Ga naar inhoud

weerstand tussen case fan


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een 80 mm case fan in mijn pc zitten, maar hij maakt naar mijn mening teveel lawaai, gezien derest van mijn onderdelen wel stil zijn. Daar wil ik dus wat aan doen. Ik heb onder andere gelezen over het aansluiten op de +5 en de +12 volt lijnen, zodat er een voltage van 7 volt overblijft. Echter snap ik niet hoe je dit moet doen, de kabeltjes losknippen en op de andere lijn aansluiten? Als dat het geval is, blijf ik er toch liever van af. Een andere manier is dus misschien een weerstandje kopen. Mijn vraag: Waar kun je deze kopen? Gewoon bij de elektroshop, of toch bij de computershop? En passen die dan ook gewoon op de aansluiting van de fan/molux aansluiting of moet je dat allemaal op maat gaan maken? En hoe reken je de juiste weerstand uit? Gewoon met U = I×R? Wat is dan I? Alvast bedankt voor degene die mijn vragen kan beantwoorden :) Nils
Link naar reactie
[quote:f7cb1cf9ee="Nilssiej"]Hallo, Ik heb een 80 mm case fan in mijn pc zitten, maar hij maakt naar mijn mening teveel lawaai, gezien derest van mijn onderdelen wel stil zijn. Daar wil ik dus wat aan doen. Ik heb onder andere gelezen over het aansluiten op de +5 en de +12 volt lijnen, zodat er een voltage van 7 volt overblijft. Echter snap ik niet hoe je dit moet doen, de kabeltjes losknippen en op de andere lijn aansluiten? Als dat het geval is, blijf ik er toch liever van af. [b:f7cb1cf9ee]Geen idee, maar een mogelijkheid is misschien om een [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Fan_control]fancontroller[/url] te kopen?[/b:f7cb1cf9ee] Een andere manier is dus misschien een weerstandje kopen. Mijn vraag: Waar kun je deze kopen? Gewoon bij de elektroshop, of toch bij de computershop? En passen die dan ook gewoon op de aansluiting van de fan/molux aansluiting of moet je dat allemaal op maat gaan maken? En hoe reken je de juiste weerstand uit? Gewoon met U = I×R? Wat is dan I? [b:f7cb1cf9ee] [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=u+%3D+i+x+r&btnG=Zoeken&meta=]zie hierrr[/url][/b:f7cb1cf9ee] [/quote:f7cb1cf9ee]
Link naar reactie
@FTI, Ik weet wat een fancontroller is, maar een weerstand o.i.d. kan een goedkopere oplossing zijn. Een fancontroller hoeft niet nodig te zijn en is meteen de duurste oplossing voor dit probleem. Verder snap ik het U = I×R systeem, ik heb ook natuurkunde weet je :P het gaat mij meer om wat I is (die door de fan stroomt) zodat je het juiste voltage kunt berekenen... Ik wil liever weten hoe dat zit met weerstanden, hoe je het moet omzetten naar 7 Volt etc. :wink:
Link naar reactie
Voor het aansluiten van een weerstand op een casefan, is het niet de bedoeling te gaan knippen. Het kan zijn dat een 56 Ohm weerstand bij een casefan wordt meegeleverd. Dat was in het geval bij casefans van Zalman, die ik aanschafte. Bijvoorbeeld deze [url=http://www.zalman.co.kr/usa/product/view.asp?idx=31&pr_name=ZM-F2]ZM-F2.[/url] Een weerstand van 56 Ohm kan ook los worden gekocht. Bijvoorbeeld bij http://www.acousticpc.com/zalman_3pin_fan_resistor_56_ohm.html
Link naar reactie
[quote:ec590aa261="coddy"]fan controller is toch niet duur :o[/quote:ec590aa261] Euh... voor studenten/mensen onder de 18 is 35 euro al wat meer geld hoor :oops: nooit jong geweest dan? @jolo: Ik heb een casefan van coolermaster erin zitten. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n fan weerstandje erbij geleverd gekregen. Misschien het overwegen waard om in de acoustic shop zo'n weerstand te kopen. In ieder geval bedank ik u uiteraard voor uw nuttige reactie. Nils
Link naar reactie
Zou ik je wat zeggen ik ben 18 :P en geld is het probleem niet :p werk er wel 30 dagen in de supermarkt voor, dikke hel... Maar goed wat heeft dit met het onderwerp te maken :P een simpele is inderdaad niet duur, ik heb een iets duurdere bestelt, zo een ding dat ik in een cd-rom schap kan doen... Kan ik als ik alleen aan het downen ben bijvoorbeeld zachter zetten.. en ben ik aan het gamen en belast ik de cpu, maakt mij de snelheid niet uit... dus omhoog ermee.. hoef ik tenminsten niet steeds die kast los te draaien :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...