Ga naar inhoud

Conflict met nieuwe pc


Aanbevolen berichten

Hallo Ik heb een probleem met nieuwe hardware in mijn pc. Het probleem is: Een 2 weken terug had een ik nieuwe creative XFI kaart gekocht en toen ik deze erin had gezet kon ik mijn pc niet opstarten, het probleem leek te zitten in de poort op mijn moederbord waar ik mijn geluidskaart in had zitten (het slot onder mijn videokaart). Probleem is nu opgelost doordat ik mijn geluidskaart in het 3de pci slot gezet heb. Maar ik heb nog een nieuwe tv kaart die hetzelfde probleem heeft als mijn geluidskaart, het 2de slot onder mijn videokaart en de 3de slot geven het zelfde probleem als mijn geluidskaart. Is dit op te lossen? mijn kaarten zijn op mijn videokaart allemaal PCI.
Link naar reactie
Tja, PCI-slots moeten doorgaans de interrruptlijn delen met andere componenten, dus ook met On-Board componenten op het moederbord. En als dan één ervan geen IRQ-sharing ondersteunt dan heb je een probleem. Het enig wat je kunt proberen om het aan de gang te krijgen is het omwisselen van je PCI-kaarten in de diverse slots in alle mogelijke volgordes en ze dan ook steeds één voor één toevoegen. En dan maar hopen dat je een werkende combinatie vindt. En anders heb je gewoon pech vrees ik. Gr, Jim
Link naar reactie
Soms staat er in de moederbord handleiding iets over PCI slots en of er gedeeld wordt etc. In de BIOS zijn er soms ook mogelijkheden een slot ergens specifiek aan toe te wijzen. Verder kun je eens kijken of er IRQ's gebruikt worden door apparaten die je toch niet gebruikt. Die zou je uit kunnen zetten in de BIOS. Maar als daar "exclusive" bij staat heeft dat geen zin. Ten slotte kun je nog eens kijken of de BIOS IRQ's toewijst of dat het operating system dat doet. Dat kan iets uitmaken. Het gaat hier om plug&play yes/no. No betekent dat de BIOS de toewijzing doet, yes het operating system. Wat voor moederbord heb je?
Link naar reactie
Zo, ik heb even naar je manual gekeken. Er zijn een aantal dingen die je misschien uit kunt zetten. Onboard audio in ieder geval maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan. Verder kwam ik IEEE 1394 (firewire) tegen, IRDA (infrarood?), serial en parallel port. Als je die uitzet komen er IRQ's vrij of worden die minder gedeeld. In de BIOS setup kun je ook nog spelen met de IRQ toewijzing onder PNP/PCI configurations Of dit alles zin heeft hangt af van hoe de IRQ's verdeeld zijn, wat je kunt zien in computer management of met bv. Everest home. Maar ik heb wel eens een geval gehad waar dit alles niet hielp. En hoe staat je BIOS wat betreft plug&play?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
ik heb gedaan wat de vorige zie maar krijg hem nog niet aan de praat hieronder een stukje uit een report van everst home Bron Gedeelde folders Apparaatbeschrijving DMA 04 Exclusief Controller voor directe geheugentoegang IRQ 00 Exclusief Systeemtimer IRQ 01 Exclusief Logitech PS/2 Keyboard IRQ 08 Exclusief Systeem-CMOS/Real-timeklok IRQ 09 Gedeeld Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI IRQ 10 Gedeeld NVIDIA nForce PCI System Management IRQ 12 Exclusief Logitech-compatible Mouse PS/2 IRQ 13 Exclusief Numerieke-gegevensprocessor IRQ 14 Exclusief NVIDIA nForce4 Parallel ATA Controller IRQ 15 Exclusief NVIDIA nForce4 Parallel ATA Controller IRQ 16 Gedeeld Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #4 IRQ 18 Gedeeld NVIDIA GeForce 6600 IRQ 19 Gedeeld Creative SB X-Fi IRQ 20 Gedeeld NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller IRQ 21 Gedeeld Standard OpenHCD USB Host-controller IRQ 22 Gedeeld Standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller IRQ 23 Gedeeld NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
Link naar reactie
Er is een verschil tussen interrupts (IRQ's) en interruptlijnen. Interruptlijnen zijn de fysieke verbindingen tussen de diverse apparaten en PCI-slots en de APIC (IRQ-controller). En dat kun je niet wijzigen, dat maakt gewoon deel uit van het mobo-ontwerp. Van die interruptlijnen zijn er doorgaans maar 4 zodat er ook bij vrije interrupts conflicten kunnen ontstaan met apparaten, zelfs als die wel IRQ-sharing ondersteunen, want als twee apparaten dezelfde IRQ gebruiken en ook nog dezelfde interrupt[b:607789ef72]lijn[/b:607789ef72] moeten delen dan gaat het fout want dan kan het systeem onmogelijk meer vaststellen welk apparaat de interrupt nou eigenlijk afgaf. En in dat geval helpt alleen het wisselen van insteekkaarten en gewoon alle combinaties proberen in de hoop dat je een werkende configuratie vindt. Lukt dat niet dan heb je domweg pech gehad. Gr, Jim
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
[quote:c416e7642b="driekusdirk"]Kan ik dit probleem oplossen door een nieuwere tv kaart te kopen of een andere.[/quote:c416e7642b] Welk merk/type tv-kaart heb je nu? [quote:c416e7642b="driekusdirk"] Maar ik heb nog een nieuwe tv kaart die hetzelfde probleem heeft als mijn geluidskaart, het 2de slot onder mijn videokaart en de 3de slot geven het zelfde probleem als mijn geluidskaart. [/quote:c416e7642b] Dus je had die tv-kaart al geprobeerd in dat 3de slot, terwijl het 1ste en 2de slot leeg waren? Plextor had het al over een conflict tussen Creative X-Fi / EMU Cards en nForce 4. Zoiets had tweakers ook al eens gemeld in oktober 2005 http://tweakers.net/nieuws/39411/Creative-erkent-probleem-met-X-Fi-op-nForce4-bord.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...