Aangezien het om een AMD processor gaat, die baat hebben bij een lage latancy, neig ik toch voor die lage latancy te gaan. Ik wil immers niet dat ie uit de bocht vliegt :wink:
Link naar reactie
Op zo'n systeem kun je echt geen flight simulator draaien, niet eens met een 7900GS. Met een hogere latency zal hij heus niet uit de bocht vliegen. Dit zijn geheugen met een lagere latency, de laatste is wel erg duur, de tweede is behoorlijk betaalbaar. Het is ongeveer 30% duurder dan geheugen met een standaard latency. Latencies zijn waarschijnlijk het meest ingewikkelde onderwerp van de computer of overklokken. Google maar RAM of CAS Latency. http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIEML 4-4-4-12 1T http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIE8E 3-3-3-8
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...